Μία δεκαετία μετά την τεράστια επιτυχία του με το Martyrs, ο Pascal Laugier, μας φέρνει το Incident in a Ghostland, ένα φρέσκο χοροράκι, που επιχειρεί να αναμίξει κάποια arthouse στοιχεία με το παραδοσιακό home invasion movie. Ομοιότητες με το Martyrs, πολυπληθείς. Ακραία βία προς γυναικείους χαρακτήρες, η εισβολή στο σπίτι και στον πυρήνα ολόκληρου του φιλμ ένα τραυματικό γεγονός που καθορίζει τη σχέση των πρωταγωνιστών γυναικών μας. Εκεί όμως που το Martyrs, υπήρξε πυλώνας του σύγχρονου extreme γαλλικού κινηματογράφου (βλ. Haute Tension, Ils, À l’intérieur) το Ghostland χάνεται στην προσπάθεια του καλύψει μεγάλο εύρος θεματικών, και μοιάζει να τις προσπερνά. Ξεχωρίζει, φυσικά, από το μέσο φιλμ τρόμου δεύτερης κοπιάς. Δεν παύει, ωστόσο, να απογοητεύει το γεγονός πως μία τόσο καλή ιδέα, χαραμίστηκε από έναν ικανό σκηνοθέτη.

Σύνοψη

Στο Incident in a Ghostland, η Pauline (Mylène Farmer) θα μετακομίσει στο σπίτι που κληρονόμησε από την αδερφή της, μαζί με τις δύο της κόρες, την Beth (Emilia Jones) και την Vera (Taylor Hickson). Μόλις εγκαταστθούν, θα πέσουν θύματα επίθεσης μέσα στο σπίτι τους από “μία μάγισσα και ένα ορκ”. Ο ένας εκ των εισβολέων θα σύρει τα κορίτσια στο κελάρι ενώ η άλλη θα αναλάβει την μητέρα. Η Pauline θα καταφέρει να υπερνικήσει του εισβολείς με ένα μαχαίρι προκειμένου να προστατέψει τις κόρες της, και όπως φαίνεται όλα πήγαν προς το καλύτερο. Μερικά χρόνια μετά η Beth (Crystal Reed) , διάσημη συγγραφέας τρόμου πλέον, θα λάβει κλήση από την αδερφή της (Anastasia Phillips) να επιστρέψει στο σπίτι. Ζει εκεί όλα αυτά τα χρόνια με την μητέρα τους, βιώνοντας συνεχώς εκείνη την νύχτα, χωρίς να μπορεί να ζήσει την ζωή της. Είναι όμως τα πράγματα όπως φαίνονται;

Έξυπνο torture fest ή χαζό arthouse;

Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις επιτυχίες από τις αστοχίες της ταινίας στα θέματα που επιχειρεί να αναμείξει. Το “torture porn” του γαλλικού ακραίου κινηματογράφου από τη μία, και των φιλοσοφικών θεματικών του από την άλλη. Πετυχαίνει στο πρώτο καθώς η βία είναι ωμή, τα χτυπήματα νιώθουν να έχουν αντίκτυπο ενώ ακόμα και η υπόνοια της βίας προκαλεί άγχος. Αστοχεί, σχεδόν ολοκληρωτικά στο δεύτερο καθώς δεν έχει κάποιο ξεκάθαρο σχέδιο ως προς την θεματολογία που επιχειρεί να πραγματευτεί.

Incident in a Ghostland
Πηγή εικόνας: Filmthreat.com

Φυγή από την πραγματικότητα, σχέση μεταξύ των δύο αδελφών πρωταγωνιστριών, τρόμος απέναντι στο αναίτιο κακό (εισβολείς) και η λογοτεχνία ως διέξοδος από το παραπάνω. Μπαίνοντας σε λιβάδια spoilers, στο τρίτο act της ταινίας, θα αποκαλυφτεί πως οι αδερφές δεν έχουν ξεφύγει ποτέ από την κτηνωδία των εισβολέων. Η μητέρα τους ποτέ δεν υπερνίκησε την απειλή των ξένων. Αντίθετα βρίσκεται νεκρή στον πάνω όροφο με το λαρύγγι της κομμένο. Όλο το δεύτερο act διαδραματίστηκε στον νου της Beth, ως μηχανισμός άμυνας απέναντι στην θηριωδία που λαμβάνει χώρα. Το κάλεσμα της ενήλικης αδερφής της να επιστρέψει στο σπίτι, δεν ήταν παρά οι έντρομες προσπάθειες ενός νεαρού κοριτσιού να επαναφέρει την αδερφή της στην πραγματικότητα.

Αφού η Beth επανέλθει στην πραγματικότητα, οι δυο αδελφές θα καταφέρουν να αποδράσουν από τους εισβολείς. Θα βρουν ένα περιπολικό και οι αστυνομικοί θα καλέσουν ενισχύσεις. Σε ένα twist, ωστόσο, εμπνευσμένο από το The descent, θα χάσουμε το ευτυχές μας τέλος. Οι κακοποιοί θα σκοτώσουν εν ψυχρώ τους αστυνομικούς και θα τραβήξουν τα κορίτσια πίσω στο σπίτι. Η Beth θα επιστρέψει στην φαντασίωση της και η Vera θα μείνει μόνη της με τους βασανιστές της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συντριβή κατά την προσγείωση

Κι εδώ συναντάμε το κομβικό σημείο του Incident in a Ghostland. Το τέλος του. Είναι η κυριότερη αδυναμία της ταινίας. Οι εκδοχές είναι δύο. Στην πρώτη, η Beth επιστρέφει πράγματι στο τώρα και σώζονται από τους αστυνομικούς. Αν ισχύει το παραπάνω, αυτόματα ακυρώνεται το τελευταίο 15λεπτο της ταινίας καθώς επαναλήφθηκαν οι ίδιες σκηνές. Βασανιστήρια, φυγή από την πραγματικότητα, απόδραση σωτηρία. Το φιλμ θα μπορούσε να έχει ρίξει τίτλους 15 λεπτά νωρίτερα με πανομοιότυπα αποτελέσματα.

Στην δεύτερη, και πιο πιθανή περίπτωση, η Beth δημιούργησε την σωτηρία της στον φανταστικό της κόσμο. Οι επιπλοκές αυτού, τεράστιες. Τέλος-γροθιά στο στομάχι, ωστόσο αν το πρώτο τέλος αναιρεί 15 λεπτά ταινίας, αυτό αναιρεί το μισό φιλμ. Οι προσπάθειες απόδρασης, η υπομονή των βασανιστηρίων και η ελπίδα σβήνουν απότομα. Δημιουργείται, συνεπώς, ένας εκνευρισμός στον θεατή που χρειάστηκε να υπομείνει μαζί με τις πρωταγωνίστριες τα παραπάνω και να έχει τέτοια κατάληξη. Απέχει από την απελπισία στην οποία αποσκοπούσε ο Laugier.

Πέφτει, έτσι, θύμα της ίδια του της φιλοδοξίας. Επιχειρεί να δώσει ένα έξυπνο και γεμάτο λανθάνουσες έννοιες φιλμ. Αντίθετα, δίνει ένα πολύ τίμιο torture fest, με μπόλικη σάλτσα να την συνοδεύει. Οι βλέψεις του για πολυπλοκότητα φαντάζουν μάλλον απλοϊκές.


Δώστε τη δικιά σας βαθμολογία

ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΟΣΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΔΙΝΕΤΕ

Μέσος όρος: 0 / 5. Συνολικά βαθμολόγησαν: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Εικοσιδιάχρονος φοιτητής δημοσιογραφίας με πάθος για το γράψιμο και τον κινηματογράφο. Αγαπημένος σκηνοθέτης: Martin Scorsese, αγαπημένη ταινία: Σιωπή των Αμνών.