Uşaklıgil House: ένα αόρατο σπίτι

Το Uşaklıgil House έχει χαρακτηριστεί ως ένα ζωντανό κουτί από γυαλί και χάλυβα, το οποίο δημιουργήθηκε κατ’ απαίτηση του ιδιοκτήτη που ήθελε να ζήσει αρμονικά με τη φύση, χωρίς να παρεμβαίνει σε αυτή. Οι αναφορές και οι επιδράσεις είναι αντιληπτές από την πρώτη κιόλας εικόνα, δύο μεγάλοι αρχιτέκτονες με καινοτόμες ιδέες που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη αρχιτεκτονική: Ludwig Mies van der Rohe και Philip Johnson.

Δεν υπάρχει πρωτοετής φοιτητής της αρχιτεκτονικής που να μην έχει μελετήσει και να μην έχει επεξεργαστεί το Farnsworth House του Ludwig Mies van der Rohe. Είναι γνωστό για την εκτεταμένη χρήση γυαλιού καθιστώντας ασαφή τα όρια μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος. Ένα αντίστοιχο γυάλινο σπίτι έχει σχεδιάσει και ο Philip Johnson για δική του χρήση, στο οποίο αποδίδει πολλαπλά νοήματα κυρίως σε πολιτισμικό επίπεδο.

Farnsworth House- Mies van der Rohe, Πηγή εικόνας: https://www.wallpaper.com/architecture/farnsworth
Glass House- Philip Johnson, Πηγή εικόνας: https://divisare.com/projects/326504-philip-johnson-simon-garcia-glass-house

Γενικά στοιχεία

Το Uşaklıgil House (ή Uşaklıgil Evi) πρώτη φορά το είδα στη σειρά του Netflix “Intersection” και αμέσως μου κίνησε το ενδιαφέρον και έψαξα να βρω περισσότερες πληροφορίες.

Πηγή εικόνας: https://www.instyle.com.tr/fotograf/kordugum-dizisinin-dekorasyon-notlari-102428

Η οικία βρίσκεται στην περιοχή Göktürk, στην επαρχία Κωνσταντινούπολης. Αρχιτέκτονας είναι ο Ahmet Alataş, ιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Alataş Architecture and Consultancy. Συνολικά καλύπτει 420 τ.μ., με το ισόγειο να καλύπτει τα 247 τ.μ. εντός οικοπέδου έκτασης 10.000 τ.μ. Ο σχεδιασμός του έργου διήρκεσε 8 μήνες, ενώ η περίοδος κατασκευής μόλις 4 ημέρες. Το έργο περατώθηκε το 2006.

Advertising
Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Λεπτομέρειες κατασκευής

Η μοντέρνα αυτή κατασκευή του Uşaklıgil House διαπνέεται από την αυξημένη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και συμβάλει στην καλύτερη ποιότητα ζωής των ανθρώπων φέρνοντάς τους ξανά κοντά με τη φύση. Υπήρξε μια συστηματική προσπάθεια εκ μέρους της αρχιτεκτονικής και της κατασκευαστικής ομάδας ώστε το δομικό σύστημα να γίνει ελαφρύτερο, να χρησιμοποιηθούν στο έπακρο οι φυσικοί ενεργειακοί πόροι και ο σχεδιασμός να επιτρέπει μια ελευθερία, ευελιξία και απεριόριστη χρήση του χώρου.

Πηγή εικόνας: https://www.instyle.com.tr/fotograf/kordugum-dizisinin-dekorasyon-notlari-102406

Σκοπός ήταν ο χρήστης να αντιλαμβάνεται τον εξωτερικό χώρο αδιάκοπα, να ενισχυθεί η σύνδεση εσωτερικού- εξωτερικού χώρου και να υπάρξει μέγιστη πρόσληψη του φυσικού φωτισμού στο εσωτερικό, μέσω των γυάλινων προσόψεων.

Πηγή εικόνας: https://www.instyle.com.tr/fotograf/kordugum-dizisinin-dekorasyon-notlari-102412

Η κατοικία αποτελείται από 2 τμήματα: τη γυάλινη κατοικία και το υφιστάμενο πέτρινο σπίτι. Το φέρον σύστημα της γυάλινης κατοικίας συνδέεται με την αρχική κατοικία με γυάλινη γέφυρα, η οποία είναι σχεδόν «αόρατη» και χάνεται ανάμεσα στους κορμούς δέντρων που περιβάλλουν την κατοικία.

Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Το υφιστάμενο πέτρινο σπίτι ανακαινίστηκε και φιλοξενεί την κουζίνα και έναν χώρο μελέτης. Το γυάλινο κτίριο κατασκευάστηκε χωρίς συμβατική τοιχοποιία στο σύνολό του, ενώ για τη διάκριση των ορίων των χώρων χρησιμοποιήθηκαν έπιπλα και διαφοροποιήσεις των επιπέδων.

Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Περιμετρικά του κτιρίου υπάρχει μια πισίνα που χρησιμεύει στον έλεγχο του μικροκλίματος της οικίας. Παράλληλα, προστατεύει τους ενοίκους από τα έντομα και τα ερπετά του δάσους.

Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Η είσοδος της γυάλινης οικίας χαρακτηρίζεται από ένα «κουτί» εισόδου, το οποίο χρησιμεύει ως γέφυρα και προθάλαμος οδηγώντας τον επισκέπτη στο εσωτερικό.

Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Οι γυάλινες επιφάνειες που περιβάλλουν του κτίριο προστατεύουν τον χρήστη από τους εξωτερικούς παράγοντες. Ταυτόχρονα δημιουργούν ένα φαινόμενο «αορατότητας» βάσει των χαρακτηριστικών της ανάκλασης και της διαπερατότητάς τους.

Πηγή εικόνας: http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603

Στο ισόγειο του γυάλινου κτιρίου βρίσκεται η είσοδος, το σαλόνι, ο ξενώνας και ένα μικρό WC. Στον πρώτο όροφο βρίσκεται το γραφείο, το κυρίως μπάνιο και το υπνοδωμάτιο. Η σύνδεση του γραφείου με το υπνοδωμάτιο και το μπάνιο γίνεται με τη χρήση μιας γυάλινης γέφυρας, ενώ η πρόσβαση στον πρώτο όροφο επιτυγχάνεται με τη χρήση μιας ξύλινης σκάλας με χαλύβδινο σκελετό.

Πηγή εικόνας: https://www.mimarizm.com/ilk-yapi/usakligil-evi_123075?PageNo=2

Ο χρόνος κατασκευής περιορίστηκε στις 4 ημέρες καθώς χρησιμοποιήθηκαν προκατασκευασμένα στοιχεία και έγινε εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας ξηράς δόμησης.

Και επειδή η «μαγεία» της κατασκευής βρίσκεται στις λεπτομέρειες, το σύνολό της αναλύθηκε εξαιρετικά λεπτομερώς, κάτι το οποίο διευκόλυνε την επιτόπια σύνθεση των επιμέρους μερών.

Πηγές άρθρου:

Usakligil House. Ανακτήθηκε από http://www.arkiv.com.tr/proje/usakligil-evi/1603 (τελευταία πρόσβαση 30/08/2022).

Ahmet Alataş (2013). Uşaklıgil Evi. Ανακτήθηκε από https://www.mimarizm.com/ilk-yapi/usakligil-evi_123075?PageNo=1 (τελευταία πρόσβαση 30/08/2022).

Kördüğüm Dizisi’nin Dekorasyon Notları. Ανακτήθηκε από https://www.instyle.com.tr/fotograf/kordugum-dizisinin-dekorasyon-notlari-102432 (τελευταία πρόσβαση 29/08/2022).

Advertising
Advertising

Η Ξένια ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών του Τμήματος Επικοινωνίας & Μ.Μ.Ε., έχει μεταπτυχιακό στην Επικοινωνία και ΜΜΕ, ενώ είναι απόφοιτη του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Χαρακτηριστικά της είναι η μεθοδικότητα και η οργάνωση. Λατρεύει τα ταξίδια μιας και πιστεύει ότι αποτελούν πηγή έμπνευσης και γνώσης ώστε να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Screwball: Ένα ξεχασμένο είδος για τους λάτρεις του παλιού Χόλυγουντ και της κωμωδίας

 Οι screwball comedies είναι ένα υποείδος της κλασικής κωμωδίας, που

Αντώνης Παντιώρας: Το Θέατρο Σκιών δε θα χαθεί

Συνέντευξη με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Σωματείου Θεάτρου Σκιών, καραγκιοζοπαίχτη