Ντάρεν Αρονόφσκι: ιδιοφυία ή επιδειξίας;

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι διχάζει μα κλέβει τις εντυπώσεις

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι γεννήθηκε το 1969 στο Μπρούκλιν. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ ειδικεύοντας στην κοινωνική ανθρωπολογία. Παράλληλα όμως πήρε μαθήματα κινηματογράφου και κινουμένων σχεδίων, στα οποία εστίασε με τη λήξη των σπουδών του. Σύμφωνα με τον ίδιο, κατά τις σπουδές του ήρθε σε επαφή με τον κινηματογράφο και αποφάσισε πως είναι «πολύ πιο ενδιαφέρον να δημιουργείς ταινίες απ’ το να γράφεις εργασίες που αξίζουν μόνο στην πυρά».

Ο Αρονόφσκι σίγουρα δεν είναι ο συνηθισμένος Εβραίος-Αμερικανός. Δεν είναι δα τυχαίο που το «Entertainment Weekly» τον αποκάλεσε έναν από τους 25 πιο δημιουργικούς ανθρώπους το 1998 μετά την πρώτη του ταινία, «Πι». Ταυτόχρονα, ο Ντάρεν Αρονόφσκι είναι ένας δημιουργός που διχάζει το κοινό και τους κριτικούς. Για κάποιους είναι ένας «κινηματογραφικός επιδειξίας» που στοχεύει στο να κλέβει τις εντυπώσεις χρησιμοποιώντας σκηνοθετικά τεχνάσματα. Για άλλους, είναι μια ιδιοφυία που προσεγγίζει αρτιστικά έννοιες, καταστάσεις αλλά και ιδεολογίες που αναπόφευκτα διχάζουν και προκαλούν.

πηγή φωτογραφίας: twitter.com

Ντάρεν Αρονόφσκι: σεναριογράφος, παραγωγός και σκηνοθέτης

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι έκλεψε τις εντυπώσεις με την πρώτη του κιόλας ταινία, «Πι», το 1998. Με το σενάριο και την σκηνοθεσία του έκανε τον κινηματογραφικό κόσμο να μιλάει για τις ικανότητές του αλλά και την επιλογή του θέματος. Με κεντρικό ήρωα μια μαθηματική διάνοια, το φιλμ υπογραμμίζει τα λεπτά όρια μεταξύ ιδιοφυίας και παράνοιας. Η ταινία τον έφερε στο προσκήνιο ως έναν εκκεντρικό δημιουργό αλλά η καθιέρωσή του ήρθε λίγο αργότερα.

Δυο χρόνια μετά, με την ταινία «Requiem for a Dream», ο Ντάρεν Αρονόφσκι άφησε για πάντα το στίγμα του στον κινηματογράφο. Το σάουντρακ της ταινίας είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα ενώ η ερμηνεία της Έλεν Μπέρστιν προτάθηκε τόσο για Όσκαρ όσο και για Χρυσή Σφαίρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη συνέχεια, ακολούθησε μια εισπρακτική αποτυχία η «Πηγή της Ζωής» με πρωταγωνιστές τους Χιου Τζάκμαν και Ρέιτσελ Βάις. Όμως ο Ντάρεν Αρονόφσκι δεν πτοήθηκε. Με τον «Παλαιστή», μια low-budget ταινία, το 2007 κατάφερε να αγγίξει τα 44,6 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις ανακάμπτοντας πανηγυρικά. Με τον Μίκι Ρουρκ στον πρωταγωνιστικό ρόλο πραγματεύεται ένα career comeback με τον πιο ειλικρινή και ρεαλιστικό τρόπο. Ίσως η ταινία να μην είναι απλά ένα σενάριο αλλά μια αλληγορική αποτύπωση της τότε πραγματικότητας του δημιουργού κι εκεί να έγκειται κι η επιτυχία της.

πηγή φωτογραφίας: hollywoodreporter.com

Από τα Όσκαρ στον διχασμό

Το όνομα του Ντάρεν Αρονόφσκι όμως ακούστηκε στις απονομές των Όσκαρ με την ταινία «Μαύρος Κύκνος». Μια θεαματική ταινία, σκοτεινή μα ταυτόχρονα μαγευτική που χάρισε στον ίδιο αλλά και την Νάταλι Πόρτμαν από ένα αγαλματίδιο. Μια μπαλαρίνα πασχίζει να μη χάσει τα λογικά της όταν κερδίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη «Λίμνη των Κύκνων». Αυτή η ταινία είναι ίσως η μοναδική ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι που είναι τόσο αγαπητή στο ευρύ κοινό δίχως να διχάζει ή να δημιουργεί έριδες.

Εν αντιθέσει με τον «Μαύρο Κύκνο», οι επόμενες δύο ταινίες του Ντάρεν Αρονόφσκι, προκάλεσαν κάποιες ομάδες ή δίχασαν. Αναφέρομαι στο «Νώε» που παρά την εισπρακτική του επιτυχία ξεσήκωσε τους Ευαγγελιστές, αλλά και στο «Μητέρα!» που δίχασε το κοινό αλλά και τους κριτικούς. Συγκεκριμένα, η ταινία «Μητέρα!» συγκρίθηκε με το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» ως προς το πόσο αμφιλεγόμενη είναι.

πηγή φωτογραφίας: wmagazine.com

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι διαπρέπει ως ο πιο αμφιλεγόμενος δημιουργός

Κοινός παρονομαστής στις ταινίες του Ντάρεν Αρονόφσκι είναι το «σκληρό» τους περιεχόμενο. Η βία, το σεξ κι ο εθισμός δε λείπουν από κανένα απ’ τα φιλμ του. Θα έλεγε μάλιστα κανείς πως ίσως αυτά να διαμορφώνουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των ταινιών του. Αυτές οι «εκκεντρικές» θεματολογίες και οι «σκοτεινές» προσεγγίσεις των ηρώων όμως, όπως έχει φανεί στην ως τώρα πορεία του, τον ιντριγκάρουν και ενδεχομένως αναδεικνύουν το ταλέντο του.

Ο Ντάρεν Αρονόφσκι είναι ίσως ο πιο αμφιλεγόμενος δημιουργός στην ιστορία του κινηματογράφου. Κατηγορείται συχνά για την τάση του να προβάλλει βίαιες σκηνές και ήρωες με έντονα πάθη. Απέχουν όμως οι ήρωές του τόσο από την πραγματικότητα; Μήπως τελικά κατηγορείται απλά και μόνο γιατί δίνει στους ρόλους του μια ανθρώπινη μεν, υπερβολική δε, υπόσταση;

Ας είμαστε ειλικρινείς. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι είναι ένας σπουδαίος σύγχρονος δημιουργός. Η εξέλιξή του σκηνοθετικά και σεναριακά είναι εμφανής ακόμα κι αν η θεματολογία των έργων του διχάζει. Όμως, όπως πολύ εύστοχα τον περιέγραψε στους NY Times και η Τζένιφερ Λόρενς, ο Ντάρεν Αρονόφσκι είναι «αμετανόητος και τολμηρός», όπως ακριβώς και οι ταινίες του.

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Σουζάνα Ντεζούκι

Σπούδασα Μάρκετινγκ και Δημόσιες Σχέσεις, αλλά η αλήθεια είναι πως άτυπα έχω PhD στη θέαση ταινιών και σειρών. Αρθρογραφώ εδώ και ενάμιση χρόνο και είναι από τους καλύτερους εθισμούς μου - μετά τα γλυκά και τις ταινίες σαφώς!

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;