33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Έρχεται με (διαδικτυακή) φόρα

33o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Πηγή εικόνας: Panoramafest

Το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου είναι ακόμα ένα φεστιβάλ που θα διοργανωθεί διαδικτυακά (και μάλιστα δωρεάν), κόντρα στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε εδώ και μήνες. Από την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου μέχρι και την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε *και* 7 ενδιαφέροντα αφιερώματα, πέρα από το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν φέτος 11 ταινίες.

Πώς; Με τρία απλά βήματα:

1. Πηγαίνουμε στο Cinesquare και δημιουργούμε λογαριασμό.

2. Βρίσκουμε την ταινία που μας ενδιαφέρει.

3. Πατάμε play.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και ποιες είναι οι ταινίες, θα ρωτήσεις. Συνεχίζεις να διαβάζεις και θα δεις, είναι πολλές και -αν μη τι άλλο-  έχουν ενδιαφέρον.

33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου – Το αναλυτικό πράγραμμα

Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα

Στο 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου βλέπουμε -μεταξύ άλλων- και 4 ταινίες που συμμετείχαν το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο ολοκληρώθηκε διαδικτυακά πριν από λίγες μέρες.

1. Dolce Fine Giornata του Jacek Borcuch (2019)

Η Μαρία Λίντε, ζει με την οικογένειά της κάπου στην Τοσκάνη μια φαινομενικά ήρεμη ζωή. Στοργική μητέρα και γιαγιά, διατηρεί παράλληλα ένα κρυφό φλερτ με έναν πολύ νεότερο σε ηλικία Μουσουλμάνο. Μετά από ένα τρομοκρατικό χτύπημα στη Ρώμη, ξεσπά φόβος και υστερία σε ολόκληρη τη χώρα και μέσα στο γενικά αρνητικό κλίμα κατά των ξένων και των μεταναστών, η Μαρία – Εβραία η ίδια γεννημένη στην Πολωνία- θα υψώσει ανάστημα ενάντια στην υποκρισία όλων αυτών των “πολιτισμένων” δυτικών. Η ταινία πήρε το βραβείο World Cinema Dramatic Special Jury Award στο φεστιβάλ του Σάντανς.

2. Πολίτης Τρίτης Ηλικίας του Μαρίνου Καρτίκκη (2020)

Ο Θεοχάρης, ένας ηλικιωμένος και μοναχικός άντρας, καταφεύγει κάθε βράδυ στο νοσοκομείο για να περάσει τη νύχτα. Κοιμάται στους πάγκους και τις καρέκλες των εξωτερικών ιατρείων, γιατί φοβάται να μείνει μόνος. Κάθε πρωί επιστρέφει στο σπίτι του, όπου μοναδική του συντροφιά είναι η γάτα του και οι αναμνήσεις του. Ένα βράδυ τον ανακαλύπτει μια νεαρή νοσοκόμα, η Ευγενία, και προσπαθεί να μάθει περισσότερα γι’ αυτόν. Επίσημη συμμετοχή στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

3. Digger του Τζώρτζη Γρηγοράκη (2020)

Η γράφουσα έπαθε την πλάκα της με αυτή την ταινία (και τον Βαγγέλη Μουρίκη, ξανά) που κέρδισε και τον Αργυρό Αλέξανδρο στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Και προφανώς χαίρεται που προβάλλεται στο 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Το γιατί, μπορείς να το διαβάσεις εδώ.

33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκύ Κινηματογράφου
Πηγή εικόνας: Ναυτεμπορική

4. Yellow Cat του Adilkhan Yerzhanov (2020)

​Ο Κέρμεκ είναι ένας περίεργος τύπος που φοράει μονίμως ένα κίτρινο χαβανέζικο πουκάμισο και καπελάκι. Επίσης, λατρεύει το Ο Δολοφόνος με το Αγγελικό Πρόσωπο του Jean-Pierre Melville και ονειρεύεται να ανοίξει ένα σινεμά στη μέση του πουθενά. Μετά από μια συμπλοκή, κλέβει κάποια χρήματα από έναν τοπικό μαφιόζο και μαζί με μία πόρνη, την Έβα, θα κυνηγήσει το όνειρό του. Θα καταφέρει να ξεφύγει από τον αρχιμαφιόζο και την συμμορία του;

5. Listen της Ana Rocha de Sousa (2020)

Η Μπέλα και ο Χότα είναι ένα ζευγάρι Πορτογάλων μεταναστών και γονείς τριών παιδιών που ζουν στα περίχωρα του Λονδίνου και τα βγάζουν δύσκολα πέρα. Μια παρεξήγηση στο σχολείο της κωφάλαλης κόρης τους, θα σταθεί αφορμή για να ερευνήσει η Πρόνοια το κατά πόσο τα παιδιά αυτά είναι ασφαλή στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Η ταινία απέσπασε το βραβείο Λέοντας του Μέλλοντος – βραβείο Λουίτζι Ντε Λαουρέντις καθώς και το Ειδικό βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα Ορίζοντες του 77ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας.

6. Ανάμεσα στη Ζωή και τον Θάνατο του Hilal Baydarov (2020)

Ο Νταβούντ είναι ένας παρεξηγημένος, ατίθασος νέος που αναζητά την “πραγματική” του οικογένεια, τους ανθρώπους εκείνους που θα φέρουν νόημα και αγάπη στη ζωή του. Μέσα από ένα ταξίδι αυτογνωσίας, αλλά και αναζήτησης αυτού του “κομματιού που λείπει”, ο Νταβούντ τελικά θα αποδεχτεί τη μοίρα του, πως πέρα από τον κίνδυνο και το θάνατο, αξίζει να αποδεχτεί τη ζωή όπως είναι. Θα επιστρέψει πίσω στο μέρος όπου μεγάλωσε, εκεί, η αγάπη που τόσο καιρό έψαχνε θα του φανερωθεί, αλλά μήπως είναι ήδη αργά;

7. Ντάνιελ ’16 του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (2020)

Άλλη μια ταινία που έρχεται από το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο Ντάνιελ είναι ένας Γερμανός έφηβος που στέλνεται σε μια κοινότητα αγωγής ανηλίκων σε ένα απομονωμένο χωριό στον Έβρο για να εκτίσει την ποινή του. Εκεί, θα βιώσει εμπειρίες που θα ξυπνήσουν μέσα του πρωτόγνωρα συναισθήματα και θα του βάλουν δύσκολα διλήμματα.

8. Η Ιδιοκτησία του Tiago Guedes (2019)

Η ταινία παρουσιάζει το χρονικό της ζωής μιας οικογένειας Πορτογάλων γαιοκτημόνων, που έχουν στην κατοχή τους ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια γης στην Ευρώπη, στη βόρεια όχθη του ποταμού Τάγου. Η ταινία, υποψήφια για το Χρυσό Λέοντα στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, συνιστά μια καταβύθιση στα μυστικά της οικογένειας και παράλληλα ένα πορτραίτο της ιστορίας, των κοινωνικοπολιτικών και οικονομικών συνθηκών που επικρατούσαν στην Πορτογαλία από το 1940 μέχρι και σήμερα.

9. Ποιος, ποιος θα φαγωθεί της Ελπινίκης Βουτσά-Ρεντζεποπούλου (2020)

Η τέταρτη ταινία που συναντήσαμε και στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η Αθήνα είναι σαν καράβι που πλέει στο Αιγαίο με επιβάτες όλων των πολιτισμών. Το καράβι δεν τους χωράει όλους και ο ταξικός κανιβαλισμός ξεκινά. Η ηρωίδα αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στoν ατομικισμό και στη συλλογική δράση. Θα καταφέρει να σώσει το επόμενο παιδί που πρόκειται να φαγωθεί;

10. Ιστορίες από το Δάσος με τις Καστανιές του Gregor Bozic (2019)

Η επίσημη πρόταση της Σλοβενίας στην κατηγορία Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας στα επερχόμενα Όσκαρ. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κάπου στα σύνορα μεταξύ Γιουκοσλαβίας και Ιταλίας, σε ένα δάσος σε πλήρη αποσύνθεση, ένας ηλικιωμένος ξυλουργός και μια μοναχική κοπέλα που πουλάει κάστανα, συναντιόνται, ανταλλάσσουν αναμνήσεις από το παρελθόν και συζητούν για το μέλλον.

11. The Last Ones του Veiko Õunpuu (2020)

Τελαιταία ταινία του Διαγωνιστικού, η επίσημη πρόταση της Εσθονίας στην κατηγορία Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας στα 93α Όσκαρ. Ένα σκανδιναβικό γουέστερν που διαδραματίζεται στα άγρια εδάφη της τούνδρας στη Λαπωνία. Ο Ρούπι, ένας νεαρός ανθρακωρύχος, προσπαθεί να μαζέψει χρήματα, κάνοντας εκσκαφές στην τούνδρα. Φρένο στα σχέδιά του βάζει ο βοσκός πατέρας του που αρνείται να πουλήσει τη γη του. Αλλά και ο χειριστικός ιδιοκτήτης του ορυχείου με το ψευδώνυμο “Ο Ψαράς”. Τα πράγματα δυσκολεύουν και γίνονται επικίνδυνα, και ο Ρούπι καλείται να πάρει τις αποφάσεις του.

Παράδεισος στη Δύση; Το μεταναστατευτικό μέσα από τα μάτια των Ελλήνων σκηνοθετών

Το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ασχολείται με το -δυστυχώς- επίκαιρο θέμα του μεταναστατευτικού μέσα από 8 ταινίες:

1. Από το χιόνι του Σωτήρη Γκορίτσα (1993)

2. Eduart της Αγγελικής Αντωνίου (2006)

3. 10η Μέρα του Βασίλη Μαζωμένου (2012)

4. Ένας Άλλος Κόσμος του Χριστόφορου Παπακαλιάτη (2015)

5. Πλατεία Αμερικής του Γιάννη Σακαρίδη (2016)

6. Φαντάσματα Πλανιούνται Πάνω από την Ευρώπη των Μαρία Κουρκούτα και Νίκη Γιάνναρη (2016)

7. Ευρώπη, Το Όνειρο των Αννέτα Παπαθανασίου και Άγγελου Κοβότσου (2018)

8. Ovil and Usman του Δημήτρη Γέρου (2019)

Φαντάσματα Πλανιούνται Πάνω από την Ευρώπη (Πηγή: Flix)

Ερίκ Ρομέρ: Ο ανατόμος των ανθρωπίνων σχέσεων

Στη φετινή διοργάνωση θα προβληθούν 3 ταινίες του σπουδαίου αυτού σκηνοθέτη:

1. Η Μαρκησία του Ο (1973)

2. Η Πολίν στην Πλαζ (1983)

3. Ιστορίες του Καλοκαιριού (1996)

Η Πολίν στην Πλαζ (Πηγή εικόνας: Flix)

Δεύτερη Ευκαιρία: Ελληνικές ταινίες που δεν είχαν τη διανομή που τους άξιζε

Η αλήθεια είναι πολλές ταινίες δεν είχαν τύχη (aka διανομή) και το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έρχεται να επανορθώσει σ’ ένα βαθμό, προβάλλοντας 8 τέτοιες ταινίες:

1. Forget Me Not του Γιάννη φάγκρα (2014)

2. Για Πάντα της Μαργαρίτας Μαντά (2014)

3. Νορβηγία του Γιάννη Βεσλεμέ (2014)

4. Αρκαδία Χαίρε του Φίλιππου Κουτσαφτή (2015)

5. Smac του Ηλία Δημητρίου (2015)

6. Γραμμές του Βασίλη Μαζωμένου (2016)

7. Ρισάλτο του Βασίλη Βαφέα (2016)

8. Do It Yourself του Δημήτρη Τσιλιφώνη (2017)

Νορβηγία (Πηγή εικόνας: Lifo)

Τάκης Κανελλόπουλος: Καθορίζοντας μια εποχή

Ο εμβληματικός Έλληνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος βρίσκει τον χώρο του εδώ μέσα από 3 ταινίες:

1. Ουρανός (1962)

2. Εκδρομή (1966)

3. Ρομαντικό Σημείωμα (1978)

33o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηαμτογράφου
Εκδρομή (Πηγή εικόνας: Cinedogs)

Ένα Αβέβαιο Μέλλον: Μετα-αποκαλυπτικές εικόνες ενός αβέβαιου μέλλοντος

Ίσως το πιο 2020 αφιέρωμα που θα βρεις στη φετινό φεστιβάλ, αν αναλογιστείς τις περίεργες μέρες, γεμάτες ανασφάλεια, που διανύουμε.

1. Το Τέρας της Μαύρης Κοιλάδας του Roger Corman (1955)

2. Ο Τελευταίος Άνδρας επί της Γης των Ubaldo B. Ragona και Sidney Salkow (1694)

3. Το Τέλος του Κόσμου του Roy Ward Baker (1967)

4. Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών του George Romero (1968)

5. Solaris του Andrei Tarkovski (1972)

6. Σκοτεινό Αστέρι του John Carpenter (1974)

7. Προμελετημένη Δολοφονία του Bertrand Tavernier (1980)

8. Στον Ασημένιο Πλανήτη του Andrzej Zulawski (1988)

9. Primer του Shane Carruth (2004)

10. Δύσκολο να Είσαι Θεός του Aleksey German (2013)

Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών (Πηγή εικόνας: Filmy)

1821: Το 1821 και οι πόλεμοι ανεξαρτησίας

Λίγους μήνες πριν την έναρξη του εορτασμού της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου στρέφει την προσοχή του *και* στις εξεγέρσεις μέσα από 5 ταινίες:

1. Ο Κόκκινος Ψαλμός του Miklós Jancsó (1972)

2. Ακατάβλητο Μεξικό του Paul Leduc (1972)

3. Αλονζανφάν των Paolo Taviani και Vittorio Taviani (1974)

4. Η Νύχτα της Βαρέν του Ettore Scola (1982)

5. Μπάιρον: Η μπαλάντα ενός δαιμονισμένου του Νίκου Κούνδουρου (1992)

Ο Κόκκινος Ψαλμός (Πηγή εικόνας: Panoramafest)

Σπουδαστικές Ταινίες: Ταινίες μικρού μήκους, κινηματογραφικών σχολών

Το τελευταίο αφιέρωμα δίνει το βήμα σε 7 ταινίες μικρού μήκους από τις κινηματογραφικές σχολές Horme Pictures και New York College:

1. Γιασεμί της Βιολέτας Κυριάκου (2020)

2. Horne Pictures: Πατρική Συμβουλή της Λυδίας Τσέντα (2020)

3. Horme Pictures: Τρία βήματα του Βασίλη Δημόπουλου (2020)

4. Horme Pictures: Φιλί των Κώστα Μπαλωμένου, Άζιας Γωνιανάκη, Κυριάκου Μακρομάλλη, Βαγγέλη Μητσιούλη, Πένυ Θεοδοσίου, Ρινέλα Βερυκοκάκη (2020)

5. New York College: Athanasia (Ιmmortality) της Νικολέττας Χουχουλή (2020)

6. New York College: The Bookworm – A quarantine short film του Ευστράτιου Πανούριου (2020)

7. New York College: Με άλλα μάτια του Γιώργου Λεοντακιανάκου (2020)

The Bookworm – A quarantine short film (Πηγή εικόνας: Panoramafest)

* ‘Ολες οι ταινίες του φετινού φεστιβάλ θα είναι διαθέσιμες στο κοινό για 24 ώρες, από τις 10.00 π.μ. της επίσημης μέρας προγραμματισμού τους, μέχρι και τις 10.00 π.μ. της επόμενης, οπότε και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η θέασή τους. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

 

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Φωτεινή Δαϊλά

Κάτοικος του πλανήτη Γη. Παρθένος με ωροσκόπο Ζυγό. Μηχανικός περιβάλλοντος, λέει. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου μ' ένα βιβλίο στο χέρι και ακουστικά στ' αυτιά. Οι ταινίες και οι σειρές μου 'χουν φάει τη ζωή (χαλάλι τους). Λάτρης των λογοπαιγνίων και των άκυρων συνειρμών. Όταν μεγαλώσω θέλω να αγχώνομαι λιγότερο για ανούσια πράγματα και να γράφω περισσότερο (και ας μην το ζητήσει κανείς). Αν δεν τα καταφέρω, θα πάω στην Ισλανδία να ησυχάσω.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;