6 ταινίες για να γνωρίσεις το «ποπ» σινεμά του Μπρους Κόννερ

Κόννερ
Πηγή εικόνας: expcinema.org

Ο Μπρους Κόννερ είναι γνωστός για την τεχνική «κολλάζ» που εφάρμοσε τόσο στα γλυπτά και τη ζωγραφική του, όσο και στις avantgarde ταινίες του. Οι ταινίες του Κόννερ αποτελούνται κυρίως από επεξεργασμένο στοκ υλικό, αποσπάσματα δηλαδή από παλιές διαφημίσεις, δελτία ειδήσεων και άλλες ταινίες. Η χρήση της μουσικής ως αφηγηματικό όχημα και το μικρό, σχετικά, μήκος των περισσότερων ταινιών του, λέγεται πως αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τα σύγχρονα βίντεο κλιπ και το φαινόμενο του MTV. Αυτές είναι οι εμβληματικές ταινίες του καλλιτέχνη, που σήμερα μπορεί κανείς να δει σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης:

A MOVIE (1959)

Δείτε ολόκληρη την ταινία στο Dailymotion: https://www.dailymotion.com/video/x248brc

Η πρώτη ταινία του Μπρους Κόννερ φέρει τον λιτό και απέριττο τίτλο, «A Movie». Αποτελείται από αποσπάσματα δελτίων ειδήσεων για ένα θέμα που απασχόλησε πολύ το σκηνοθέτη σε ολόκληρη την καριέρα του, την πυρηνική ενέργεια, αλλά και αποσπάσματα από soft-core πορνογραφικό υλικό και ταινίες δευτέρας διαλογής. Η ταινία, που «γυρίστηκε» με προϋπολογισμό μόλις 350 δολαρίων, ξεκινάει με μια αντίστροφη μέτρηση (με ενδιάμεσες λήψεις από μια γυναίκα που βγάζει το καλσόν της), που καταλήγει σε έναν υπέρτιτλο που ανακοινώνει το τέλος της ταινίας («The End»). Η κίνηση των αυτοκινήτων, του Ζέπελιν και του σέρφερ που ισορροπεί πάνω στο κύμα διακόπτεται από μια ατομική έκρηξη, που απελευθερώνει ένα ραδιενεργό μανιτάρι καπνού. Η μουσική υπόκρουση είναι από το έργο «Τα Πεύκα της Ρώμης» (1924) του Οτορίνο Ρεσπίγκι.

Κόννερ
Πηγή εικόνας: www.kentmaxwell.info

COSMIC RAY (1961)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δεύτερη ταινία του Κόννερ, «Cosmic Ray», είναι φτιαγμένη για να προβάλλεται ως τρίπτυχο. Οι εικόνες που εναλλάσσονται εδώ είναι εκείνη μιας γυναίκας με ένα μαργαριταρένιο περιδέραιο, ενός καρτούν με πρωταγωνιστή το Μίκυ Μάους και φυσικά εκείνες ατομικών εκρήξεων, που δικαιολογούν την πρώτη λέξη στον τίτλο της ταινίας. Η δεύτερη λέξη στον τίτλο, δικαιολογείται από το R&B σάουντρακ της 15λεπτης ταινίας, που αποτελείται από την επιτυχία «What’d I Say» του Ray Charles.

Κόννερ
Πηγή εικόνας: www.are.na

BREAKAWAY (1966)

Δείτε απόσπασμα από την ταινία στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-L0H-cyCE-M

Το «Breakaway» μοιάζει σήμερα μια απλή ταινία, χωρίς κάποιο υψηλό concept και ίσως να μην παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το σύγχρονο κοινό. Ιστορικά, όμως, αποτελεί την πρώτη ταινία που είναι εξολοκλήρου αφιερωμένη σε ένα τραγούδι (εδώ, την ομότιτλη επιτυχία της Toni Basil) και δείχνει την νεαρή ερμηνεύτρια, με λίγα ρούχα, να χορεύει στο ρυθμό του. Είναι ένα από τα πρώτα (αν όχι το πρώτο) βίντεο κλιπ που γυρίστηκαν ποτέ.

Κόννερ
Πηγή εικόνας: www.timeout.com

REPORT (1967)

Δείτε απόσπασμα από την ταινία στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vgNI7ERvezk

Το «Report» είναι η πιο προσωπική και συνάμα η σημαντικότερη ταινία του Μπρους Κόννερ. Ο σκηνοθέτης άρχισε να συλλέγει υλικό για αυτήν από το 1963, τη χρονιά δηλαδή που κατέκλυσε τις τηλεοράσεις η είδηση για τη δολοφονία του τότε προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζον Φ. Κένεντι. Η λήψεις από την τελευταία κούρσα του προέδρου μαζί με τη γυναίκα του, Ζακλίν, στην προεδρική λιμουζίνα, δεν είναι κατατοπιστικές ως προς τη βαλλιστική της δολοφονίας, όπως ας πούμε το ντοκουμέντο του Α. Ζαπρούντερ. Εδώ, ο Κόννερ δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην εκμετάλλευση του τραγικού αυτού γεγονότος, από τα media και τις διαφημιστικές εταιρείες. Κάτω από την «ποπ» επιφάνεια της ταινίας διαφαίνεται το πόσο προδομένος και πληγωμένος ένιωθε ο καλλιτέχνης εκείνη την περίοδο.

Πηγή εικόνας: www.moma.org

LOOKING FOR MUSHROOMS (1967)

Δείτε το trailer της ταινίας στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Oqcb1hM9rtc

Είναι σημαντικό να θυμηθούμε ότι το «Looking for Mushrooms» γυρίστηκε στο απόγειο της ψυχεδελικής εποχής στην Αμερική. Εδώ, ο Κόννερ δεν χρησιμοποιεί έτοιμο υλικό, αλλά δικές του λήψεις από μια εκδρομή στο δάσος, εστιάζοντας ιδιαίτερα στα μανιτάρια. Το φιλμ είναι επεξεργασμένο και ως προς το χρώμα του, αλλά ως προς την ταχύτητά του. Η πρώτη εκδοχή της ταινίας κυκλοφόρησε το 1967 και είναι πολύ πιο «γρήγορη» (3 λεπτά) από τη δεύτερη εκδοχή που κυκλοφόρησε το 1996 (15 λεπτά). Ο Κόννερ θα πρέπει να είχε επηρεαστεί από το επιστημονικό άρθρο, «Seeking the Magic Mushroom», του τραπεζικού και εθνοβοτανολόγου R. Gordon Wasson, ο οποίος ταξίδεψε στο Μεξικό για να βρει τα «ψυχεδελικά» μανιτάρια του γένους Amanita muscaria.

Πηγή εικόνας: www.paulacoopergallery.com

MONGOLOID (1978)

Δείτε ολόκληρη την ταινία στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qGdxX5qzeW8

Στα πρώτα βήματα της εμπορευματοποίησης των μουσικών βίντεο, ο Μπρους Κόννερ συνέχισε να κάνει τους πειραματισμούς που είχε ξεκινήσει δύο δεκαετίες νωρίτερα. Το βίντεο κλιπ για το «Mongoloid» των Devo αποτελείται από «found footage», τόσο από τηλεοπτικές διαφημίσεις, όσο και από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, όπως το «It Came from Outer Space» (1953). Το θέμα της 4λεπτης ταινίας συνεχίζει να είναι πρωτοποριακό ακόμη και σήμερα, θέλοντας έναν αποφασισμένο νέο να ξεπερνάει το πρόβλημα του αυτισμού και να καταφέρνει να γίνει χρήσιμο μέλος της κοινωνίας.

Πηγή εικόνας: www.pinterest.co.uk

Ο Μπρους Κόννερ υπήρξε εκκεντρικός και θέλησε να μείνει στο περιθώριο, από όπου μπορούσε να λέει την άποψή του χωρίς εκπτώσεις. Οι κινήσεις του είχαν συχνά συμβολικό χαρακτήρα και έτσι ανάρτησε δύο φορές επικήδειους για τον ίδιο στις εφημερίδες. Το έργο του είναι σήμερα άμεσα διαθέσιμο στο κοινό, ίσως σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ’ όσο ήταν όταν ο Κόννερ βρισκόταν ακόμα εν ζωή.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;