Τι κρατάμε από τα βραβεία της δεκαετίας;

Ενόψει της νέας δεκαετίας (που ευελπιστούμε να φέρει πολλές όμορφες κινηματογραφικές στιγμές) είναι μια καλή ευκαιρία να κάνουμε μία ανασκόπηση των βραβεύσεων της προηγούμενης. Τι κρατάμε, λοιπόν, από τα κινηματογραφικά βραβεία της περασμένης δεκαετίας; Τι άξιζε, τι μένει;


2010

Βραβεία
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Το 2010 κυριάρχησαν οι ταινίες Social Network και ο Λόγος του Βασιλιά, που έλαβαν τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Δραματικής Ταινίας και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας ,αντίστοιχα. Ωστόσο, δύο αξιοσημείωτες τανίες της ίδιας χρονιάς ήταν το μεγαλοφυές Inception του Κρίστοφερ Νόλαν (που το IMDb χρίζει νούμερο ένα ταινία για το 2010) και το αριστουργηματικό Black Swan του Ντάρεν Αρονόφσκι, για το οποίο, μάλιστα η Νάταλι Πόρτμαν κέρδισε -δικαίως- ‘Οσκαρ και Χρυσή Σφαίρα Ά Γυναικείου Ρόλου. Αντίστοιχα, τα πρωτεία για τον Ά Ανδρικό Ρόλο κατείχε ο Κόλιν Φιρθ. Χωρίς ιδιαίτερη αναγνώριση από τις επιτροπές έμειναν τα Shutter Island και Blue Valentine, τανίες που έχουν χαραχτεί στη μνήμη του κοινού.

2011

Βραβεία
Πηγή εικόνας: wallhere.com

Μεγάλος νικητής για το 2011 ήταν το the Artist (νικητής συνολικά 161 βραβεία εκ των οποίων 5 Όσκαρ).  Την ίδια χρονιά καλύτερη ξενόγλωσση ταινία αναδείχθηκε το ιδιαίτερο a Separation. Η Ακαδημία τίμησε ως καλύτερη ηθοποιό (προς έκπληξη όλων – μπορεί και όχι, προχωράμε) την Meryl Streep που απέδωσε εξαιρετικά την Θάτσερ στο Iron Lady, ωστόσο το ίδιο άξια ήταν η επίσης εξαιρετική Rooney Mara ή αλλιώς The Girl with The Dragon Tattoo. Εδώ επιτρέψτε μου να παραθέσω μια δική μου αγαπημένη ταινία που θεωρώ ότι δεν έχει λάβει την αναγνωρισιμότητα που της αρμόζει: το υπέροχο Drive με τον Ράιαν Γκόσλινγκ (νούμερο 3 στη λίστα του IMDb με τις καλύτερες ταινίες του 2011).

2012

Βραβεία
Πηγή εικόνας: microsoft.com

Το 2012 μάς έφερε εξαιρετικές ταινίες: Django Unchained (νούμερο ένα στο IMDb στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες του 2012), Les Misérables, Amour, Life of Pi, Silver Linings Playbook, The Master, Skyfall, The Dark Knight Rises. Οι Άθλιοι (Les Misérables) κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, ενώ ο μοναδικός (και αγαπημένος του αγαπημένου Tarantino) Christoph Waltz κέρδισε το Όσκαρ για τον Β’ Ανδρικό Ρόλο. Παρότι και η ερμηνεία του Φοίνιξ στο The Master ήταν εξαιρετική, το Όσκαρ για τον Α’ Ανδρικό Ρόλο κέρδισε ο Ντάνιελ Ντέι Λούις για την ακριβέστατη απόδοση του Λίνκον. Η γλυκύτατη Εμανουέλ Ριβά ήταν η νικήτρια του Α’ Γυναικείου Ρόλου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

