Lego, Makies και Mattel: τα παιχνίδια είμαστε “εμείς”

SHARE

Περιθωριοποίηση
Πηγή εικόνας: https://www.newside.gr

Τα παιχνίδια είναι πολύ σημαντικά στον κόσμο των παιδιών. Είναι οι φίλοι τους, η ανάπτυξη της φαντασίας τους, η κοινωνικοποίησή τους, το συμβολικό παιχνίδι. Η Lego, η Makies και η Mattel, φαίνεται να αναγνωρίζουν την αξία των παιχνιδιών και την ανάγκη που υπάρχει να εξαλειφθεί η περιθωριοποίηση. Η υποτίμηση των ικανοτήτων των ατόμων με αναπηρίες αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο στην κοινωνική τους ένταξη. Η απομόνωση συγκεκριμένα των παιδιών με αναπηρία, οδηγεί στην περιθωριοποίηση τους από το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται κάθε φορά, είτε είναι το σχολείο, είτε ακόμα και η ίδια τους η οικογένεια. Η περιθωριοποίηση λοιπόν έχει ως αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν ψυχολογικές και συναισθηματικές δυσκολίες, καθώς νιώθουν πως η διαφορετικότητά τους είναι πρόβλημα για τους υπόλοιπους. Νιώθουν πως δεν είναι φυσιολογικοί, αφού η κοινωνία δεν μπορεί να τα δεχτεί και να τα αντιμετωπίσει όπως αρμόζει. Τα παιδιά με αναπηρίες είναι από τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας. Η κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών αυτών σε ένα υγιές περιβάλλον μάλιστα αποτελεί όφελος όχι μόνο για τα ίδια, αλλά όφελος για όλους μας. Χρειάζεται λοιπόν να δοθεί ειδική μεταχείριση από την ίδια τη  κοινωνία. Είναι η μόνη, η οποία μπορεί να βρει τους τρόπους να ενσωματωθούν ομαλά στο κοινωνικό περίγυρο.

Η προκατάληψη λοιπόν απέναντι στα παιδιά με αναπηρία μπορεί να ελαχιστοποιηθεί. Κυρίως μέσα από δραστηριότητες που φέρνουν κοντά παιδιά με και χωρίς αναπηρίες. Για παράδειγμα, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο όταν προβάλλουν πως η διαφορετικότητα ή αλλιώς η ετερότητα των ατόμων με οποιαδήποτε μορφή αναπηρίας δεν αποτελεί πρόβλημα. Με την προβολή μιας διαφορετικής εικόνας για τα παιδιά και τους ενήλικες με αναπηρίες, τα ΜΜΕ μπορούν να εκπέμψουν θετικά μηνύματα.  Μπορούν να προβάλουν το μήνυμα πως κάθε άτομο με αναπηρία ανήκει σε μια οικογένεια. Να αντιμετωπίσουν τις ανακρίβειες και τα στερεότυπα που ενισχύονται από τις κοινωνικές προκαταλήψεις. Να εξαλείψουν την περιθωριοποίηση αυτών των ατόμων.

Advertisement

 Lego

Το πρώτο βήμα έγινε τον Απρίλιο του 2015 όταν η δημοσιογράφος Rebecca Atkinson αποφάσισε να δράσει. Να δώσει ένα τέλος στην αντίληψη πως τα παιδιά με αναπηρίες δεν μπορούν να είναι ανεξάρτητα και να διασκεδάζουν όπως όλα τα υπόλοιπα παιδιά. Η Rebecca αποφάσισε να οργανώσει μία καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης της κοινωνίας. Να προβάλει πως η περιθωριοποίηση απέναντι σε αυτά τα άτομα αποτελεί κίνδυνο για το μέλλον της κοινωνίας μας. Να σημειωθεί πως και η ίδια είναι άτομο με αναπηρία ακοής και όρασης.

Έτσι, χρησιμοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να θέσει προβληματισμούς-ερωτήματα και να βελτιώσει, ή μάλλον να αλλάξει την κατάσταση στο χώρο του παιχνιδιού. Στόχος της αρχικά ήταν να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών. Ύστερα να προειδοποιήσει τις βιομηχανίες παιχνιδιών που για πολλά χρόνια αναπαρήγαγαν το μοντέλο της αψεγάδιαστης ομορφιάς και τελειότητας, πως στόχος αυτών των βιομηχανιών θα πρέπει να είναι η δημιουργία παιχνιδιών που θα προσελκύουν όλα τα παιδιά, με η χωρίς αναπηρίες, χωρίς να νιώθουν το αίσθημα της κατωτερότητας. Η καμπάνια #ToyLikeMe λοιπόν διεκδίκησε την αναγνώριση της αναπηρίας και της διαφορετικότητας μέσα από τα παιχνίδια και η Rebecca πέτυχε τον σκοπό της.

Η Rebecca συγκεκριμένα είχε απευθυνθεί σε άρθρο της στην γνωστή βιομηχανία παιχνιδιών Lego γράφοντας πως «η δημοφιλής σειρά παιχνιδιών κατασκευής που παράγει ο Όμιλος LEGO αφήνει στο περιθώριο 150 εκατομμύρια παιδιά με αναπηρία σε ολόκληρο τον κόσμο, αφού δεν τα συμπεριλαμβάνει στις συλλογές της. Δεν πρόκειται για θέμα πωλήσεων, αλλά για το πώς μπορούμε ν’ αλλάξουμε την αντίληψη του κόσμου για τα άτομα με αναπηρίες. Και μόνο εταιρίες σαν τη Lego μπορούν να το πετύχουν αυτό».

Περιθωριοποίηση
Πηγή εικόνας: https://www.crowdfunder.co.uk

Μετά από αυτή τη καμπάνια η δημοφιλής βιομηχανία παιχνιδιών Lego αποφάσισε να δράσει. Να δράσει για έναν κόσμο όπου τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία δεν θα νιώθουν περιθωριοποιημένα. Δημιούργησε λοιπόν φιγούρες καθισμένες σε αναπηρικό καροτσάκι. Η κίνηση αυτή αποτελεί σημαντικό λιθαράκι στην ψυχολογική βοήθεια των παιδιών αυτών. Η φιγούρα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Toy Fair της Νυρεμβέργης στη Γερμανία.

Advertisement

Makies

Επιπλέον, η κοινωνική εκστρατεία της Rebecca επηρέασε και ενέπνευσε τη Βρετανική εταιρία κατασκευής παιχνιδιών, Makies. Η Makies κυκλοφόρησε την πρώτη κούκλα στον κόσμο με αναπηρίες.  Η εκστρατεία ενθάρρυνε τους γονείς των παιδιών με αναπηρίες, να προσαρμόσουν τα παιχνίδια των παιδιών τους, ώστε να μοιάζουν περισσότερο με κανονικούς, φυσιολογικούς ανθρώπους. Στην συνέχεια τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο.

Περιθωριοποίηση
Πηγή εικόνας: https://www.amea-care.gr

Mattel

Επόμενο σημαντικό βήμα αποτέλεσε η κίνηση της εξίσου γνωστής εταιρίας κατασκευής παιχνιδιών, Mattel. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Mattel επεκτείνει το κοινό της στις ευπαθείς ομάδες. Αρχικά, δημιούργησε κάρτες που δίνουν την δυνατότητα σε άτομα που έχουν θέμα όρασης να απολαύσουν το αγαπημένο παιχνίδι μικρών και μεγάλων, το UNO. Επίσης, η εταιρία δημιούργησε το UNO ColorADD, που η ίδια περιέγραψε ως το πρώτο παιχνίδι καρτών που σχεδιάστηκε για να μπορεί να χρησιμοποιείται από άτομα με αχρωματοψία. Η έκδοση UNO ColorAdd περιέχει πάνω στις κάρτες τα διεθνή σήματα χρωμάτων, τα οποία είναι οικεία στα άτομα με αχρωματοψία. Έχει κυκλοφορήσει τέλος και μια σειρά από κούκλες ουδέτερου φύλου, που ονόμασαν “Creatable World” . Οι κούκλες αυτές σχεδιάστηκαν με τέτοιο τρόπο, ώστε η εμφάνισή τους να μπορεί να προσαρμοστεί. Η κάθε μια έχει χτενίσματα, ρούχα και αξεσουάρ που μπορεί να μην ταιριάζουν στα στερεότυπα των φύλων.

 

Πηγή εικόνας: metroweekly.com

Επομένως, ύστερα από όλα τα παραπάνω μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε πως όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα στην διασκέδαση και στο παιχνίδι. Mέσα από το σπουδαίο ρόλο των παιχνιδιών, τα παιδιά αναπτύσσουν τη κριτική τους σκέψη και τη φαντασία τους. Αποκτούν το αίσθημα της ομαδικότητας. Το αίσθημα της εμπιστοσύνης στον ίδιο τους τον εαυτό.

Advertisement

Η Pasca Lane από την φιλανθρωπική οργάνωση Scope ανέφερε «Πολλοί γονείς μας λένε πως τα παιδιά είναι σημαντικό να έχουν παιχνίδια, με τα οποία μπορούν να ταυτιστούν επειδή βοηθούν την αυτοπεποίθησή τους και το αίσθημα ότι ανήκουν στην κοινωνία».

Άρα, ευθύνη όλων μας είναι να παροτρύνουμε ακόμα και περισσότερες βιομηχανίες παιχνιδιών να ευαισθητοποιηθούν. Να μην υφίσταται η περιθωριοποίηση. Να δημιουργήσουν έναν κόσμο παιχνιδιών που θα μοιράζονται όλοι ανεξαιρέτως. Γιατί τα παιδιά με η χωρίς αναπηρίες είναι το μέλλον αυτής της κοινωνίας. Αυτό είναι το μέλλον που οφείλουμε να σεβόμαστε και να φροντίζουμε. Γιατί τα παιχνίδια είμαστε εμείς!

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:

skai.gr

amea-care.gr

cbsnews.com

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Απόφοιτη φιλολογίας. Λατρεύω την διδασκαλία και την ενημέρωση σε θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση τόσο παιδιών, όσο και ενηλίκων. Ένας εκπαιδευτικός μπορεί όχι μόνο να βελτιώσει τον κόσμο, αλλά και να τον αλλάξει.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG