Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
#Egrapsa Πληροφοριακά

Άντυ Γουόρχολ. Από τη Βίκη Κοσμοπούλου

Από Egrapses 4 Μαρτίου 2019
 Άντυ Γουόρχολ. Από τη Βίκη Κοσμοπούλου

Τριάντα δύο χρόνια μετά το θάνατο του Άντυ Γουώρχολ, η pop, η τέχνη που τόσο αγάπησε, εξακολουθεί να είναι διαχρονική και επίκαιρη, απάντηση στον πλούτο, τον αναπτυσσόμενο υλισμό και καταναλωτισμό. Το pop είναι ένα καλλιτεχνικό οπτικό κίνημα και στυλ. Ήταν μια στάση ζωής, μια γενικότερη διάθεση, μια κουλτούρα.
Γεννημένος στην Αγγλία της δεκαετίας του ’50, εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη, αλλά βρήκε την καλύτερή του έκφραση στην απαστράπτουσα, δυναμική και εξιδανικευμένη Αμερική του Κένεντι. Εκεί θα εμπνευστεί, θα δημιουργήσει, θα καινοτομήσει, θα προκαλέσει ο Γουόρχολ. Ο Άντυ Γουόρχολ ήταν ένας καλλιτέχνης σταρ. Η δήλωσή του ότι ο καθένας θα είναι διάσημος για 15 λεπτά της ώρας είναι το σήμα κατατεθέν των καιρών μας.

Η ικανότητά του να μετατρέπει σε έργο τέχνης το σκουπίδι, να καινοτομεί με κολάζ τετριμμένων, τον έκανε ξακουστό. Ζωγράφισε, σκηνοθέτησε, ίδρυσε το «Interview», ένα από τα περιοδικά που άσκησαν επιρροή τον 20ό αιώνα, άλλαξε την ιστορία της ζωγραφικής αλλά και της ροκ, έστησε ένα εργαστήρι δημιουργίας και πάρτι, το Factory, και έζησε ώστε να γίνει ο ίδιος «ένα φορητό έργο τέχνης, ένα φανταστικό σάρκινο μουσείο, ένας παραγωγός ακατάσχετων πειραμάτων… που ήταν εξαιρετικά δημοφιλής».

Τόσο πολύ ενσάρκωσε την pop με την ίδια του τη ζωή, που την έκανε θέαμα ή και έργο τέχνης, αποδεχόμενος το οτιδήποτε, ταυτίζοντας τη στάση του με εκείνη ενός κοινού θεατή, ο οποίος κοιτάζει τη ζωή σαν να ήταν τηλεοπτική εκπομπή, χωρίς να συμμετέχει. Λόγω της δημιουργικότητας και της επινοητικότητάς του ανακηρύχθηκε «Πάπας της pop» και λόγω της ταύτισης του μαζί της, τον αποκάλεσαν «Πρίγκιπα της pop». Κι όμως, αν και ήταν πάντα στο προσκήνιο, μπόρεσε να μυθοποιήσει τόσο τα γεγονότα της ζωής του, ώστε να αποτελεί μυστήριο ακόμα και η ημερομηνία γέννησής του.


Ο Άντριου Γουόρχολα -έτσι ήταν το πραγματικό του όνομα- γεννήθηκε στο Πίτσμπουργκ ή στην Πενσυλβανία το 1928 ή 1929 ή 1930 ή 1931. Αλλάζει το τσέχικο όνομά του σε Άντυ Γουώρχολ το 1949, όταν εγκαθίσταται στη Νέα Υόρκη. Γιος μετανάστη μεταλλωρύχου, σπούδασε στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Κάρνεγκι της Πενσυλβανίας και άρχισε να εργάζεται ως σχεδιαστής υποδημάτων. Το 1949 δημοσιοποιεί σχέδια, συνοδευτικά άρθρου στο περιοδικό «Glamour». Επί πέντε χρόνια εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης και της εικονογράφησης. Το 1954 γίνεται το επίκεντρο της προσοχής με τη συμμετοχή του σε μια ομαδική έκθεση. Βάφει τα μαλλιά του ξανθά, τα οποία και διατηρεί καθ’ όλα τα επόμενα χρόνια. Από την επόμενη μέρα των εγκαινίων θα είναι σταρ, μια γνώριμη μορφή στους κοσμικούς κύκλους, των οποίων «πέτυχε να είναι όχι μόνο ένα αναπόσπαστο στοιχείο, αλλά και ο καθρέφτης της φαιδρότητας και του μεγαλείου, της τρέλας και της φαντασμαγορίας τους, της παράνοιας και της αίγλης τους».

