Βιομηχανικός σχεδιασμός: H Αρχιτεκτονική Επίπλου

Πηγή εικόνας: https://www.mobeldesignmuseum.se/

Η αρχιτεκτονική δεν εξαντλείται στο σχεδιασμό και την κατασκευή κτηρίων. Μπορούμε να μιλάμε για αρχιτεκτονική μικροκλίμακας, δηλαδή αντικειμένων και αρχιτεκτονική επίπλου. Ο τομέας που αφορά τον σχεδιασμό προϊόντων – την αρχιτεκτονική επίπλου – είναι γνωστός ως βιομηχανικός σχεδιασμός.

Πρόκειται για τον λεπτομερή σχεδιασμό εξέλιξης ιδεών και χαρακτηριστικών – προδιαγραφών ενός αντικειμένου, που με κυρίαρχο σχεδιαστικό παράγοντα την τεχνολογία, έχει ως μέλημα τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας και αισθητικής του. Ο έλεγχος της ποιότητας, η επιλογή των υλικών και το φινίρισμα, η οργάνωση της παραγωγής, η τεχνική μελέτη, η ψηφιακή απεικόνιση και τεχνολογική υποστήριξη και καθοδήγηση των εργαλειομηχανών είναι μερικοί από τους παράγοντες του βιομηχανικού design.

Ο βιομηχανικός σχεδιασμός θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες πολιτισμικής και οικονομικής ανάπτυξης μεταξύ των ανθρώπων, που δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αι.

Η σχολή Bauhaus, ήταν η καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική σχολή που ιδρύθηκε από τον Walter Gropius και λειτούργησε κατά την περίοδο 1919-1933 στη Γερμανία. Με το ύφος της και την προσέγγιση σχεδιασμού, επέδρασε καταλυτικά στην εξέλιξη του βιομηχανικού σχεδιασμού και ευρύτερα της σύγχρονης τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Οι τότε καινοτόμες προτάσεις, τα πρωτοποριακά για την εποχή υλικά (μέταλλο, δέρμα, γυαλί) αποτέλεσαν έμπνευση – ώθηση για δημιουργία, μορφή στο σύγχρονο design καθώς επίσης, πολλά από τα έργα του έγιναν αντικείμενα εκτεταμένης αναπαραγωγής και συλλογής.

Πηγή εικόνας: https://www.dezeen.com/

Σχεδιαστές και μαθητές του Bauhaus, άφησαν το στίγμα τους με μερικά από τα πιο εμβληματικά έπιπλα του 20ού αιώνα. Παράδειγμα αποτελούν οι διάσημες καρέκλες, Wassily Chair, Baby Cradle και Brno Chair.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καρέκλα Wassily, επίσης γνωστή ως καρέκλα Model B3, σχεδιάστηκε από τον Ούγγρο αρχιτέκτονα και σχεδιαστή επίπλων Marcel Breuer το 1925-1926.  Πήρε το όνομά της από τον Ρώσσο ζωγράφο Wassily Kandinsky και εκπαιδευτή στη σχολή Bauhaus – που επαίνεσε το σχέδιο όταν πρωτοπαρασκευάστηκε. Όσον αφορά το σχέδιο, ο Μ.Breuer πήρε την παραδοσιακή μορφή μιας καρέκλας και την απλοποίησε. Εμπνευμένη, ενώ οδηγούσε το ποδήλατό του, οραματίστηκε να πάρει το σωληνοειδές ατσάλι που χρησιμοποιείται για το τιμόνι και να το λυγίσει για την επανακατασκευή του σε έπιπλο.

Αρχιτεκτονική Επίπλου
Wassily Chair
Πηγή εικόνας: https://www.dezeen.com/

Το έργο του Kandinsky αποτέλεσε την έμπνευση για τον Γερμανό αρχιτέκτονα Peter Keler όπου σχεδίασε την διάσημη καρέκλα Baby Cradle. Η καρέκλα κατασκευάστηκε για την πρώτη έκθεση Bauhaus στο Haus am Horn στη Βαϊμάρη το 1923. Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική επίπλου, από απλά σχήματα, τρίγωνα και ορθογώνια, και χρωματισμένη με τα βασική παλέτα του κόκκινου, κίτρινου και μπλε. Ο Peter Keler φαίνεται να επηρεάστηκε άμεσα από το βιβλίο του Kandinsky σχετικά με τη θεωρία χρωμάτων, το οποίο περιέγραφε το χρώμα και την ψυχολογική του επίδραση στους ανθρώπους.

Αρχιτεκτονική Επίπλου
Baby Cradle Chair
Πηγή εικόνας: https://www.dezeen.com/

Η καρέκλα του Μπρνο, σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Ludwig Mies van der Rohe μεταξύ του 1929 και του 1930. Ο σχεδιασμός βασίζεται στην ιδέα ότι δεν είναι απαραίτητο για μια καρέκλα να έχει τέσσερα πόδια. Έτσι, χρησιμοποιώντας μια μονή ράβδο σχήματος C στηρίζει ολόκληρο το κάθισμα.

Αρχιτεκτονική Επίπλου
Brno Chair
Πηγή εικόνας: https://www.dezeen.com/

Γενικά, στόχος του βιομηχανικού σχεδιασμού ουσιαστικά είναι η αναβάθμιση των προϊόντων μαζικής παραγωγής. Αν και αναφερόμενοι στη μαζική παραγωγή το μυαλό όλων ίσως πάει σε ένα τυποποιημένο σχεδιασμό, η αρχιτεκτονική των μικροαντικειμένων, όπως και γενικά η αρχιτεκτονική σε κάθε κλίμακα, έχει ως κύριο μέλημα το «καλό design». Επομένως, με βασικά χαρακτηριστικά την απλότητα, τη λειτουργικότητα-χρηστικότητα, και με ιδιαίτερη έμφαση στις γεωμετρικές φόρμες και στο χρώμα, η θεωρία του καλού σχεδιασμού της αρχτιτεκτονικής του επίπλου βασίζεται στον συγκερασμό της τέχνης με την διαδικασία παραγωγής, υποτάσσοντας παράλληλα τα τεχνικά μηχανικά μέσα στην ανθρώπινη δημιουργικότητα.

Αρχιτεκτονική Επίπλου
Πηγή εικόνας: https://designbase.se/

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Mικαέλα Χαραλάμπους

Γεννήθηκε στην Κύπρο, και συγκεκριμένα στη Λεμεσό. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σήμερα, εργάζεται ως αρχιτέκτονας μηχανικός. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με διάφορες χειροτεχνίες, διαβάζει βιβλία και περνάει χρόνο με φίλους.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;