Athens
31°
clear sky
Υγρασία: 52%
Ανώτερη 31 • Κατώτερη 26
Weather from OpenWeatherMap

Φιλμ νουάρ | Η χρυσή γενιά

Αντίο καλοκαίρι, καλωσόρισες φθινόπωρο. Let’s start it! Το πρώτο μου άρθρο στο MaxMag.gr θα μιλήσει για τον κινηματογράφο. Εάν αγαπάς και εσύ το σινεμά τότε είσαι στην κατάλληλη στήλη ενημέρωσης. Σε αυτό το άρθρο θα διαβάσεις τις προτάσεις των ταινιών φιλμ νουάρ. 

Ας πούμε λίγα λόγια για τον όρο φιλμ νουάρ (μαύρη ταινία στα γαλλικά). Το φιλμ νουάρ είναι ένας όρος του κινηματογράφου της δεκαετίας ’40 και ’50. Χαμηλός φωτισμός, σκιές, flashbacks και ασπρόμαυρη οθόνη είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των ταινιών. Συγκεκριμένα, σε αυτές τις ταινίες διακρίνουμε το αστυνομικό σε συνδυασμό με το ερωτικό στυλ των χαρακτήρων.

Ας δούμε μερικές προτεινόμενες ταινίες από τις πολλές υπέροχες που υπάρχουν:


  • Gilda (1946)

2citizen_kane_poster

Περίληψη:

Την ταινία μας αφηγείται καθόλη τη διάρκεια ο Τζόνι Φάρελ, ένας τυχοδιώκτης που μόλις έχει φτάσει στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Εκεί, τον πλησιάζει ένας παντελώς άγνωστος, ο Μπάλιν Μάντσον και τον προειδοποιεί για ένα παράνομο καζίνο, ότι θα ήταν καλύτερα να το αποφύγει. Ο Φάρελ τον αγνοεί και κλέβει στο blackjack, κι αφού οδηγείται να δει τον ιδιοκτήτη, ανακαλύπτει ότι είναι ο ίδιος άνθρωπος που τον προειδοποίησε. Ο Φάρελ πείθει τον Μπάντσον να τον προσλάβει, και γρήγορα κερδίζει την εμπιστοσύνη του. Μια μέρα, ο Μάντσον επιστρέφει από ένα ταξίδι με μια πανέμορφη νέα σύζυγο, τη Τζίλντα. Είναι φανερό ότι ο Φάρελ και η Τζίλντα έχουν παρελθόν, υπάρχει μια περίεργη ένταση στην ατμόσφαιρα, το τι ακριβώς θα απομείνει να αποκαλυφθεί.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=Q3hfQ2IOc8s


  • Citizen Kane (1941)

 

Περίληψη:

Ο μεγαλοεκδότης Τσαρλς Φόστερ Κέιν, ένας από τους πλουσιότερους άνδρες των Η.Π.Α. κι ίσως και της υφηλίου, πεθαίνει. Η τελευταία λέξη που βγαίνει από τα χείλη του πριν ξεψυχίσει είναι η λέξη “Rosebud”. Η είδηση του θανάτου του μεταδίδεται σε όλο τον κόσμο κι ο Τζέρι Τόμπσον δημοσιογράφος της εφημερίδας Newsreel προσπαθεί να ανακαλύψει πληροφορίες για την ιδιωτική ζωή του Κέιν και προπάντων τη σημασία της τελευταίας του λέξης. Ο δημοσιογράφος παίρνει συνεντεύξεις από φίλους και συνεργάτες του μεγαλοεπιχειρηματία και η ζωή του Κέιν ξεδιπλώνεται στην οθόνη σε μια σειρά από flashbacks. Ο Τόμπσον επισκέπτεται επίσης τη δεύτερη σύζυγο του Κέιν, τη Σούζαν Αλεξάντερ, η οποία είναι πλέον αλκοολική κι έχει στην κατοχή της ένα κέντρο διασκέδασης. Η Αλεξάντερ δεν αποκαλύπτει τίποτα στο δημοσιογράφο. Έπειτα ο Τόμπσον βρίσκει το ιδιωτικό αρχείο του Γουόλτερ Παρκς Θάτσερ, του τραπεζίτη που είχε πάρει υπό την προστασία του τον Κέιν, όταν ήταν ακόμη παιδί. Ο Τόμπσον μαθαίνει πολλά για την παιδική ηλικία του Κέιν από το αρχείο του Θάτσερ. Πληροφορείται για την φτώχεια που βίωσε ως παιδί, μέχρι τη στιγμή που βρέθηκε το τρίτο κατά σειρά μεγαλύτερο χρυσωρυχείο σε ένα κτήμα της μητέρας του. Η μητέρα του τον αποχωρίστηκε αναθέτοντας την ανατροφη και την εκπαίδευσή του στο Θάτσερ. Ο Τόμπσον έπειτα παίρνει συνέντευξη από τον επιχειρηματικό σύμβουλο του Κέιν, κύριο Μπέρνσταϊν, από τον καλύτερο φίλο του Κέιν, Τζεντεντάια Λίλαντ, για δεύτερη φορά από τη Σούζαν και από τον μπάτλερ του Κέιν, Ρέιμοντ.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=Q3hfQ2IOc8s