Advertising

Ο ίδιος ο Γουώρχολ γράφει:

«Είμαι βέβαιος πως θα κοιτάξω στον καθρέφτη και δε θα δω τίποτα. Ο κόσμος με αποκαλεί πάντα καθρέφτη, και αν ένας καθρέφτης κοιταχτεί σε έναν άλλον καθρέφτη, τι θα δει μέσα;»

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 αντιστρέφει τους όρους της καλλιτεχνικής παραγωγής και μετατρέπει σε υψηλή τέχνη τα σκουπίδια. Μετέτρεψε τον Ποπάι και το Σούπερμαν σε σύμβολα ενός ολόκληρου τρόπου ζωής, μιας νοοτροπίας. Προϊόντα από τα ράφια των υπεραγορών, το σήμα κατατεθέν της coca-cola, το σύμβολο του δολαρίου και κινηματογραφικά είδωλα μετατρέπονται σε τέχνη, προσελκύοντας τους εύπορους φιλότεχνους σαν «δούρειοι ίπποι που έστελναν στα οχυρά της πλουτοκρατίας τους ιούς της λαϊκής κουλτούρας, που ήθελαν να μολύνουν την απαξιωτική αντιμετώπιση των λαϊκών προϊόντων».

Χρησιμοποίησε μια φωτορεαλιστική, μαζικής παραγωγικής αποτύπωσης τεχνική καλούμενη seriagraphy, για να παράξει τα σχόλιά του για τα μέσα, τη φήμη και τη διαφήμιση.

Στη σιωπή και στη σχεδόν απόλυτη στατικότητα των εικόνων ο Γουόρχολ ανέδειξε τη μονοτονία. Ο Πάπας της pop εκφράζει την αδιαφορία του μέσου Αμερικανού και ταυτόχρονα την υπονομεύει με τις «Ηλεκτρικές καρέκλες» του, τις «Καταστροφές» ή τα «Ατυχήματα» του, που τα αντιμετωπίζει όπως τις περίφημες κονσέρβες της «Σούπας Κάμπελ» ή τα πορτρέτα της «Μαίριλυν».

Ζωγραφίζει ακριβώς μια πραγματικότητα απ’ όπου έχει αποκλεισθεί κάθε συναίσθημα, κάθε ταυτότητα. Έναν κόσμο που αντιλαμβάνεται κανείς περισσότερο μέσα από την εικόνα του. Από όλους τους καλλιτέχνες της pop, ο Άντυ Γουόρχολ είναι εκείνος ο οποίος τράβηξε μέχρι τα άκρα την ιδέα του απρόσωπου, του χωρίς ταυτότητα, που είναι συνυφασμένη με την pop τέχνη. Η «Πορτοκαλί Μαίριλιν» ένα από τα έργα που εμπνεύσθηκε το 1964 από το ίνδαλμα των Αμερικανών, δημοπρατήθηκε το 1998 έναντι 17,3 εκατ. δολαρίων. Το 1968 κατακτά την Ευρώπη με μια σειρά εκθέσεις, ξεκινώντας από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Ευρώπης. Κατά το ίδιο έτος η καλλιτέχνιδα Βαλερί Σολάνις αποπειράται να δολοφονήσει το Γουόρχολ «κυριευμένη από το φθόνο». Ένα χρόνο μετά ιδρύει το περιοδικό Interview, λανσάροντας με επιτυχία την ελεύθερη συνομιλία, συνδυάζοντας τις αιχμηρές και τις χαλαρές ερωτήσεις σε προσωπικότητες, τον καθημερινό αλλά και τον εξειδικευμένο καλλιτεχνικό λόγο, την εναλλαγή θεμάτων και καταστάσεων. «Έτσι ακόμα και ο πιο εστέτ καλλιτέχνης γίνεται απτός, προσιτός με μια λέξη: pop». To 1972 επανέρχεται στο προσκήνιο με έγχρωμα πορτραίτα του Μάο.

Τα πορτραίτα του αυτά, βλασφημία κατά μερικούς, «αποπνέουν μια αφοπλιστική αθωότητα, κάτι που ανέκαθεν υπήρξε το άδολο και συνάμα το δόλιο άλλοθι του». Τρία χρόνια μετά την επαναφορά του και στο αποκορύφωμα της φήμης του εκδίδει τη φιλοσοφική αυτοβιογραφία του «Από το Α στο Β και πάλι απ’ την αρχή», με χιουμοριστικά κείμενα, όπου ακριβώς νοηματοδοτείται η απουσία νοήματος, σαν ένα είδος παιχνιδιάρικου σήματος κινδύνου, ενός πολύπτυχου SOS για μια κοινωνία που βυθίζεται αύτανδρη στα βαθιά νερά της απόλυτης επιφάνειας.

Επιδιδόμενος σε ποικίλες δραστηριότητες ο Γουώρχολ μπόρεσε να γίνει «μια καταλυτική μορφή» της τέχνης του 20ού αιώνα και ένας εύστοχος σχολιαστής των καιρών μας. Στις 22 Φεβρουαρίου του 1987, αφήνει την τελευταία του πνοή κατά τη διάρκεια εγχείρησης.

Τώρα ίσως ζωγραφίζει τα σύννεφα, ίσως βάζει κόκκινα πουά και πορτοκαλιά καρό στις νεφέλες!

Βίκη Κοσμοπούλου
Ψυχολόγος, συγγραφέας

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Λίπαρντ Λούσυ, Ποπ Αρτ, μτφ. Τασσόπουλος Γιώργος, εκδ. Υποδομή, Αθήνα 1984

Ένθετο περιοδικό «Ε», τεύχος 709, 14/12/2004

http://nea.dolnet.gr/

Advertising

http://www.fi.muni.cz/~toms/PopArt/Biographies/warhol.html

http://www.artchive.com/artchive/pop_art.html

http://www.artlex.com/ArtLex/p/popart.html

http://www.ibiblio.org/wm/paint/tl/20th/pop-art.html

http://www.biddingtons.com/content/pedigreepop.html

Advertising

http://en.wikipedia.org/wiki/Pop_art

http://www.huntfor.com/arthistory/C20th/popart.htm

http://www.huntfor.com/absoluteig/warhol.htm

http://wwar.com/masters/movements/pop_art.html

http://wwar.com/masters/w/warhol-andy.html

http://www.sanford-artedventures.com/study/g_pop_art.html

http://www.the-artists.org/MovementView.

http://library.thinkquest.org/J002045F/pop_art.htm

http://sunsite.icm.edu.pl/wm/paint/tl/20th/pop-art.html

http://www.wisegeek.com/what-is-pop-art.htm

Advertising

http://www.arthistoryclub.com/art_history/Pop_art

http://www.tfaoi.com/newsm1/n1m651.htm

http://asuartmuseum.asu.edu/andywarhol/index.html

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Egrapses

Αρχισυντάκτης

Η στήλη #egrapsa φιλοξενεί κείμενα όσων νιώθουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις σκέψεις, τις απόψεις και τα συναισθήματά τους μέσω του γραπτού λόγου. Οι αναγνώστες μας σχολιάζουν την επικαιρότητα, διατυπώνουν τους προβληματισμούς τους και εκφράζουν τη δημιουργικότητα τους μέσα από μικρές ιστορίες.

Μόλις ανέβηκαν
Life & Style

Στέλιος Φρροκου- ένας κουρέας καλλιτέχνης

9 Φεβρουαρίου 2023
Τεχνολογία

Οι επιστήμονες καθοδηγούν τους κεραυνούς με ακτίνες λέιζερ για πρώτη φορά

8 Φεβρουαρίου 2023
Κινηματογραφικά Νέα

Οι 12 πιο πολυαναμενόμενες ταινίες του 2023

8 Φεβρουαρίου 2023
Αψυχολόγητα

Αν δεν μπορείς να κάνεις τίποτα, άφησε το να φύγει

8 Φεβρουαρίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
#Egrapsa

T for Techni: "Tο θέατρο είναι χόμπι όταν παρακολουθείς τις παραστάσεις, όταν ασχολείσαι ενεργά είναι τέχνη..."

#Egrapsa

Τα πιο stylish και cozy looks για τα χιόνια

#Egrapsa

Balenciaga: Το σκάνδαλο που θα επηρεάσει τον κόσμο της μόδας

#Egrapsa

Selene: Μια σύντομη ιστορία

#Egrapsa

Γκαρνταρόμπα: Τρόποι οργάνωσης για να φτιάχνεις εύκολα fashionable looks

#Egrapsa

A Chiara: Μια ταινία για την Κιάρα

#Egrapsa

Indigo

#Egrapsa

Νέα εποχή-Νέοι στόχοι

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED