Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Widget+
    • Newsletter
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
    • Next Chapter
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
    • Συνεντεύξεις
    • Πολιτισμός
    • Κοινωνία
    • Βιβλίο
    • Εκπαίδευση
    • Ειδική Αγωγή
    • Φιλοσοφία
    • Ιστορία
    • Μουσεία
    • Πρόσωπα
    • Festival
    • Γλώσσα
    • Περιβάλλον
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
    • Μουσική
    • Θέατρο
    • Τηλεόραση
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
    • Gaming
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
    • Design
    • Ψυχολογία
    • Αψυχολόγητα
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
    • Άγνωστη Ελλάδα
    • City Guide
  • PLUS
    • Next Chapter
    • #Egrapsa
    • Διαγωνισμοί
    • Podcasts
    • QUIZ
#Egrapsa

Η νεολαία ως υποχείριο της βίας-Από την Αλεξάνδρα Γρηγορίου

by Egrapses 29 Απριλίου 2021
 Η νεολαία ως υποχείριο της βίας-Από την Αλεξάνδρα Γρηγορίου

Είναι δυστυχώς αποδεκτό ότι η βία ενυπάρχει στον πολιτισμό μας, χαρακτηρίζοντας το σύνολο των κοινωνιών, προηγμένων και μη. Εκείνο που δικαιολογημένα προκαλεί έκπληξη είναι η ολοένα αυξανόμενη συμ­μετοχή των νέων σε παραβατικές πράξεις . Μάλιστα, η βία και το έγκλημα αποτελούν πρακτικές, οι οποίες είναι ασυμβίβαστες με την κα­νονική ιδιοσυγκρασία και αντιφατικές με τον ιδεαλισμό της νεότητας.

Ποιος όμως οφείλεται για τη νεανική παραβατικότητα;

Ό,τι διαφοροποιεί ουσιαστικά τον άνθρωπο από τα ζώα, είναι η λογική του, που χάρη σε αυτή ξέφυγε από τη ζωώδη κατάσταση και δημιούργησε πολιτισμό. Όσο πιο πολύ ,λοιπόν, αξιοποιεί ο άνθρωπος τη λογική του ,τόσο περισσότερο απομακρύνεται από την αγριότητα, εκπολιτίζεται και ευτυχεί. Στον αντίποδα, όταν ενεργεί απερίσκεπτα, προσομοιάζει πιο πολύ με θηρίο, καθώς απομακρύνεται από την ουσία του και μετατρέπεται σε βίαιο ον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έκρηξη των ποικιλόμορφων περιστατικών βίας στην εποχή μας, που δεν είναι τυχαία και ασήμαντη, διότι σε αυτήν επιδίδονται και νεαρά άτομα υπό την ευθύνη των φορέων αγωγής.

Αρχικά, η εκπαίδευση ως μορφή εισαγωγής του ανηλίκου στους νόμους του κοινωνικού κομφορμισμού και ως φορέας μεταβίβασης ιδανικών με μεγάλο πνεύμα, ίσως χρησιμοποιεί μεθόδους παγίωσης στερεοτύπων, όπως το ότι η παράβαση θεωρείται κακή και συνεπάγεται τιμωρία. Όμως η τιμωρία είχε πολύ συχνά παλαιότερα, τη μορφή σωματικής βίας. Βία, βέβαια, δεν αφορά μόνο το σώμα αλλά και τα λόγια, που ίσως ‘’πονάνε’’ περισσότερο. Η ύβρις, ο εμπαιγμός και η τιμωρία, φαινόμενα που υφίστανται και στη σύγχρονη εποχή, εξευτελίζουν το νέο, σε μια ηλικιακή περίοδο, που χρειάζεται να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και να δει τις ικανότητές του, δηλαδή που έχει ανάγκη από τόνωση και συμπόνοια.

Βέβαια, καθοριστικό ρόλο για την ώθηση της νεολαίας σε οποιαδήποτε μορφή βίας, διαδραματίζει η οικογένεια ως κύριος φορέας αγωγής, καθώς εκεί είναι που εντάσσεται το άτομο στα αρχικά του στάδια. Αδυνατεί να διαπαιδαγωγήσει και να καθοδηγήσει σωστά τους νέους και συνεπώς να τους μεταλαμπαδεύσει αξίες, όπως ο ουμανισμός, ο σεβασμός και κυρίως το μέτρο. Αντιθέτως, προτιμάει να επιτρέπει στα νεαρά της μέλη, να σπαταλούν ώρες ολόκληρες στην τηλεόραση που ίσως τους μεταφέρει αρνητικά ερεθίσματα. Σε ακραίες περιπτώσεις ,που θα ήταν καλύτερα να μην επεκταθούμε, τα ίδια τα παιδιά είναι θύματα ενδοοικογενειακής βίας και τότε πέρα από θύματα γίνονται και ‘’μαθητές της βίας’’. Και μάλιστα, χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να ποινικοποιηθεί η βία στην οικογένεια, αφού έγινε μόλις με το ν. 3500/2006.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούν οι σύγχρονες συνθήκες ζωής, που αποτελούν αναντίρρητα γενεσιουργό αίτιο της βίας και εκτρέπουν το νέο από την πειθαρχία. Πώς θα μπορούσε να μην σκεφτεί κανείς την επιδίωξη του ευδαιμονισμού που συνεπάγεται την θυσία ιδανικών, στο βωμό των υλικών αγαθών; Αλλά οπωσδήποτε και η ανεργία με την διάψευση των προσδοκιών που επιφέρει σε έναν φιλόδοξο νέο, τον ωθεί σε εγκληματικές πράξεις. Απεναντίας, μεγάλη ευθύνη έχουν και οι πολιτικές ομάδες, από όπου οι νέοι αποκλείονται όταν είναι να παρθούν δημοκρατικές αποφάσεις, οι οποίες αν και τους αφορούν λαμβάνονται ερήμην τους.

Εμβαθύνοντας κανείς στο θέμα, πιθανώς να ανακαλέσει στη μνήμη του, ένα φαινόμενο που καμιά φορά δεν το συνειδητοποιούμε ότι το έχουμε υιοθετήσει, αλλά επικρατεί έντονα στις ανθρώπινες σχέσεις και υποθάλπει τη βία. Πρόκειται για τον ανταγωνισμό, που άδηλα ή φανερά, άτομα άλλα και κοινωνικές ομάδες ‘’ρίχνονται’’ σε έναν αδιάλειπτο και σκληρό αγώνα, για να επιβάλουν τη βούλησή τους και μέσα σε αυτόν εντάσσονται και οι νέοι με το έντονα ρηξικέλευθο πνεύμα που τους διακατέχει. Δεν πρόκειται περί θεμιτής άμιλλας ,αλλά για αμείλικτη μάχη επικράτησης. Το απόφθεγμα, λοιπόν, του Μακιαβέλι ‘’Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα’’, βρίσκει την πλήρη εφαρμογή εδώ με την κυριαρχία της δολιότητας και του εκφοβισμού, που τείνουν να αντικαταστήσουν τις υγιείς ανθρώπινες σχέσεις.

Συνοψίζοντας, η έκρηξη των περιστατικών βίας στην εποχή μας, δεν είναι τυχαία. Η βιαιότητα δεν είναι φυσική εκδήλωση του ανθρώπου, ούτε αρμόζει σε αυτόν . Ωστόσο, ο νέος μπορεί να χάσει την αυτοκυριαρχία του και να αντιδράσει βίαια, όταν είναι ανεξέλεγκτος ή όταν αντιμετωπίζει καταστάσεις που τον περιορίζουν, τον δυσαρεστούν ή του στερούν ό,τι έχει ανάγκη. Οι σύγχρονες μορφές ζωής, έχουν πολλά από αυτά τα χαρακτηριστικά, γι’ αυτό και ευνοούν τους νέους στο να επιδίδονται στη βία.


ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Egrapses

Αρχισυντάκτης

Η στήλη #egrapsa φιλοξενεί κείμενα όσων νιώθουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις σκέψεις, τις απόψεις και τα συναισθήματά τους μέσω του γραπτού λόγου. Οι αναγνώστες μας σχολιάζουν την επικαιρότητα, διατυπώνουν τους προβληματισμούς τους και εκφράζουν τη δημιουργικότητα τους μέσα από μικρές ιστορίες.

Μόλις ανέβηκαν
Νησιωτικη Ελλαδα

Αίγινα: Ένα οδοιπορικό στο στολίδι του Αργοσαρωνικού

18 Αυγούστου 2022
City Guide

Πεσκέσι: Ένα αυθεντικό εστιατόριο κρητικής κουζίνας

18 Αυγούστου 2022
Εκπαίδευση

Τα χρώματα στην Ελληνική ποίηση

18 Αυγούστου 2022
Βιβλίο

Τι βιβλίο κρατά το Άγαλμα της Ελευθερίας;

18 Αυγούστου 2022

Μην χάσεις
#Egrapsa

Στανισλάφσκι: Ο άνθρωπος που άλλαξε την τέχνη της υποκριτικής στο θέατρο

#Egrapsa

Με αυτά τα outfits θα εντυπωσιάσεις εάν είσαι καλεσμένη σε γάμο

#Egrapsa

Νάνα Παπαδάκη: «Νίκη, απόψε στο πάρτι»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
#Egrapsa

Στανισλάφσκι: Ο άνθρωπος που άλλαξε την τέχνη της υποκριτικής στο θέατρο

#Egrapsa

Με αυτά τα outfits θα εντυπωσιάσεις εάν είσαι καλεσμένη σε γάμο

#Egrapsa

Νάνα Παπαδάκη: «Νίκη, απόψε στο πάρτι»

#Egrapsa

Τα πιο stylish πέδιλα για να φτιάξεις τα καλοκαιρινά looks

#Egrapsa

Τα αγαπημένα μας καλοκαιρινά looks με τα λινά ρούχα

#Egrapsa

Απλά και γρήγορα hairstyles που δεν απαιτούν θερμότητα

#Egrapsa

Φώτης Σπύρος: «Η τέχνη είναι η αλήθεια και γι’ αυτό είναι σκληρή»

#Egrapsa

Η Θεατρική ομάδα Drama Gang

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

Βιβλίο

Ώρες των Άστρων, ένα καλλιτέχνημα σπάνιας ποιητικής σκέψης

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2022 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED