Φωτοανάγνωση και μαθησιακές δυσκολίες

SHARE

φωτοανάγνωση
Πηγή εικόνας: omathimatikos.gr

Η φωτοανάγνωση, περισσότερο γνωστή με τον διεθνή όρο “Speed Reading” είναι η μέθοδος της ταχείας ανάγνωσης βιβλίων. Η ιδιαιτερότητα της εκπαιδευτικής μεθόδου, είναι πως ο τρόπος τοποθέτησης ενός βιβλίου αλλάζει θέση. Δεν τοποθετείται δηλαδή σε γραφείο, αλλά σε αναλόγιο. Με αυτή τη μέθοδο, ο αναγνώστης δύναται να εντοπίζει με μεγαλύτερη ευκολία τις λέξεις του κειμένου και να συλλαμβάνει το γενικότερο θεματικό του πυρήνα. Όχι μόνο ο μαθητής, αλλά και φοιτητές, γονείς ή επαγγελματίες είναι σε θέση να εφαρμόσουν το σύστημα της φωτοανάγνωσης, σχηματίζοντας λέξεις ή φράσεις του κειμένου με τη μορφή του ιστού μίας αράχνης. Ουσιαστικά, όταν μιλά κανείς για ιστό αράχνης αναφέρεται στη δημιουργία σχεδιαγραμμάτων. Μέσω σχεδιαγραμμάτων οργανώνεται ο όγκος των πληροφοριών και ενισχύονται σημαντικά οι μνημονικές ικανότητες του ατόμου.

Η φωτοανάγνωση είναι μία πρωτοποριακή μέθοδος διδασκαλίας. Εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με θετικά αποτελέσματα. Η μέθοδος αυτή απευθύνεται σε όλους όσους επιθυμούν είτε να βελτιώσουν, είτε να ενισχύσουν τις αναγνωστικές και μνημονικές τους ικανότητες. Το διάβασμα μετατρέπεται σε μία ευχάριστη και εποικοδομητική διαδικασία. Συγκεκριμένα, αποτελεί μία μέθοδο, η οποία ενισχύει την αυτοσυγκέντρωση των ατόμων, αποβάλλοντας το άγχος ή την πίεση. Το γεγονός πως μπορεί κανείς να διαβάσει έως και 10 φορές πιο γρήγορα ένα κείμενο, κωδικοποιώντας το βασικό του νόημα δίνει τη δυνατότητα να κατανοεί πολλές πληροφορίες μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Απόψεις συγγραφέων για την εκπαιδευτική μέθοδο της φωτοανάγνωσης

Πολλοί είναι οι συγγραφείς, οι οποίοι θεωρούν πως η φωτοανάγνωση συνδυάζει εξαιρετικά τις αντιληπτικές ικανότητες ενός ατόμου μέσα από αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης. Μερικές απόψεις συγγραφέων είναι οι εξής:

  •  Η φωτοανάγνωση έχει βοηθήσει πολλούς, και βέβαια εμένα, ώστε να μπορούμε να τρέχουμε μέσα στα κείμενα με ρυθμούς που φτάνουν έως και τις 25.000 λέξεις το λεπτό. Bryan Mattimore γράφει στο Success Magazine.
  •  Ακολουθώντας τη μέθοδο της φωτοανάγνωσης, μπορείς να βελτιώσεις τη μάθησή σου, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο που καταναλώνεις με το συμβατικό διάβασμα. Μπορείς αυτόματα να απομονώσεις πληροφορίες που θεωρείς σημαντικές. Να τονίσεις νοητικά τις παραγράφους που θέλεις να θυμάσαι.  Charlotte Ward γράφει στο Simply Live It Up.
  • Είναι αδιαμφισβήτητα η καλύτερη μέθοδος βελτίωσης της ανάγνωσης σήμερα. Παρουσιάζεται με τόσο απλό τρόπο. Εύκολα μπορεί να ωφεληθεί καθένας μας και για όλη του τη ζωή. Dr J. Michael Bennett, Πανεπιστήμιο της Μινεσότα Συγγραφέας του Efficient Reading for Managers
  • Η φωτοανάγνωση φαίνεται πως είναι ένα φυσικό βήμα προς την εξέλιξη των ανθρώπινων ικανοτήτων σχετικά με το διάβασμα. Win Wenger, Ph.D., γράφει στο Einstein Factor

Μέσα από τους ισχυρισμούς των συγγραφέων αντιλαμβάνεται κανείς πως η φωτοανάγνωση βοηθάει τα άτομα σε πολλούς, διαφορετικούς τομείς της καθημερινότητας. Σε θέματα οργάνωσης προγράμματος,  ημερολογίου ή εργασίας με μεγαλύτερη ταχύτητα και συγκέντρωση.

Advertisement

Φωτοανάγνωση και μαθησιακές δυσκολίες

Οι δυσκολίες στη μνήμη, στην αναγνώριση γραμμάτων ή λέξεων, η δυσχέρεια στην κατανόηση νοήματος, στην αφήγηση μίας ιστορίας, όπως και η δυσκολία στην οργάνωση αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες, δηλαδή, είναι ένα σύνολο διαταραχών σε μια ή περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες που αφορούν στη χρήση, την κατανόηση και την παραγωγή του γραπτού και προφορικού λόγου.  

Αν λάβουμε υπόψη τα παραπάνω μπορούμε να διαπιστώσουμε πως η συγκεκριμένη μέθοδος μελέτης έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες, δυσαναγνωσία ή δυσορθογραφία. Μέσω σχεδιαγραμμάτων τα παιδιά κατανοούν το βαθύτερο νόημα των κειμένων, αποβάλλοντας το άγχος πως δεν θα κατανοήσουν την πλήρη απόδοσή του. Ταυτόχρονα, βελτιώνουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση τους. Αναπτύσσεται η ικανότητα της επικοινωνίας και βελτιώνονται οι διαπροσωπικές τους σχέσεις. «Παιδάκι της Τρίτης Δημοτικού με ΔΕΠΥ και δυσλεξία, που το καλοκαίρι διάβαζε 17 λέξεις το πεντάλεπτο, κατάφερε μετά από σχετική παρέμβαση να διαβάζει μέσα στη χρονιά 600 λέξεις το πεντάλεπτο, αλλά και να κατανοεί το κείμενο» 

Στο επισυναπτόμενο βίντεο η ψυχολόγος Βασιλική Γιαννακοπούλου, αναλύει χρησιμοποιώντας άσκηση αράχνης, την μεθοδολογία της εκπαιδευτικής μεθόδου, της φωτοανάγνωσης, για την εύκολη κατανόηση οποιουδήποτε κειμένου.

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:

ecozen.gr

media.public.gr

boommag.gr

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Απόφοιτη φιλολογίας. Λατρεύω την διδασκαλία και την ενημέρωση σε θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση τόσο παιδιών, όσο και ενηλίκων. Ένας εκπαιδευτικός μπορεί όχι μόνο να βελτιώσει τον κόσμο, αλλά και να τον αλλάξει.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG