Design υπνοδωματίου για ποιοτικό ύπνο

Design υπνοδωματίου
Πηγή εικόνας: Pinterest

Ως άνθρωποι ξοδεύουμε ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας στον ύπνο. Το πώς και πόσο κοιμόμαστε επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής μας. Η διακόσμηση και η σύνθεση της κρεβατοκάμαρας παίζει σπουδαίο ρόλο στην ποιότητα του ύπνου. Το περιβάλλον του δωματίου στο οποίο κοιμόμαστε είναι απαραίτητο να ευνοεί την διαδικασία του ύπνου, τόσο για να κοιμόμαστε πιο γρήγορα, όσο και στο να διατηρούμε τον ποιοτικό ύπνο σε όλη την διάρκεια της νύχτας. Αποτέλεσμα είναι να ξυπνάμε πραγματικά ξεκούραστοι και να είμαστε πιο παραγωγικοί μέσα στην μέρα.

Για να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή χαλάρωση απαιτείται κατάλληλος οπτικός αλλά και πρακτικός σχεδιασμός. Ο σχεδιασμός εσωτερικών χώρων περιλαμβάνει πολλές πτυχές, αλλά το σημαντικότερο στοιχείο του είναι ότι προάγει την αισθητική του σπιτιού μας και αντανακλά το προσωπικό μας γούστο και στυλ. Επίσης, το κάθε design επηρεάζει την ψυχολογία και την ποιότητα ζωής μας. Έτσι, συνδυάζοντας τις δύο παραπάνω πτυχές, μπορούμε να σχεδιάσουμε το ιδανικό υπνοδωμάτιο για τον βέλτιστο ύπνο.

Αντίστοιχα, ο πρακτικός σχεδιασμός, στοχεύει στην δημιουργία πνευματικής και σωματικής χαλάρωσης μέσα από το design υπνοδωματίου. Με όσον το δυνατόν λιγότερους περισπασμούς, τόσο λιγότερες θα είναι και οι διαταραχές του ύπνου.

Design υπνοδωματίου
Πηγή εικόνας: Pinterest

Σημαντικότερα στοιχεία για το design υπνοδωματίου

Πρακτική και αρμονική διαρρύθμιση

Εδώ, στόχος είναι η δημιουργία ενός υπνοδωματίου χωρίς άγχος. Προφανώς, οι επιλογές επίπλων και αποθήκευσης πρέπει να ταιριάζουν στο γούστο μας, αλλά καλό θα ήταν να κοιτάμε τις αναλογίες του δωματίου πριν αγοράσουμε οτιδήποτε και να στοχεύουμε στην άνεση και στην ελευθερία κινήσεων. Άμα, για παράδειγμα, το δωμάτιο είναι μικρών διαστάσεων, καλύτερα να δώσουμε έμφαση στο μεγάλο και άνετο κρεβάτι και να προτιμήσουμε μικρότερα κομοδίνα και συρταριέρες για να μην κλείνουν τον χώρο. Το κρεβάτι θα πρέπει να είναι το κεντρικό σημείο του δωματίου και να σχεδιάζεται αρμονικά το υπόλοιπο design υπνοδωματίου γύρω του. Επιπλέον, μπορούμε να εκμεταλλευτούμε για αποθήκευση τον χώρο κάτω από το κρεβάτι για να ελευθερώσουμε το δάπεδο.

Design υπνοδωματίου
Πηγή εικόνας: Pinterest

Λιγότερη ακαταστασία, λιγότερα πράγματα

Η οπτική ακαταστασία, είναι γνωστό ότι προκαλεί άγχος και συνεπώς διαταραχές στον ύπνο. Το καλύτερο είναι να διώξουμε άχρηστα αντικείμενα από τον συγκεκριμένο χώρο και να προτιμήσουμε τις καθαρές και λιτές επιφάνειες που προσδίδουν το αίσθημα της γαλήνης. Συμμαζεύοντας, κάθε μέρα, πριν κοιμηθούμε, ότι υπάρχει ακατάστατο στο υπνοδωμάτιο, εξασφαλίζουμε αυτομάτως ένα καθαρό μυαλό. Το ίδιο ισχύει και για την καθαριότητα του χώρου. Επιπλέον, καλύτερα να κρατάμε στο υπνοδωμάτιο αντικείμενα που σχετίζονται με τον ύπνο και να απομακρύνουμε οτιδήποτε έχει να κάνει με την δουλειά ή την αγχώδης καθημερινότητά. Όσο λιγότερα πράγματα και όση λιγότερη οπτική φασαρία υπάρχουν στον χώρο, τόσο καλύτερο ύπνο θα κάνουμε. Τέλος, το να φτιάχνουμε το κρεβάτι μας κάθε πρωί και να είναι περιποιημένο και τακτοποιημένο, μας παρακινεί να πάμε πιο εύκολα για ύπνο το βράδυ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πηγή εικόνας: Pinterest

Γαλήνια χρώματα

Οι τοίχοι, τα πατώματα, τα έπιπλα και τα λειτουργικά και διακοσμητικά αντικείμενα δημιουργούν έναν χρωματικό συνδυασμό στον χώρο. Γι’ αυτό τον λόγο, καλό είναι να χρησιμοποιούμε χρώματα που μας χαλαρώνουν και προωθούν την αίσθηση της γαλήνης, όπως τα απαλά και τα παστέλ. Αναλόγως την προσωπικότητά μας, σε κάποιους ταιριάζουν περισσότερο τα θερμά και σε άλλους τα ψυχρά. Όπως και έχει, θετικό είναι να ελέγξουμε την ψυχολογία του κάθε χρώματος πριν βάψουμε την κρεβατοκάμαρά μας για να βρούμε την ιδανική απόχρωση για εμάς.  Καλύτερα τα έντονα χρώματα να χρησιμοποιούνται για λεπτομέρειες.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Προσωπικές πινελιές

Το υπνοδωμάτιο είναι τελείως προσωπικός χώρος και πρέπει να είναι φιλόξενος και γλυκός για εμάς. Προσθέτοντας προσωπικά αντικείμενα, αναμνήσεις μέσω φωτογραφιών ή καρτών, πίνακες και διακοσμητικά που έχουν συναισθηματική αξία ή μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα επειδή αντανακλούν αυτό που είμαστε, πετυχαίνουμε τον βέλτιστο χώρο για τον καθένα μας ξεχωριστά, με ένα μοναδικό design υπνοδωματίου. Επιπρόσθετα, ένα χαλί, στο προσωπικό μας στυλ, και στις δύο πλευρές του κρεβατιού, όχι μόνο θα ζεστάνει διακοσμητικά τον χώρο, αλλά θα απομακρύνει και ανεπιθύμητους θορύβους, προσφέροντας ζεστασιά στα πόδια όταν ξυπνάμε.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Χαλαρωτικά αρώματα

Η αρωματοθεραπεία μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην ποιότητα του ύπνου μας. Οι θεραπευτικές ιδιότητες των αιθέριων ελαίων είναι αμέτρητες. Οι χαλαρωτικές μυρωδιές μπορούν να καταπραΰνουν την ένταση της ημέρας και να δημιουργήσουν ένα ήρεμο περιβάλλον. Η λεβάντα, για παράδειγμα, προάγει τον ποιοτικό ύπνο και την βέλτιστη χαλάρωση. Φυσικά, τα κεριά είναι η go-to επιλογή για μία χαλαρή ατμόσφαιρα, τόσο από άποψη μυρωδιάς αλλά και φωτός.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Υψηλή ποιότητα στρώματος, σεντονιών και σκεπασμάτων

Φυσικά, το κρεβάτι αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο για τον ύπνο. Καλό θα ήταν να επενδύσουμε σε ένα άνετο και υψηλής ποιότητας στρώμα για βέλτιστο ύπνο και στήριξη ανάλογα με τις προτιμήσεις μας. Ένα καλό στρώμα ενισχύει τον ύπνο και βοηθάει στην μείωση των πόνων του σώματος όσο κοιμόμαστε. Πρέπει να υπολογίσουμε και το μέγεθος του στρώματος, έτσι ώστε να έχουμε χώρο να κινούμαστε ελεύθερα. Επίσης, τα σεντόνια, τα μαξιλάρια και οι κουβέρτες έχουν τον δικό τους ρόλο σε ένα άνετο κρεβάτι. Τα ιδανικά μαξιλάρια για εμάς, αποτρέπουν τους πόνους στον αυχένα και στην σπονδυλική στήλη. Γενικά, τα υφάσματα στα οποία κοιμόμαστε επηρεάζουν την θερμοκρασία του σώματος μας, γι’ αυτό καλύτερα να επενδύσουμε σε καλής ποιότητας υλικά. Τέλος, το τακτικό πλύσιμο, εκτός από το ότι προσφέρει ένα συναίσθημα φρεσκάδας και γαλήνης, μειώνει την σκόνη, την υγρασία και τα αλλεργιογόνα.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Σκοτεινό περιβάλλον, χαμηλό φως

Το φως είναι το ισχυρότερο στοιχείο που επηρεάζει το βιολογικό μας ρολόι, το οποίο βοηθά στην ρύθμιση του ύπνο. Καλό είναι, άρα, να κάνουμε όσο πιο σκοτεινό γίνεται το υπνοδωμάτιο μας πριν πάμε για ύπνο για έναν υγιή κύκλο. Βαριές κουρτίνες για να απομακρύνουν το εξωτερικό φως, χαμηλός και θερμός φωτισμός στις λάμπες του κομοδίνου και γενικότερα στο δωμάτιο, προετοιμάζουν το σώμα για την βραδινή ξεκούραση.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Απομάκρυνση ηλεκτρονικών συσκευών

Η χρήση τηλεόρασης, κινητού, υπολογιστή ή τάμπλετ στην κρεβατοκάμαρα, επηρεάζουν αρνητικά το σώμα μας πριν τον ύπνο. Γι’ αυτό, σχεδιάζουμε το design υπνοδωματίου χωρίς ηλεκτρονικές συσκευές. Η έκθεση στο μπλε φως που εκπέμπουν αυτές οι συσκευές διαταράσσουν τον βιολογικό μας ρυθμό και κατά συνέπεια τον ύπνο μας. Ενεργοποιεί το μυαλό, το οποίο υπέρ-δραστηριοποιείται  από όλα τα ερεθίσματα και το μπλε φως που δέχεται, καθιστώντας δύσκολη την χαλάρωση και τον εύκολο ύπνο. Για αυτό καλό, είναι να μην φέρνουμε αυτές τις συσκευές στο υπνοδωμάτιο μας και να τις κλείνουμε τουλάχιστον μία ώρα πριν κοιμηθούμε. Το σώμα μας έτσι θα έχει χρόνο να χαλαρώσει. Επίσης, άμα τις χρησιμοποιήσουμε, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε την λειτουργία προστασίας από το μπλε φως που έχουν όλες οι συσκευές, για να μειώσουμε έστω και λίγο το αρνητικό αντίκτυπό τους.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Απομόνωση από τους θορύβους

Γνωρίζουμε όλοι ότι εξωτερικοί ήχοι μπορούν να προκαλέσουν αϋπνία ή διαταραχές, κάτι που έχει συνολική αρνητική επίπτωση στην υγεία μας. Άμα δεν μπορούμε να απομακρύνουμε τον θόρυβο, μπορούμε να βάλουμε χαλαρωτική μουσική για να μας διευκολύνει να κοιμηθούμε γρήγορα, με την συσκευή μακριά από το ορατό μας πεδίο.

Design υπνοδωματίου
Πηγή εικόνας: Pinterest

Δροσερή θερμοκρασία

Η υπερβολική θερμότητα στο υπνοδωμάτιο διαταράσσει τον ύπνο και μειώνει την ποιότητα του. Η ιδανική θερμοκρασία για να κοιμόμαστε είναι μεταξύ 15,6 και 22,0 βαθμούς Κελσίου. Προτιμούμε άρα ένα σχετικά δροσερό δωμάτιο και φυσικά, όχι παγωμένο. Άμα το καλοκαίρι επικρατεί υψηλή θερμοκρασία στο σπίτι, ένας ανεμιστήρας ή ένα ανοιχτό παράθυρο μπορούν να βοηθήσουν.

Design υπνοδωματίου
Πηγή εικόνας: Pinterest

Υψηλή ποιότητα αέρα

Η ποιότητα του αέρα, ειδικά όταν κοιμόμαστε, είναι πολύ σημαντική για την υγεία. Ο εξαερισμός του δωματίου και η εισχώρηση φρέσκου αέρα συμβάλλουν στον καλύτερο ύπνο, αλλά και στην αντιμετώπιση περαιτέρω προβλημάτων, όπως η μούχλα, η οποία ενισχύει την αϋπνία και την υπνηλία στην διάρκεια της ημέρας, και την μείωση της σκόνης. Άμα το δωμάτιό μας έχει αρκετή υγρασία, μία καλή ιδέα θα ήταν η αγορά ενός καθαριστή αέρα.

Πηγή εικόνας: Pinterest

Πηγή:

Suni, Ε. (2020). How to Design the Ideal Bedroom for Sleep. Ανακτήθηκε από https://www.sleepfoundation.org/bedroom-environment/how-to-design-the-ideal-bedroom-for-sleep (τελευταία πρόσβαση 03.03.2021)


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αφροδίτη Φιλιππίδη

Είμαι η Αφροδίτη και είμαι τελειόφοιτη στο Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ, με κατεύθυνση στη Σκηνογραφία και στην Ενδυματολογία. Έχω παρακολουθήσει μαθήματα Fashion Styling & Image Consulting, καθώς και σεμινάρια Βιώσιμης και Ηθικής Μόδας. Ευτυχισμένη με κάνουν τα ταξίδια, τα καλά βιβλία, οι γάτες, η φύση, το καλό φαγητό, η υψηλή αισθητική και οι αγαπημένοι μου άνθρωποι. Τα όμορφα πράγματα στην ζωή είναι και τα πιο απλά!

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;