2013

Πηγή εικόνας: sky.com

Η μεγαλύτερη ίσως αδικία των βραβείων του 2013 (και όχι μόνο) ήταν το Όσκαρ που δεν πήρε ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Το εν λόγω Όσκαρ δόθηκε στον Μάθιου Μακόναχι (καλός, δε λέω) για την ερμηνεία του στο Dallas Buyers Club. Άξια νικήτρια του Όσκαρ για τον Α’ Γυναικείου Ρόλου ήταν η Κέιτ Μπλάνσετ ή αλλιώς Θλιμμένη Τζάσμιν. Καλύτερη Ταινία “στέφθηκε” (με Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα) το εξαιρετικό 12 χρόνια σκλάβος. Από την άλλη, αξίζει να αναφερθεί ότι για το IMDb καλύτερη ταινία ήταν η – χωρίς Όσκαρ ή Χρυσή Σφαίρα– Ζωή της Αντέλ (Blue is the Warmest Colour, αγγλιστί). To εξαιρετικό Her κέρδισε (μόνο) Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

2014

Bραβεία
Πηγή εικόνας: theatlantic.com

Μεγάλος και άξιος νικητής (με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Όσκαρ Σκηνοθεσίας) αναδείχτηκε αυτή η ταινιάρα το Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας. Αν και άρμοζε ένα Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου στον Μάικλ Κίτον, νικητής του εν λόγω βραβείου ήταν ο γλυκύτατος Έντι Ρέντμεϊν, που ήταν επίσης εξαιρετικός ως Στίβεν Χώκινγκ στη Θεωρία των Πάντων, και κατάφερε να “σπάσει” το μονοπώλιο του Birdman. Νικήτρια του Α’ Ρόλου ήταν η εκπληκτική Τζούλιαν Μουρ για το Still Alice. Στις Χρυσές Σφαίρες Καλύτερη Ταινία στην κατηγορία Μιούζικαλ ή Κωμωδία άξιος νικητής ήταν το Grand Budapest Hotel.

2015

Βραβεία
Πηγή εικόνας: press.ert.gr

Το 2015 ήρθε το πολυπόθητο Όσκαρ του Ντι Κάπριο, αυτή τη φορά για το ρόλο του στο The Revenant (για το οποίο ο Ινιάριτου κερδίζει Όσκαρ Σκηνοθεσίας – για δεύτερη συνεχόμενη φορά μετά το Birdman του 2015). Νικήτρια του Όσκαρ του Α’ Γυναικείου Ρόλου ήταν η αγαπημένη Μπρι Λάρσον, αν και οφείλω να ομολογήσω πως ίσως έπρεπε να δωθεί στη Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία έδωσε μία εκπληκτική ερμηνεία ως Carol. Πέραν αυτών, το καθηλωτικό Mad Max: Fury Road θεωρώ δεν έλαβε την πρέπουσα εκτίμηση από τις επιτροπές. Εδώ η έκπληξη ήταν στην Καλύτερη Ταινία, το Spotlight, δηλαδή. 

2016

Πηγή εικόνας: gazzetta.gr

Το υπέροχο La La Land κατάφερε να κερδίσει 7 Χρυσές Σφαίρες (καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ) και 6 Όσκαρ, συμπλεριλαμβανομένου και αυτού του Α’ Γυναικείου Ρόλου για την αγαπημένη μου Emma Stone. Ωστόσο, αδικήθηκε στην κατηγορία Καλύτερη Ταινία, νικητής της οποίας (με τα πολλά) αναδείχθηκε το Moonlight. Αλλά ας μη γελιόμαστε· το La La Land ήταν αναμφίβολα η Καλύτερη Ταινία του 2016 (με τη σύμφωνη άποψη του IMDb). Όσκαρ του Α’ Ανδρικού Ρόλου και Χρυσή Σφαίρα κέρδισε ο Κέισι Άφλεκ για την ερμηνεία του στο Manchester By the Sea, ενώ ο Ράιαν Γκόσλινγκ κέρδισε Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου (Κωμωδία ή Μιούζικαλ) για το La La Land.

2017

Πηγή: flix.gr

Το 2017 μας σύστησε το υπέροχο Call Me By Your Name, που όμως αδικήθηκε από τις επιτροπές, αφού έφυγε με ένα μόλις Όσκαρ (Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο). Πολλοί – μαζί κι εγώ – διαφωνούν με την επιλογή της Ακαδημίας για την Καλύτερη Ταινία, το Shape of Water. Στον Α’ Ανδρικό Ρόλο είχαμε τον άξιο Γκάρι Όλντμαν για το Darkest Hour, ενώ στον Α’ Γυναικείο την (ακόμη πιο) άξια Φράνσις Μακντόρμαντ για το Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (για την ίδια ταινία έλαβε Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου ο Σαμ Ρόκγουελ). Η Ακαδημία, βέβαια, φάνηκε για άλλη μια φορά άτολμη, χρίζοντας Καλύτερο Σκηνοθέτη τον Ντελ Τόρο για το Shape of Water κι όχι την ταλαντούχα Γκρέτα Γκέργουιγκ για την αξιέπαινη δουλειά της στο Lady Bird. Εξάλλου, πόσο συχνά βλέπουμε γυναίκες σκηνοθέτιδες υποψήφιες -πόσο μάλλον νικήτριες- Όσκαρ;

2018

Πηγή εικόνας: theatlantic.com

Πώς να μη χαρεί ο Έλληνας, καταρχάς, με την υποψηφιότητα του Γιώργου Λάνθιμου για το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας και εν τέλει για την περίτρανη νίκη της Ολίβια Κόλμαν στον Α’ Γυναικείο Ρόλο για το The Favourite του Γιώργου μας; Βέβαια, θέλαμε και την Καλύτερη Ταινία (που μας “έκλεψε” το Green Book μέσα από τα χέρια) αλλά δεν πειράζει. Συγχαρητήρια αξίζουν, όμως, και στον Ράμι Μάλεκ, νικητή του Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για το Bohemian Rhapsody. To Όσκαρ Σκηνοθεσίας πήγε ,όχι στον πολυαγαπημένο Γιώργο μας, αλλά στον Αλφόνσο Κουαρόν για το Ρόμα (συμπαθητική ταινιούλα).

2019

Όλα δείχνουν ,ιδίως μετά τη νίκη του Φοίνιξ στις Χρυσές Σφαίρες, πως ο μεγάλος νικητής των Όσκαρ  (για τον Α΄Ανδρικό Ρόλο τουλάχιστον) φέτος θα είναι το Τζόκερ· παρ’ ότι ο Άνταμ Ντράιβερ ήταν εξαιρετικός. Ωστόσο, θεωρώ πως το υπέροχο Marriage Story έχει ακόμη κάποιες ελπίδες για τις βασικές κατηγορίες (με τη Λόρα Ντερν να είναι το απόλυτο φαβορί για τον Β΄Γυναικείο Ρόλο). Θα ήθελα πολύ να δω τη Σκάρλετ με το Χρυσό Αγαλματίδιο, αλλά μάλλον κάτι τέτοιο δε θα συμβεί. Από την άλλη, ο Μπράντ Πιτ κέρδισε άξια τη Χρυσή Σφαίρα Β’ Ανδρικού Ρόλου για το αγαπημένο Κάποτε στο Χόλιγουντ του Ταραντίνο (μας). Η έκπληξη των Χρυσών Σφαιρών ήταν η νίκη του 1917 στην κατηγορία Καλύτερη Ταινία (Δράμα). Θα συμβεί το ίδιο και στα Όσκαρ; Αναμένουμε.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Έλενα Νικοπούλου

Γεννήθηκα πριν 19 χρόνια στην Αθήνα, που παρ' όλο το χάος της τής τρέφω ιδιαίτερη συμπάθεια. Τα πρωινά μου τα περνάω με καφέ(δες). Τα βράδια με ταινίες.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;