Τραγωδία Helios 522: Όταν ο ήλιος έσβησε για 121 ανθρώπους

Helios 522

Mayday! Mayday! Mayday! Helios Airways flight 522 Athens! Ο Ανδρέας Προδρόμου, ιπτάμενος φροντιστής, απεγνωσμένος και καταβεβλημένος, καλεί τον πύργο ελέγχου και προσπαθεί να επικοινωνήσει, ώστε να ζητήσει βοήθεια. Εκείνη τη στιγμή, το αεροπλάνο – φάντασμα πετούσε χωρίς κυβερνήτες, αφού κυβερνήτης, συγκυβερνήτης και επιβάτες είχαν περιπέσει σε βαθύ κώμα, ως απόρροια της υποξίας, της έλλειψης, δηλαδή, οξυγόνου που επικρατούσε στο αεροσκάφος. Λίγα λεπτά αργότερα, έπεσε στο Γραμματικό Αττικής, τυλίχθηκε στις φλόγες και όλοι οι επιβαίνοντές του έχασαν την ζωή τους. Το ημερολόγιο έγραφε 14 Αυγούστου 2005.


Το χρονικό της μοιραίας πτήσης

Κυριακή 14 Αυγούστου 2005, παραμονή Δεκαπενταύγουστου και το αεροδρόμιο της Λάρνακας ήταν γεμάτο με οικογένειες, χαλαρούς τουρίστες, ευδιάθετους ταξιδιώτες, που ετοιμάζονταν να φύγουν για τις διακοπές τους. Το επιβατικό αεροσκάφος Ολυμπία, τύπου Μπόινγκ 737 – 300, της κυπριακής εταιρείας Ήλιος, με 121 επιβαίνοντες (115 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος), ξεκίνησε για να πραγματοποιήσει την υπ’ αριθμόν 522 πτήση, από την Λάρνακα προς την Πράγα, με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα. Κυβερνήτης ήταν ο Ανατολικογερμανός Χανς Γιούργκεν Μέρτεν, 59 ετών, και συγκυβερνήτης ο κύπριος Πάμπος Χαραλάμπους, 49 ετών. Στις 10:37 το αεροσκάφος βρίσκονταν ήδη πάνω από την Αθήνα, μα δε μπορούσε να έρθει σε επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Δόθηκε τότε εντολή να απογειωθούν δύο μαχητικά F16, να εντοπίσουν το αεροπλάνο και να το οδηγήσουν στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Υπήρχε τότε έντονη ανησυχία και φόβος για τρομοκρατική ενέργεια, και οι ιθύνοντες υποψιάζονταν πως επρόκειτο για αεροπειρατεία.

Helios 522
Συγγενείς και φίλοι των νεκρών θρηνούν για το χαμό των αγαπημένων τους.

Ώρα 11:05 τα μαχητικά απογειώνονται και στις 11:18 έρχονται σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο. Οι πιλότοι τους, αντιλαμβάνονται πως κυβερνήτης και συγκυβερνήτης είναι αναίσθητοι, ενώ μέσα στο πιλοτήριο βρίσκονται και δύο άλλοι άνθρωποι. Ένας είχε πάρει μάλιστα τον έλεγχο του αεροσκάφους. Του κάνουν νεύμα να τους ακολουθήσει στο αεροδρόμιο, μα αυτός δεν υπακούει, και δείχνει με το χέρι του προς τα κάτω. Τα καύσιμα άρχισαν να τελειώνουν, στις 11:50 σταμάτησε ο αριστερός κινητήρας, στις 11:59 ο δεξιός, και στις 12:05 το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού, στην Βόρεια Αττική, σε μη κατοικημένη ευτυχώς περιοχή.

Advertisement

Ξέσπασε μεγάλη φωτιά που έκαψε όλους τους επιβαίνοντες και σηματοδότησε την τελευταία πράξη μιας ανείπωτης τραγωδίας, που στοίχησε τη ζωή σε 121 ανθρώπους, ανάμεσά τους και 22 παιδιά ηλικίας 4 – 16 χρονών. Το Γραμματικό πλυμμύρισε από τη μυρωδιά του θανάτου, ενώ οι συγγενείς των θυμάτων άρχισαν να καταφθάνουν έντρομοι στην περιοχή, αφού είχαν μάθει από τις ειδήσεις της τηλεόρασης για το δυστύχημα.


Τι συνέβη πραγματικά

Το αεροσκάφος είχε ιστορικό προβλημάτων με το σύστημα κλιματισμού. Ο συγκυβερνήτης, Πάμπος Χαραλάμπους, που είχε πετάξει πολλές φορές με το συγκεκριμένο αεροπλάνο και γνώριζε πως ήταν προβληματικό, είχε πει μάλιστα, μερικές μέρες πριν το ατύχημα, στη γυναίκα του: Θα μας σκοτώσουν καμιά μέρα αυτοί! Στο αεροπλάνο είχε γίνει ελλιπής τεχνικός έλεγχος, που είχε εγκληματικές συνέπειες. Πριν τη μοιραία πτήση, το αεροσκάφος ταξίδεψε από την Κύπρο στο Λονδίνο. Η προϊστάμενη Φανούλα Σαββίδου κατέγραψε πως οι επιβάτες τότε, άκουσαν δυνατούς θορύβους στην πίσω δεξιά πόρτα, ενώ υπήρχε και πάγος στο στεγανωτικό παρέβρυσμά της. Ο αρμόδιος μηχανικός της εταιρείας πραγματοποίησε έναν ανεπαρκή έλεγχο, ενώ παράλληλα έκανε το ολέθριο λάθος να μετακινήσει τον διακόπτη του επιλογέα του συστήματος συμπίεσης, στη θέση χειροκίνητο (manual), από τη θέση αυτόματο (auto) που ήταν πριν. Το σφάλμα αυτό δεν κατέστη αντιληπτό από τους κυβερνήτες και την ώρα της πτήσης έγινε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους.

Helios 522
Γυναίκα αφήνει συγκινημένη λουλούδια στον τόπο του δυστυχήματος.

Μέχρι τα 10.000 πόδια, δηλαδή, το οξυγόνο στο αεροπλάνο ήταν επαρκές, αλλά μετά άρχισε να μειώνεται (εάν ο διακόπτης βρίσκονταν στην σωστή θέση θα είχε λυθεί αυτόματα αυτό). Τότε έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου, οι οποίες παρείχαν την κατάλληλη ποσότητα οξυγόνου μόνο για 15 λεπτά. Θεωρητικά σε αυτά τα 15 λεπτά οι κυβερνήτες θα προλάβαιναν να εντοπίσουν και να διορθώσουν την βλάβη, δυστυχώς όμως δεν εξελίχθηκε έτσι η κατάσταση. Οι επιβάτες, όπως και οι κυβερνήτες, υπέστησαν υποξίας, χωρίς να το καταλάβουν. Η υποξία μείωσε την πνευματική τους ικανότητα, επηρέασε την αντίληψη, την ετοιμότητα και την μνήμη τους, επέφερε μια ευφορία και μια ανεπαίσθητη νωχελικότητα σε όλους. Στην ουσία, ο εγκέφαλός τους λιμοκτονούσε για οξυγόνο και επειδή αδυνατούσε να το λάβει, όλοι επήλθαν σε κωματώδη κατάσταση, που θα οδηγούσε στο θάνατο (δεν πρόλαβε να συμβεί αυτό, διότι όταν συνετρίβη το αεροσκάφος δεν ήταν νεκροί ακόμα). Αυτό που βίωσαν, κατά πάσα πιθανότητα, ήταν ένα αίσθημα ζάλης και μέθης στην αρχή, μετά κόπωσης και τέλος ανάγκης για ύπνο. Δεν ξύπνησαν βέβαια ποτέ.

Advertisement

Ο ηρωικός Ανδρέας Προδρόμου

Ο άνθρωπος που κατάφερε να διατηρήσει τις αισθήσεις του, να μπει στο πιλοτήριο και να προσγειώσει το αεροπλάνο σε ακατοίκητη περιοχή, ήταν ο 25χρονος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου. Είχε πτυχίο πιλότου και μόλις έπεσαν οι μάσκες, θορυβήθηκε και βρήκε μια φορητή φιάλη οξυγόνου, που του επέτρεψε να διατηρήσει τις αισθήσεις του για πολύ περισσότερη ώρα. Μαζί του ήταν και η κοπέλα του, η αεροσυνοδος Χάρις Χαραλάμπους. Οι δυο τους, αφού κατάφεραν να μείνουν ξύπνιοι, πήγαν στο πιλοτήριο (άργησαν να μπουν μέσα, διότι δεν ήξεραν, πιθανόν, τον κωδικό πρόσβασης) και προσπάθησαν να λάβουν τον έλεγχο του αεροσκάφους.

Ο Ανδρέας Προδρόμου μαζί με την Χάρις Χαραλάμπους.

Ο Προδρόμου προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου ή με άλλα αεροσκάφη, εντούτοις δεν τα κατάφερε. Οι τελευταίες στιγμές του ζευγαριού μοιάζουν εφιαλτικές και ανατριχιαστικές. Όταν οι πιλότοι των F16 τού έκαναν νεύμα να πάνε μαζί στο αεροδρόμιο, ο Προδρόμου ήξερε πως είχε έλθει το τέλος. Ήξερε, επίσης, πως το αεροπλάνο δεν έπρεπε να πέσει μέσα στην Αθήνα. Έβγαλε, λοιπόν, τον αυτόματο πιλότο και, μολονότι ήταν έντρομος και εξασθενημένος, πήρε τα ηνία του αεροσκάφους και το οδήγησε νοτιοδυτικά, πάνω από το Γραμματικό. Στράφηκε τότε στους πιλότους του F16 και έδειξε με το χέρι του προς τα κάτω. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροπλάνο έπεσε. Μετά από τρεις ώρες στον αέρα, ήταν πια κάτω.


Ντοκιμαντέρ του Discovery Channel για το ιστορικό της πολύνεκρης πτήσης

Οι μαρτυρίες συγγενών των αδικοχαμένων επιβατών


Πηγές

eleftherostypos.gr

Wikipedia.org

Menshouse.gr

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Εκ Κατερίνης ορμώμενη σπουδάζω πλέον στα εξωτικά Γιάννενα Ιστορία και Αρχαιολογία, αλλά και Δημοσιογραφία. Αγαπώ τις γάτες, τις ταινίες και την καλή μουσική. Όταν βρίσκω χρόνο μαθαίνω Ρώσικα και φλυαρώ στους φίλους μου για όλα τα παραπάνω.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG