Napoleon: Ένα Βατερλό μετριότητας και (αχρείαστων) δηλώσεων

Ταινία Napoleon χαρακτηριστική εικόνα
Πηγή εικόνας: odeon

Το σινεφίλ κοινό και ειδικά οι λάτρεις των ταινιών εποχής περιμένουν για χρόνια μια ταινία βασισμένη στην ζωή του Napoleon. Μία από τις πιο εμβληματικές, καθοριστικές αλλά ταυτόχρονα ιδιότροπες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες στην ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης.

Το σινεφίλ κοινό και ειδικά οι λάτρεις των ταινιών εποχής περίμενουν για χρόνια μια ταινία βασισμένη στην ζωή του Napoleon. Μία από τις πιο εμβληματικές, καθοριστικές αλλά ταυτόχρονα ιδιότροπες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες στην ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης.
Πηγή εικόνας: The Telegraph

Ήταν το μακρινό 1968, όταν Stanley Kubrick ξεκίνησε να γράφει, μαζί με την βοήθεια ιστορικών απ’ την Οξφόρδη, το σενάριο μιας ταινίας για τον Ναπολέων. Ωστόσο, μετά από 2 χρόνια σκληρής δουλειάς, και αφού το σενάριο του Kubrick απορρίφθηκε από δύο στούντιο (MGM και United Artists), το πρότζεκτ δεν προχώρησε. Μένοντας στην ιστορία ως “η καλύτερη ταινία που δεν γυρίστηκε ποτέ”. Μισό αιώνα (και κάτι παραπάνω) μετά, είναι ο Ridley Scott αυτός που έμελε να σκηνοθετήσει το Napoleon. Με το σενάριο να υπογράφει ο David Scarpa. Και με βάση το τελικό αποτέλεσμα … η βοήθεια των ιστορικών από την Οξφόρδη θα ήταν καλή ιδέα!

Το cast:

  • Joaquin Phoenix ως Napoleon Bonaparte
  • Vanessa Kirby ως Josephine Bonaparte
  • Edouard Phillipponnat ως Tsar Alexander
  • Youssef Kerkour ως General Davout
  • Tahar Rahim ως Paul Barras
  • Rupert Everett ως Duke of Wellington
  • Matthew Needham ως Lucien Bonaparte
  • Mark Bonnar ως Junot
  • Paul Rhys ως Talleyrand
  • Miles Jupp ως Emperor Francis I
  • Ben Miles ως Caulaincourt
  • Ludivine Sagnier ως Theresa Cabarrus
  • Riana Duce ως Lucille
  • Catherine Walker ως Marie-Antoinette

Η πλοκή (χωρίς spoilers):

Η ιστορία της ανόδου και της πτώσης του Ναπολέοντα. Οι νίκες, η κατάκτηση της Ευρώπης και το Βατερλό. Και φυσικά η ιδιόμορφη σχέση του με την πρώτη του γυναίκα (και μοναδική του αγάπη μέχρι το τέλος της ζωής του) Josephine.

Δείτε το trailer της ταινίας με ένα κλικ ΕΔΩ.

Βατερλό μετριότητας

Πηγή εικόνας: CNN

Είναι απορίας άξιο πως μια ταινία με τον Ridley Scott στην καρέκλα του σκηνοθέτη και τον Joaquin Phoenix σε πρωταγωνιστικό ρόλο βγήκε τόσο μέτρια. Το Napoleon ήταν μία από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς. Ωστόσο σε καμία των περιπτώσεων δεν δικαίωσε τις προσδοκίες.

Advertising

Ανιαρή και χλιαρή, με ξύλινους και αφύσικους διαλόγους, που κάνουν τον θεατή να αισθανθεί άβολα ή ακόμα και να γελάσει. Ενώ παράλληλα ο τρόπος και ο ρυθμός που μεταφέρονται στην οθόνη τα ιστορικά γεγονότα μπερδεύουν ακόμα και τον πιο διαβασμένο. Τέλος, η Μάχη του Άουστερλιτς (Austerlitz) αποτελεί  -με διαφορά- την καλύτερη στιγμή της ταινίας.

Ωστόσο δυσκολεύεσαι να την απολαύσεις. Καθώς αντί για ικανοποίηση, γεννά ΤΟ ερώτημα. “Τι πήγε λάθος με τις υπόλοιπες σκηνές μαχών;”. Και συγκεκριμένα με την μάχη στο Βατερλό. Μία από τις σημαντικότερες (και διασημότερες) μάχες στην ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης. Στριμωγμένη σε μόλις λίγα λεπτά κινηματογραφικού χρόνου. Χωρίς τίποτα το *σκηνοθετικά ιδιαίτερο*. Λες και βλέπουμε κάτι το εντελώς ασήμαντο, και όχι την τελική, μεγαλειώδη πτώση ενός ιδιοφυούς στρατηγού που παραλίγο να κατακτήσει όλη την Ευρώπη.

Σε ίδια μοίρα και η εκστρατεία στην Ρωσία, όπως και η εξορία του Ναπολέοντα. Ιδιαίτερα σημαντικές ιστορικές στιγμές, που δεν πήραν την προβολή που τους άξιζε. Πάντα είναι δύσκολο έργο να χωρέσεις την ζωή ενός ανθρώπου σε κινηματογραφικό χρόνο μιας ταινίας. Ωστόσο ίσως το αποτέλεσμα να ήταν πολύ καλύτερο και ολοκληρωμένο με μία ταινία διάρκειας τριών ωρών (ακολουθώντας την νέα κινηματογραφική τάση).

Δεν βλέπουμε ποτέ την στρατιωτική ιδιοφυϊα του Napoleon

Και εδώ είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ταινίας. Ο David Scarpa (σενάριο) επικεντρώνεται ΤΟΣΟ πολύ στην σχέση μεταξύ Napoleon και Josephine. Που σχεδόν κοντέψαμε να ξεχάσουμε πως ο Napoleon ήταν στρατηγός-αυτοκράτορας. Καθώς ακόμα και στις σκηνές των εκστρατειών όλα περιστρέφονται γύρω από τον έρωτα του με την Josephine. Δίχως αμφιβολία, ο έρωτας του αυτός είναι ένα τεράστιο κομμάτι της ιστορίας του. Ωστόσο, ο Napoleon αποτελεί μία από τις πιο εμβληματικές μορφές στον χώρο της στρατηγικής, όντας μια στρατιωτική ιδιοφυϊα. Κι αυτό το κομμάτι του δεν αναδείχθηκε καθόλου μέσα στην ταινία.
Πηγή εικόνας: People

Και εδώ είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ταινίας. Ο David Scarpa (σενάριο) επικεντρώνεται ΤΟΣΟ πολύ στην σχέση μεταξύ Napoleon και Josephine. Που σχεδόν κοντέψαμε να ξεχάσουμε πως ο Napoleon ήταν στρατηγός-αυτοκράτορας. Καθώς ακόμα και στις σκηνές των εκστρατειών όλα περιστρέφονται γύρω από τον έρωτα του με την Josephine. Δίχως αμφιβολία, ο έρωτας του αυτός είναι ένα τεράστιο κομμάτι της ιστορίας του. Ωστόσο, ο Napoleon αποτελεί μία από τις πιο εμβληματικές μορφές στον χώρο της στρατηγικής, όντας μια στρατιωτική ιδιοφυϊα. Κι αυτό το κομμάτι του δεν αναδείχθηκε καθόλου μέσα στην ταινία.

Γενικότερα, ούτε ο Scarpa ούτε ο Scott αντιμετωπίζουν “δίκαια” τον Napoleon. Όπως προείπαμε, είναι μία από τις πιο εμβληματικές, καθοριστικές αλλά ταυτόχρονα ιδιότροπες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες στην ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης. Μέσα στην ταινία βλέπουμε γλαφυρά τις αδυναμίες και τις ιδιοτροπίες του, ωστόσο λείπει το μεγαλείο και η ιδιοφυϊα. Ο Scarpa υπογράφει ένα σενάριο στηριγμένο σχεδόν αποκλειστικά στα πιο ποταπά στερεότυπα γύρω από τον Ναπολέοντα. Ενώ ο Scott τον κάνει να μοιάζει με μία τραγελαφική καρικατούρα. Χαντακώνοντας και αδικώντας όχι μόνο τον Ναπολέοντα, αλλά και τον (πάντα) εκπληκτικό Joaquin Phoenix.

Οι ερμηνείες και τα κουστούμια

Ήταν με διαφορά ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει το Napoleon. Joaquin Phoenix και Vanessa Kirby είναι εξαιρετικοί στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Αναδεικνύοντας την ιδιόμορφη σχέση μεταξύ Napoleon και Josephine. Ωστόσο, οι ερμηνείες τους δεν μπόρεσαν να σώσουν την ταινία από την μετριότητα. Καθώς βούλιαξαν και αυτοί στην “κινούμενη άμμο” του μέτριου σεναρίου, που τους εμπόδισε να αποδώσουν τα μέγιστα. Ενώ, όσον αφορά τα κουστούμια το Napoleon ήταν ένα κομψοτέχνημα και χάρμα οφθαλμών για κάθε λάτρη ταινιών εποχής.

Ρεσιτάλ δηλώσεων (που δεν βοήθησε ιδιαίτερα)

Πολύ πριν την πρεμιέρα, ο Napoleon του Ridley Scott βιώσε το “Βατερλό”. Όλα ξεκίνησαν από τα social media, όπου διάφοροι ιστορικοί εντοπίσαν μέσα στο ίδιο το trailer διάφορες ιστορικές ανακρίβειες. Με αρκετά βίντεο να κάνουν το γύρο του διαδικτύου. Κάτι που ο R. Scott (όπως μας έχει συνηθίσει) το αντιμετώπισε όντας … ανοικτός στην κριτική! Λέγοντας τους να “αποκτήσουν ζωή” (“Get a life”). Ενώ μετά την πρεμιέρα στους γαλλικούς κινηματογράφους, και τις άσχημες κριτικές που έλαβε το Napoleon. Ο Scott υπερασπίστηκε (;) με τον “τρόπο του” την ταινία, λέγοντας πως “οι Γάλλοι μισούν ακόμα και τον ίδιο τους τον εαυτό” (“The French don’t even like themselves”). Ήταν άραγε απλά “κλασσικός” Ridley Scott ή μήπως μια ιδιαίτερη προσπάθεια “διαφήμισης” της ταινίας του. Κανείς δεν ξέρει, αλλά εν τέλει ήταν εντελώς αχρείαστο. Και στα μάτια μας μοιάζει περισσότερο με μια απεγνωσμένη προσπάθεια να πείσει τον εαυτό του.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, ο καθρέπτης μιας ταινίας είναι το box office. Όπου το Napoleon δύσκολα θα καταφέρει να πλησιάσει τα 200εκ. που κόστισε η παραγωγή τού. Ενώ πολύ δύσκολα θα καταφέρει να καθιερωθεί στις κοινωνικές συνειδήσεις ως ένα pop culture classic – όπως άλλες ταινίες του Riddley Scott.

Υ.Γ νο.1 Ridley αν μας διαβάζεις -χλωμό- ρίξε και εις βάρος μας καμια ατάκα σου. Να έχουμε κάτι να λέμε στα εγγόνια μας

Υ.Γ νο.2 Είμαστε βέβαιοι πως μετά την προβολη του Napoleon, ο Christopher Nolan “τρίβει τα χέρια του”. Ένας από τους βασικούς αντιπάλους μόλις “πυροβόλησε τα ίδια του τα πόδια”. Πλέον το Oppenheimer μοιάζει να μην έχει αντίπαλο στην κούρσα για τα χρυσά αγαλματίδια. Και δεν θα παραξενευτεί κανείς αν κατακτήσει ακόμα και διψήφιο αριθμό βραβείων!

Μια δεύτερη ματιά:

Η ταινία έχει διχάσει κοινό και κριτικούς. Άλλοι την βρήκαν αριστούργημα, άλλοι έφυγαν εντελώς απογοητευμένοι από το σινεμά. Με αποτέλεσμα να ισορροπεί σε μια βαθμολογική μετριότητα. Συγκεκριμένα:

IMDb: 6.8/10

Rotten Tomatoes: 62% από κριτικούς και 62% από κοινό

Προσωπικά θα την βαθμολογήσουμε με 5.5/10. Ωστόσο θα σας προτείνουμε να την δείτε (με δικό σας ρίσκο). Δεν είναι σίγουρα ταινία για όλα τα γούστα, αλλά μπορεί να ταιριάζει στο δικό σας και να περάσετε δύο εξαιρετικές ώρες στον κινηματογράφο γεμάτες Joaquin Phoenix.

Ανυπομονούμε να τα ξαναπούμε στο επόμενο άρθρο, με πιο Χριστουγεννιάτικη διάθεση. Εις το επανιδείν!

Advertising
Advertising

Γεννήθηκε, μεγάλωσε ,ζει και φοιτεί στην Αθήνα. Γνήσιο nerdουλο, λάτρης του σινεμά, των βιβλίων και των κόμικς. Δεινός ακροβάτης μεταξύ σοβαρού και αστείου. Κάθε Τετάρτη πάει για εξομολόγηση γιατί είδε πρώτα το Phantom Menace και μετά το original trilogy.
Έγραψε το βιογραφικό του σε γ' ενικό.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Screwball: Ένα ξεχασμένο είδος για τους λάτρεις του παλιού Χόλυγουντ και της κωμωδίας

 Οι screwball comedies είναι ένα υποείδος της κλασικής κωμωδίας, που

Αντώνης Παντιώρας: Το Θέατρο Σκιών δε θα χαθεί

Συνέντευξη με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Σωματείου Θεάτρου Σκιών, καραγκιοζοπαίχτη