  • Kiss Me Deadly (1955)

Περίληψη:

Μια μυστηριώδης, αβοήθητη κοπέλα που φαίνεται να το έχει μόλις σκάσει από το φρενοκομείο πλησιάζει έναν οδηγό και τον εκλιπαρεί να την βοηθήσει. Δυστυχώς, εκείνος δεν προλαβαίνει να κάνει και πολλά, πέρα από το να μείνει ζωντανός από το δήθεν ξαφνικό ατύχημα που τους συνέβη και να τηρήσει την υπόσχεση του, να την θυμάται. H πλέον νεκρή κοπέλα ήταν κατά κάποιον τρόπο τυχερή αφού ο άντρας που σταμάτησε με το αμάξι του ήταν detective και μάλιστα από τους πιο επιτηδείους, έτσι μη έχοντας κάτι να χάσει, επιλέγει να βρει τι κρύβεται πίσω από αυτήν την αιματηρή πολιτική σκευωρία.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=3HEJC41P7o8


  • Double Indemnity (1944)

 

Περίληψη:

Το 1938, ο Γουόλτερ Νεφ, ένας έμπειρος ασφαλιστής συναντά τη Φύλις Ντίτριχσον, σύζυγο ενός από τους πελάτες του με την οποία συνάπτει ερωτική σχέση. Η Φύλις του προτείνει να τη βοηθήσει να σκοτώσει το σύζυγό της, κάνοντας το φόνο να φανεί ως ατύχημα προκειμένου να ξεγελάσουν τις αρχές και την ασφαλιστική εταιρία, ώστε να λάβει την αποζημίωση που της αναλογεί από την ασφάλεια ζωής του συζύγου της. Ο Γουόλτερ σκαρφίζεται ένα σχέδιο σύμφωνα με το οποίο η γυναίκα πρόκειται να λάβει διπλή αποζημίωση, με βάσει μια δικλείδα του συμβολαίου του συζύγου της. Όταν ο κύριος Ντίτριχσον βρίσκεται νεκρός στις ράγες του τρένου, η αστυνομία δέχεται ότι ο φόνος προκλήθηκε από ατύχημα, αλλά ο Μπάρτον Κις, φίλος και συνεργάτης του Νεφ στην ασφαλιστική εταιρία έχει άλλη άποψη, καθώς υποπτεύεται ότι η Φύλις σκότωσε το σύζυγό της με τη βοήθεια ενός άλλου άνδρα.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=SojaL9M5Pqs

 

  • Scarlet Street (1945)

 

Περίληψη:

Ο Κρίστοφερ Κρός είναι ένας ευσυνείδητος ταμίας που εργάζεται επί 25 χρόνια στην ίδια τράπεζα. Είναι όμως ένας μοναχικός άνθρωπος. Με την γυναίκα του Αντέλ δεν υπάρχει καμμία ψυχική επαφή, μοιάζουν σαν δύο ξένοι. Μοναδική του παρηγοριά είναι η ζωγραφική. Μια βροχερή νύχτα, βλέπει κάποιον να επιτίθεται σε μια γυναίκα  στην οδό Scarlett. Αφού την σώσει, γνωρίζονται καλύτερα και αναπτύσσεται μια συμπάθεια ανάμεσά τους. Ο Κρίς ερωτεύεται την Κίτι και της προσφέρει στέγη στο διαμέρισμα που διατηρεί για τους πίνακές του. Η Κίτι, που αρχικά τον νομίζει για μεγάλο ζωγράφο, του παριστάνει την ερωτευμένη με σκοπό να τον εκμεταλλευθεί, κάτι που καταφέρνει εύκολα. Στη συνέχεια η εκμετάλλευση γίνεται εντονότερη, αφού ο Κρίς μεταβάλλεται σε απόλυτο θύμα της Κίτι και του εραστή της. Αργότερα, όταν θα έρθει η ώρα της πικρής αλήθειας, τα πράγματα θα έχουν πολύ τραγική κατάληξη για όλους.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=cr_P_PsYE1A

 

  • Sunset Boulevard (1950)

 

Περίληψη:

Η Νόρμα είναι μια ξεπεσμένη σταρ του βωβού κινηματογράφου, που ζει με τον μπάτλερ Max, πρώην σκηνοθέτη και άνδρα της στη Sunset Boulevard γύρω στα τέλη της δεκαετίας του ‘50. Η Norma, που ονειρεύεται την επιστροφή της στην οθόνη συναντά τον Τζο, έναν ασήμαντο σεναριογράφο που κυνηγημένος από τους πιστωτές του, βρίσκει καταφύγιο στην έπαυλή της υποσχόμενος να την βοηθήσει να κάνει ένα δυναμικό comeback στο σινεμά. Αμέσως αναπτύσσεται μεταξύ τους μια σχέση εξάρτησης και πάθους, που σταδιακά θα τους οδηγήσει στην καταστροφή. Όταν ο Τζο θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί μια νεότερη κοπέλα, η Νόρμα παρασύρεται από το ερωτικό της πάθος, χάνει τελείως τη λογική της και αρχίζει τις σκηνές ζηλοτυπίας με έντονες συναισθηματικές εκρήξεις. Με τον καιρό ο Τζο, αρχίζει να νιώθει φυλακισμένος, όμως εκείνη δεν θα τον αφήσει να την εγκαταλείψει έτσι εύκολα.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=EWD1MQO57OE


 

  • The Third Man (1949)

 

 

Περίληψη:

Βιέννη, λίγο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Βιέννη, στην καρδιά της Ευρώπης, άλλοτε αριστοκρατική και γλεντζέδικη, τώρα έχοντας περάσει από την φονική επίδραση των ναζί, είναι κατεστραμμένη, φτωχή και διαιρεμένη σε συμμαχικές ζώνες επιρροής, και προσπαθεί να επιβιώσει μέσα από συντρίμμια, ενώ καλπάζει η μαύρη αγορά. Σε ένα τέτοιο κλίμα καταφτάνει ένας αφελής και άνεργος συγγραφέας λαϊκών μυθιστορημάτων γουέστερν, ο Χόλι Μάρτινς, ύστερα από πρόσκληση ενός παλιού του φίλου, Χάρι Λάιμ. Όταν όμως φτάνει εκεί τον περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη: ο Λάιμ έχει ήδη πεθάνει σε αυτοκινητιστικό ατύχημα. Και ενώ είναι έτοιμος να φύγει πάλι πίσω στην Αμερική, αρχίζει να υποψιάζεται ότι ο θάνατος του Χάρι μπορεί και να μην ήταν τόσο ατύχημα, όσο δολοφονία. Γνωρίζει τους φίλους του Χάρι, την κοπέλα του και έναν Άγγλο αστυνομικό επιθεωρητή και εμπλέκεται όλο και περισσότερο στην υπόθεση. Το μυστήριο μεγαλώνει συνεχώς, καθώς φαίνεται ότι στον τόπο του ατυχήματος εκτός από τους δύο φίλους του Χάρι, που τον σήκωσαν, υπήρχε και ένας τρίτος άνθρωπος, που ίσως είχε ρόλο-κλειδί στον περίεργο ατύχημα. Το μυαλό του νεαρού συγγραφέα αρχίζει να φαντάζεται διάφορα σενάρια ενώ σιγά σιγά ανακαλύπτει όλη την αλήθεια, μια αλήθεια που δεν είχε ποτέ υποψιαστεί.

Απόσπασμα:
https://www.youtube.com/watch?v=21h0G_gU9Tw


Question

Μπορώ να δω φιλμ νουάρ σε κάποιο σινεμά?

 Φυσικά! Μπορείς να δεις φιλμ νουάρ στις ταινιοθήκες (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) οι οποίες κάνουν αφιερώματα συχνά και η είσοδος έχει χαμηλό κόστος, αλλά και σε κάποιον κινηματογράφο της περιοχής σου που κάνει αφιερώματα.

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

#μούβιζ#λιβγιορλαιφμαφρεντ

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG