Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Widget+
    • Newsletter
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
    • Next Chapter
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
    • Συνεντεύξεις
    • Πολιτισμός
    • Κοινωνία
    • Βιβλίο
    • Εκπαίδευση
    • Ειδική Αγωγή
    • Φιλοσοφία
    • Ιστορία
    • Μουσεία
    • Πρόσωπα
    • Festival
    • Γλώσσα
    • Περιβάλλον
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
    • Μουσική
    • Θέατρο
    • Τηλεόραση
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
    • Gaming
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
    • Design
    • Ψυχολογία
    • Αψυχολόγητα
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
    • Άγνωστη Ελλάδα
    • City Guide
  • PLUS
    • Next Chapter
    • #Egrapsa
    • Διαγωνισμοί
    • Podcasts
    • QUIZ
Κινηματογράφος Προτάσεις Ταινιών

«The Other Side of the Wind»: Το «χαμένο» αριστούργημα του Όρσον Γουέλς

by Γιώργος Δήμος 28 Απριλίου 2021
 «The Other Side of the Wind»: Το «χαμένο» αριστούργημα του Όρσον Γουέλς
Πηγή εικόνας: consequenceofsound.net

Ο Όρσον Γουέλς έγινε γνωστός ύστερα από μια ραδιοφωνική εκπομπή του σταθμού CBS, κατά την οποία διηγήθηκε την ιστορία από τον «Πόλεμο των Κόσμων» (1898) του Χ. Τζ. Γουέλς, χωρίς να την προλογίσει, κάνοντας το κοινό να πιστέψει πως είχαν πράγματι προσγειωθεί εξωγήινοι σε μια επαρχιακή πόλη της Αμερικής. Στη συνέχεια γύρισε το magnum opus του, την ταινία «Ο Πολίτης Κέιν» (1941), η οποία ήταν στην ουσία μια σάτιρα εις βάρος του μεγιστάνα Γουίλιαμ Ράντολφ Χιρστ. Ο Γουέλς, πάντα τολμηρός και αντιδραστικός, βρέθηκε εξόριστος του Χόλυγουντ και πολλές από τις ταινίες του, είτε πετσοκόπηκαν από τα στούντιο παραγωγής, είτε γυρίστηκαν με εξαιρετικά χαμηλό προϋπολογισμό. Μια από τις τελευταίες του ταινίες, γυρισμένη στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ήταν το «Other Side of the Wind», η οποία δεν ολοκληρώθηκε και σφραγίστηκε χάρη σε μια διαμάχη του Γουέλς με τους χρηματοδότες της για σχεδόν 50 χρόνια. Το 2018, το Netflix αγόρασε τα δικαιώματα και κυκλοφόρησε την ταινία στην on demand εφαρμογή του. Μαζί κυκλοφόρησε και ένα ντοκιμαντέρ για τα γυρίσματα της ταινίας, με τίτλο «They’ll Love Me When I’m Dead».

Πηγή εικόνας: www.nytimes.com

Ο Όρσον Γουέλς είχε μεγαλεπήβολα σχέδια για το πρότζεκτ. Στην ταινία εμφανίζονται, μεταξύ άλλων, ο Τζον Χιούστον, ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, η μούσα του Γουέλς, Όγια Κοντάρ, η Σούζαν Στράσμπεργκ και ο Ντένις Χόπερ. Πρόκειται για ένα πειραματικό φιλμ, με ψυχεδελικές επιρροές, γυρισμένο σε μια γειτονική βίλα με εκείνη όπου ο Μικελάντζελο Αντονιόνι είχε γυρίσει το «Zabriskie Point» (1970), στην Αριζόνα. Το σενάριο είναι πολυσύνθετο και πραγματεύεται ουσιαστικά την προσπάθεια ενός βετεράνου σκηνοθέτη (Χιούστον) να γυρίσει την τελευταία του ταινία, με πρωταγωνιστές δύο χίπις (Όγια Κοντάρ και Μπομπ Ράντομ). Ο σκηνοθέτης έχει βυθιστεί στον αλκοολισμό και ενώ οι ηθοποιοί έχουν συγκεντρωθεί στη βίλα για τα γυρίσματα, εκείνος αδυνατεί να ολοκληρώσει την ταινία, η οποία μάλλον θα σημάνει και το τέλος του.

Πηγή εικόνας: www.newyorker.com

Η ταινία έχει άπειρα αυτοβιογραφικά στοιχεία και γι’ αυτό το λόγο ο Γουέλς διάλεξε το φίλο του, Τζον Χιούστον, για να παίξει τον κεντρικό ρόλο, έτσι ώστε να «ελαφρύνει» τη σημασία του ίδιου για την ταινία. Ενώ ο Γουέλς δεν δίστασε ποτέ να πειραματιστεί ή να χρησιμοποιήσει τη δική του επιβλητική φιγούρα στις ταινίες του (βλέπε «Ο άρχων του τρόμου» [1958]), η ταινία έχει σίγουρα επηρεαστεί από την επανάσταση της δεκαετίας του 1960 απέναντι στις κλασικές φόρμες του σινεμά, που ξεκίνησε με τον «Ξένοιαστο καβαλάρη» (1969) και το «Performance» (1970). Η ταινία-μέσα-στην-ταινία είναι κάτι σαν ερωτικό ψυχεδελικό τριπ και δε φαίνεται να ακολουθεί κάποιο συμβατικό σενάριο.

Πηγή εικόνας: nowtoronto.com

Ο Γουέλς ξεκίνησε τα γυρίσματα της ταινίας βασιζόμενος σε μια ιδέα που συνέλαβε το 1961, ύστερα από την αυτοκτονία του συγγραφέα Έρνεστ Χέμινγουεϊ. Αρχικά η παραγωγή ήταν αμερικανική, όμως το 1971 η κυβέρνηση επέβαλε ένα υπέρογκο πρόστιμο στον Γουέλς, που τον ανάγκασε να «παγώσει» τα γυρίσματα. Ο Γουέλς προσπάθησε να συγκεντρώσει χρήματα με διάφορους τρόπους και γύρισε πολλές σκηνές στην Ευρώπη με τοπική χρηματοδότηση. Ένα φιάσκο και η μετέπειτα έλλειψη χρημάτων έκαναν την παραγωγή να «παγώσει» και πάλι μέχρι το 1974 και ο Γουέλς, άφραγκος πια, μετακόμισε στη βίλα του Μπογκντάνοβιτς στο Μπέβερλι Χιλς. Η παραγωγή τελικά μεταφέρθηκε στο Ιράν και με την αλλαγή του καθεστώτος, η μοναδική κόπια σφραγίστηκε μέχρι το 2013. Ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς ήταν ένας από τους συντελεστές που επεδίωξε να κυκλοφορήσει η εκδοχή του Γουέλς, μέσω της πλατφόρμας του Netflix το 2018.

Πηγή εικόνας: www.filmaffinity.com

Ο Όρσον Γουέλς είχε παρατήσει το πρότζεκτ πολύ πριν μπερδευτεί λόγω πολιτικών συμφερόντων. Ο σκηνοθέτης είχε παραδοθεί στον αλκοολισμό και η υγεία του κινδύνευε από την παχυσαρκία. Μπορεί η ταινία του να έμεινε ημιτελής, όμως κατά κάποιο τρόπο αυτό φαίνεται να ήταν και το αρχικό concept του Γουέλς. Όπως και να ’χει, το «Other Side of the Wind» είναι το κύκνειο άσμα του και αξίζει να το δει κάθε φαν του μεγάλου σκηνοθέτη.

Δείτε το trailer της ταινίας στο YouTube:


ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Γιώργος Δήμος

author

Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Μόλις ανέβηκαν
Νησιωτικη Ελλαδα

Αίγινα: Ένα οδοιπορικό στο στολίδι του Αργοσαρωνικού

18 Αυγούστου 2022
City Guide

Πεσκέσι: Ένα αυθεντικό εστιατόριο κρητικής κουζίνας

18 Αυγούστου 2022
Εκπαίδευση

Τα χρώματα στην Ελληνική ποίηση

18 Αυγούστου 2022
Βιβλίο

Τι βιβλίο κρατά το Άγαλμα της Ελευθερίας;

18 Αυγούστου 2022

Μην χάσεις
Κινηματογράφος

Purple Hearts: η νέα αισιόδοξη ταινία του Netflix που πρέπει να δεις

Κινηματογράφος

6 ταινίες για να γνωρίσεις την ιστορία του φεμινιστικού κινηματογράφου

Κινηματογράφος

Minions 2 και Amants: Νέες ταινίες 18/8

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κινηματογράφος

Purple Hearts: η νέα αισιόδοξη ταινία του Netflix που πρέπει να δεις

Κινηματογράφος

6 ταινίες για να γνωρίσεις την ιστορία του φεμινιστικού κινηματογράφου

Κινηματογράφος

Minions 2 και Amants: Νέες ταινίες 18/8

Κινηματογράφος

The Black Phone: Το νέο Sinister;;

Κινηματογράφος

The Lives of Others: Τροφή για σκέψη

Κινηματογράφος

SAS και Μπαραβέντο: Νέες ταινίες 11/8

Κινηματογράφος

Το Tέλειο Aφεντικό: Υπάρχει και τον ενσαρκώνει ο Javier Bardem

Κινηματογράφος

«Long Weekend»: Ένα πρωτότυπο ψυχολογικό θρίλερ «εκδίκησης»

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

Βιβλίο

Ώρες των Άστρων, ένα καλλιτέχνημα σπάνιας ποιητικής σκέψης

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2022 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED