Ο πολιτισμός σε καραντίνα. Από τη Γκολέμη Αναστασία Βασιλική

11 Μαρτίου 2020,  ολόκληρος ο πλανήτης σημαίνει γενικό συναγερμό. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κηρύσσει τον COVID-19 σε πανδημία. Ένας ισχυρός ιός με ραγδαίο ρυθμό μετάδοσης χωρίς ειδική αντι-ιική θεραπεία ξεσπά. Τα ποσοστά κρουσμάτων ανά χώρα αυξάνονται, το ίδιο και στην Ελλάδα.

Πρωτοφανές γεγονός, όλη η Ελλάδα ενωμένη και κλεισμένη στο σπίτι. Παντού ηχεί το σύνθημα “Μένουμε σπίτι”. Την ίδια στιγμή, ενώ όλοι μένουμε σπίτι, κάποιοι απουσιάζουν. Έλληνες του εξωτερικού επαναπατρίστηκαν, φοιτητές από άλλες περιοχές επέστρεψαν στα πατρικά τους σπίτια. Όμως, είναι και κάποιοι που ζητούν τον επαναπατρισμό τους, νιώθουν την επιθυμία να επιστρέψουν στον τόπο που γεννήθηκαν,  στο πατρογονικό τους σπίτι, στο σπίτι των παιδικών χρόνων τους, στον Παρθενώνα που τους καλεί!

Πώς αισθάνονται οι άνθρωποι τώρα κλεισμένοι στο σπίτι τους νιώθοντας τον κίνδυνο, την αγωνία για το αύριο απομακρυσμένοι από τα κοντινά τους πρόσωπα; Όπως ακριβώς οι Καρυάτιδες που κλαίνε επειδή τους λείπει η αδερφή τους, όπως αισθάνονται τα ζώα σε έναν ζωολογικό κήπο ή οι κρατούμενοι σε μια φυλακή, έτσι και τα θλιμμένα, φυλακισμένα Μάρμαρα νοσταλγούν τον τόπο γέννησής τους, την οικογένειά τους, την Ακρόπολη και το αττικό φως. Το στοιχείο αυτό που συνδέει όλα τα παραπάνω είναι η νοσταλγία για το όλον. Γιατί να στερείται από το ελληνικό έθνος ένα μέρος της ανεκτίμητης εθνικής κληρονομιάς

Πριν από έναν χρόνο περίπου, επισκέφθηκα το Βρετανικό Μουσείο. Το μεγαλύτερο και πιο διάσημο τμήμα αυτής της συλλογής, αποτελούν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και όχι τα Ελγίνεια αγάλματα, όπως συνηθίζεται να λέγεται. Τα γλυπτά αυτά αποτελούν αναπόσπαστο μέρος ενός ακινήτου μνημείου και έχουν αφαιρεθεί δια βίας από αυτό. Προχωρώντας προς τα ελληνικά εκθέματα, παρουσιάζεται με αρχαιοελληνική αίγλη η Καρυάτιδα να στέκει μόνη της χωριστά από τις αδελφές της για να θυμίζει στους Έλληνες πως η ιστορική μνήμη είναι αθάνατη! Ρίχνοντας μια κλεφτή ματιά γύρω, υπάρχει αρκετός κόσμος να κοντοστέκεται και να κοιτά ελαφρώς απορημένος, άλλοι να την προσπερνούν. Εκείνη τη στιγμή καταλαβαίνεις ποιος είναι ξένος και ποιος Έλληνας. Οι Έλληνες παρατηρούν προσηλωμένοι με έναν θαυμασμό συνοδευόμενο από μια θλίψη στο βλέμμα τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γλυπτά κατέληξαν στην κατοχή του Λόρδου Έλγιν μέχρι το 1816 όπου τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο έναντι 35.000 λιρών αντί για 75.000 λίρες που είχε ζητήσει ο ίδιος αρχικά (Μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα εν’ ολίγοις).

Πέρασαν 38 χρόνια από το ξεκίνημα αυτής της μάχης με την τότε Υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη. Η απάντηση του βρετανικού επιχειρήματος στο αίτημα που υποβλήθηκε για πρώτη φορά το 1982 για επαναπατρισμό των γλυπτών στην βρετανική κυβέρνηση ήταν ότι τα γλυπτά δεν είναι δυνατόν να εκτεθούν όπως πρέπει στην Ελλάδα λόγω της έλλειψης ενός κατάλληλου μουσείου και ότι δεν μπορεί να επανενωθούν με το μνημείο λόγω της διαβόητης ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Αθήνας.

Η Ελλάδα έχει σήμερα όλες τις προϋποθέσεις για να διεκδικήσει με αξιώσεις την επιστροφή της κλεμμένης Καρυάτιδας. Η έλλειψη κατάλληλου χώρου δεν ευσταθεί πλέον ως επιχείρημα, αφού στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης υπάρχει ήδη έτοιμος κενός χώρος για την υποδοχή των κλεμμένων μαρμάρων. Οι Έλληνες αρχαιολόγοι και συντηρητές αρχαιοτήτων, μετά την επιτυχή μεταφορά των μαρμάρων από το παλιό στο νέο Μουσείο, απέδειξαν ότι μπορούν να διαχειριστούν μια ενδεχόμενη μεταφορά από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα.

Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της UNESCO, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Αναρωτιέμαι ποια μπορεί να είναι αυτή η σιωπηλή συμφωνία των μουσειακών οργανισμών που κατέχουν γλυπτά του Παρθενώνα.

Καλώ λοιπόν, όλους τους συμπολίτες μου καθώς και το Υπουργείο Πολιτισμού να ξεκινήσουν τις προσπάθειες, ώστε να επιστρέψουν τα εξόριστα μάρμαρα που νοσταλγούν την πατρίδα τους. Η Ελλάδα αρνείται να φιμωθεί. Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά ορόσημα του φαντασιακού εδάφους του Eλληνισμού. Έχουν ψυχή, την ψυχή του δημιουργού τους… Ας ενωθούμε όπως είμαστε ενωμένοι και αυτή τη δύσκολη χρονική στιγμή, ώστε να μπορέσουν και τα Γλυπτά του Παρθενώνα να “Μείνουν Σπίτι”. Είναι χρέος κάθε Έλληνα να αγωνιστεί για την επιστροφή της κλεμμένης πατρίδας του. Πρέπει να εκπληρώσουμε την επιθυμία της Καρυάτιδας και να τη φέρουμε πίσω στην πατρίδα της, την Ελλάδα..

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα γυρίσουν αργά ή γρήγορα στην πατρίδα μας και θα γυρίσουν γιατί αναπνέουν! Γιατί πρέπει να διδάξουν την ιστορία τους στα παιδιά της πατρίδας τους!

Εύχομαι περαστικά στους νοσούντες, καλή δύναμη και κουράγιο σ’ όλο τον κόσμο.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Egrapses

Η στήλη #egrapsa φιλοξενεί κείμενα όσων νιώθουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις σκέψεις, τις απόψεις και τα συναισθήματά τους μέσω του γραπτού λόγου. Οι αναγνώστες μας σχολιάζουν την επικαιρότητα, διατυπώνουν τους προβληματισμούς τους και εκφράζουν τη δημιουργικότητα τους μέσα από μικρές ιστορίες.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;