Πάμπλο Πικάσο: «Η τέχνη ξεπλένει από τη ψυχή τη σκόνη της καθημερινότητας»

SHARE

 

Το νόημα της ζωής είναι να ανακαλύψεις το ταλέντο σου. Ο σκοπός της ζωής είναι να το χαρίσεις στους άλλους.

                                                                                                                Πάμπλο Πικάσο. 

Κάθε άνθρωπος, με την ύπαρξή του σε αυτόν τον κόσμο, εκπληρώνει και ένα σκοπό. Ένα σκοπό που πηγάζει από τη μοναδικότητα του «Εγώ». Ο Πάμπλο Πικάσο, με τη γέννησή του, στις 25 Οκτωβρίου του 1881, βάδισε στα χνάρια του δικού του «Εγώ» και υπηρέτησε το σκοπό που του πρόσταξε η φύση και το ταλέντο του. Αφοσιώθηκε ψυχή τε και σώματι στην τέχνη που δεν την «φυλάκισε», δεν την «περιόρισε», δίνοντας της πνοή μόνο μέσα από τη δική του ματιά, αλλά τη χάρισε απλόχερα σε αυτούς που την «πολιορκούσαν». Ο Πάμπλο Πικάσο ήταν ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της τέχνης του 20ου αιώνα που ξεχώρισε για το έργο του, τόσο ως ζωγράφος, όσο και ως χαράκτης, γλύπτης, ποιητής, σκηνογράφος, καθώς και ως δραματουργός. Η τέχνη για τον Πάμπλο Πικάσο δεν είχε μία, αλλά πολλές διαφορετικές διαστάσεις, καθεμία από τις οποίες «ξετύλιγε» και μια διαφορετική πτυχή του χαρακτήρα του.

Advertisement

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Πάμπλο Πικάσο γεννήθηκε στις 25 Οκτωβρίου του 1881 στη μαγευτική Μάλαγα της Ανδαλουσίας. Το μικρόβιο της ζωγραφικής του κληροδοτήθηκε από το πατρικό του πρότυπο, τον Χοσέ Ρουίθ ι Μπλάσκο, που ήταν επίσης ζωγράφος. Η καλλιτεχνική υπογραφή στα έργα του συνοδευόταν αρχικά από το επίθετο του πατέρα του Ρουίθ Μπλάσκο, ενώ αργότερα χρησιμοποίησε το επώνυμο της μητέρας του, Μαρία Πικάσο, όπου και τελικά αποτέλεσε την ταυτότητα της αναγνωρισιμότητάς του. Ο Πάμπλο Πικάσο έζησε για δέκα ολόκληρα χρόνια στην πόλη της Ισπανίας, η οποία μάλιστα αποτέλεσε ορόσημο για αυτόν, καθώς εκεί άρχισε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής, με δάσκαλο φυσικά το ζωγράφο πατέρα του.

Υπογραφή του Πάμπλο Πικάσο.

Η επίσημη ενασχόληση του με τη ζωγραφική ξεκίνησε 10 χρόνια αργότερα, μετά τη μετακόμιση της οικογένειάς του στην πόλη Λα Κορούνια της Ισπανίας, όπου και φοίτησε στην τοπική σχολή Kαλών Tεχνών. Έπειτα, σπούδασε στη Βαρκελώνη, σε ηλικία μόλις 14 ετών, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών, όπου καθηγητής σχεδίου της σχολής ήταν ο πατέρας του. Οι σπουδές του στη συνέχεια, περιελάμβαναν την Ανώτατη Σχολή Kαλών Tεχνών της Μαδρίτης, το 1897, σε ηλικία 16 ετών. Αυτές, φανέρωσαν εκτός από το πηγαίο ταλέντο του και τη μελλοντική του επιτυχία.

Την ίδια χρονιά, δημιούργησε το έργο του «Επιστήμη και Συμπόνια», το οποίο αποτέλεσε τον πρώτο πίνακα που παρουσίασε στην Ακαδημία, και με το οποίο κατάφερε να διακριθεί στην έκθεση Καλών Τεχνών της Μαδρίτης. Ο πίνακας προβάλλει τη φιγούρα ενός ιατρού δίπλα από το κρεβάτι ενός ασθενή. Προκειμένου να δημιουργήσει αυτό το έργο, επέλεξε τον πατέρα του, ως το πρόσωπο του ιατρού, που θα αποτυπώνεται στο -τελικά χρυσά βραβευμένο- έργο του.

Advertisement
Επιστήμη και Συμπόνια , 1987.

Τα επόμενα χρόνια της ζωής του εξελίσσονται ιδιαίτερα δημιουργικά και γεμάτα έμπνευση. Τα βηματά του οδηγούνται στη Βασιλική Ακαδημία του Σαν Φερνάντο για σπουδές, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία, διότι εγκατέλειψε τις σπουδές του στη διάρκεια του πρώτου κιόλας έτους.

Μπορεί οι σπουδές του να ήταν άκαρπες, ωστόσο η περιοχή ενέπνευσε τον Πικάσο και αποτέλεσε πόλο έλξης και δημιουργίας.

Αποτύπωνε στα έργα του τις απλές γειτονιές, τα καφενεία, τους δρόμους της ισπανικής αυτής πόλης, μετατρέποντας την καθημερινότητα σε τέχνη, και την απλότητα σε μεγαλοπρέπεια.

  

Οτιδήποτε μπορείς να φανταστείς είναι πραγματικό.

                                                                       Πάμπλο Πικάσο. 

 


Τέχνη και κυβισμός

Ζώρζ Μπράκ.

Ο κυβισμός είναι ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ρεύμα ζωγραφικής και γλυπτικής που έκανε την εμφάνισή του κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα στην Ευρώπη. Ο κυβισμός παραπέμπει στη γεωμετρική απεικόνιση της πραγματικότητας, δημιουργώντας διαφορετικές οπτικές γωνίες με τρόπο αφηρημένο και μη κατανοητό.

Οι Πάμπλο Πικάσο και Ζωρζ Μπρακ είναι οι δύο κύριοι εκπρόσωποι της καλλιτεχνικής αυτής τάσης του κυβισμού, οι οποίοι στόχευαν στην απαγκρίστρωση της ζωγραφικής από την έως τότε παραδοσιακή της μορφή, εμπλουτίζοντας την με αέρα μοντερνισμού. Οι κυβιστές ζωγράφοι επέλεγαν να χρησιμοποιούν γεωμετρικά σχήματα ή καθημερινά αντικείμενα για να προβάλλονται στους πίνακές τους, όπως εφημερίδες, βιολιά, σπιρτόκουτο, τα οποία δίνουν την αίσθηση της νεκρής φύσης και της αποσύνθεσης της ύλης.

Advertisement
Ο Πάμπλο Πικάσο στο ατελιέ του.

Τα σημαντικότερα Έργα του Πικάσο

«Οι τρείς Μουσικοί»

Το έργο Οι τρείς Μουσικοί ανήκει στην κατηγορία του συνθετικού κυβισμού. Παρουσιάζονται ανθρώπινες φιγούρες και αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τη νεκρή φύση. Ο κυβισμός είναι εμφανής, αφενός λόγω των αντικειμένων, και αφετέρου λόγω της αυστηρότητας των γεωμετρικών σχημάτων.

Απεικονίζονται οι φιγούρες ενός αρλεκίνου, ενός πιερότου και ενός μοναχού, σε μέγεθος μεγαλύτερο από το φυσικά αποδεκτό. Θεωρείται ότι ο Πικάσο ζωγράφισε τον εαυτό του στη θέση του αρλεκίνου, και δύο φίλους του στη θέση του πιερότου και του μοναχού αντίστοιχα. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αποτελούν τα μουσικά όργανα και τα έντονα χρώματα. Μπορεί να αποτελεί εικόνα πρόβας ορχήστρας ή απλά συνάντηση φίλων, με πνοή κωμικού χαρακτήρα.

 

 

«Κορίτσι μπροστά στον καθρέφτη»  

Ο πίνακας «Κορίτσι μπροστά στον καθρέπτη» παρουσιάζει τη μορφή μιας γυναικείας ύπαρξης που παρατηρεί την εικόνα της στον καθρέπτη. Σκοπός του Πικάσο ήταν να απεικονίσει τη γυναικεία μορφή ως μια ολότητα, εξού και ο καθρέπτης που έχει το κατάλληλο μέγεθος για την παρουσίαση της κοπέλας. Η κοπέλα εξερευνεί προσεκτικά τον εαυτό της στον καθρέπτη, γεγονός που μπορεί να αποδώσει την έννοια της ματαιότητας της ύπαρξης και την επικράτηση του εφήμερου.

«Tαυτόχρονα ντυμένη, γυμνή και ακτινογραφημένη», αλλά και με «διπλό πρόσωπο»  

                  – Η χαρακτηριστική φράση, με την οποία ο Πικάσο σχολίασε το έργο του. 

 

«Γκερνίκα»

Το διασημότερο έργο του Πάμπλο Πικάσο είναι ο πίνακας «Γκουέρνικα», όπως είναι ευρέως γνωστός. Περιγράφει την απανθρωπιά και τη βιαιότητα του πολέμου. Ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για τη Διεθνή έκθεση του Παρισιού το 1937.

Παρουσιάζονται τέσσερις γυναίκες να ουρλιάζουν με νεκρά μωρά στα χέρια, ένας ταύρος και ένα πληγωμένο άλογο με διαμελισμένα κορμιά. Σκηνές πόνου, οδύνης και απελπισίας σκιαγράφονται με ιδιαίτερα ρεαλιστικό τρόπο και κυριαρχούν διαβαθμίσεις του μαύρου χρώματος, το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την απώλεια.

 

«Γυµνό, πράσινα φύλλα και µπούστο» 

Ο συγκεκριμένος πίνακας του Πικάσο είναι ο πιο ακριβός πίνακας που πωλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία από οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Ο Πικάσο δημιούργησε αυτόν τον πίνακα σε μόλις μια ημέρα και η έμπνευση της γυναικείας ύπαρξης στον πίνακά του είναι η μούσα και ερωμένη του, Μαρί Τερέζ. Πωλήθηκε για 106.5 εκατομμύρια ευρώ, το Μάιο του 2011.

Όλη η τέχνη είναι ερωτική.               


Προσωπική ζωή

Λέγεται πως κάθε καλλιτέχνης κρύβει μέσα του το πάθος της δημιουργίας. Άλλωστε, η τέχνη δεν αποτελεί επάγγελμα για έναν καλλιτέχνη, αλλά εσωτερική πηγαία ανάγκη για έκφραση. Ο Πικάσο διέθετε αυτό το πάθος και ως άνθρωπος. Οι σχέσεις του θυελλώδεις και ανατρεπτικές.

«Για εμένα υπάρχουν δύο είδη γυναικών, οι βασίλισσες και τα χαλάκια της πόρτας»  -χαρακτηριστική φράση που ειπώθηκε από τον Πικάσο για να εκφράσει τη γνώμη του για τις γυναίκες-, προβάλλοντας την περιφρονησή του για το γυναικείο φύλο.

Το 1904 γνώρισε στο Παρίσι το μοντέλο ζωγραφικής Fernande Olivier, που τον σαγήνευσε, αλλά η κτητικότητά του την απομάκρυνε από τον Πικάσο και την οδήγησε στην αγκαλιά ενός Ιταλού. Το γεγονός αυτό «ξύπνησε» εκδικητικά ασθήματα στον Πικάσο, ο οποίος σύναψε σχέση με την καλύτερή της φίλη, Marcelle Humbert. Έμεινε στο πλευρό της και κατά τη διάρκεια της ασθένειάς της από φυματίωση, ενώ παράλληλα διατηρούσε αρκετούς ερωτικούς δεσμούς με άλλες γυναίκες. Το 1916 γνώρισε και αγάπησε την Olga Koklova, Ρωσίδα μπαλαρίνα, που την παντρεύτηκε το 1918. Μαζί απέκτησαν ένα γιό που συμπλήρωσε τον έρωτα δύο φαινομενικά αταίριαστων χαρακτήρων.

Pablo Picasso & Jacqueline Roque.

Στα 45 του χρόνια, ενώ ήταν παντρεμένος με την Olga Koklova, γνώρισε την 17 χρονών ξανθιά κοπέλα Marie-Thérèse Walter που τον σαγήνευσε. Η γυναίκα του, αδυνατώντας να ανεχτεί τις απιστίες του, κατέφυγε στη Νότια Γαλλία. Ο Πικάσο απέκτησε μια κόρη από τη σχέση του με την Marie-Thérèse το 1935. Δε μπόρεσε ωστόσο, να τιθασεύσει την ερωτική του φύση, γεγονός που τον οδήγησε σε μια ακόμα γνωριμία με την Dora Maar, η οποία κατάφερε να επικρατήσει στη ζωή του, παραμερίζοντας την Marie-Thérèse.

Η νέα κατάκτηση τώρα στη ζωή του ήταν η Françoise Gilot, η οποία διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο και στη σχέση του Πικάσο με την Dora. Εκείνη δεν άντεξε την απιστία, έπαθε νευρικό κλονισμό και μεταφέρθηκε σε κλινική.

Ο Πικάσο απέκτησε άλλα δύο παιδιά με την Gilot. Τελευταία γυναίκα που στιγμάτισε την πολυτάραχη ζωή του ήταν η Jacqueline Roque που αποτέλεσε τη γυναίκα που τον συντρόφευσε για 20 ολόκληρα χρόνια στη ζωή, έως και το θάνατο. Στο διάστημα της κοινής τους πορείας, ο Πικάσο ζωγράφισε περισσότερα από 400 πορτρέτα της.

Το συγκλονιστικότερο στη ζωή των γυναικών του Πικάσο ήταν ότι η Marie-Thérèse Walter κρεμάστηκε, η  Jacqueline Roque αυτοκτόνησε με πιστόλι, ενώ η Olga Koklova και η Dora Maar έχασαν τα λογικά τους.       


Ασθένεια και Θάνατος

Ο Πάμπλο Πικάσο αρρώστησε το 1898 από οστρακιά, μια μολυσματική εξανθηματική νόσο, που εξαπλωνόταν ως επιδημία, σε ηλικία μόλις 17 ετών. Η ανάρρωση του έλαβε χώρα σε ένα καταλανικό χωριό, το  Όρτα ντε Εμπρο, στο οποίο παρέμεινε για έναν ολόκληρο χρόνο. Όταν επέστρεψε στη Βαρκελώνη, το 1899, ο οργανισμός του ήταν αρκετά καταβεβλημένος και η εικόνα του παραμελημένη. Είχε αλλάξει συνήθειες, προτιμούσε την ύπαιθρο και την καταλανική γλώσσα που είχε μάθει να χρησιμοποιεί και απέρριπτε πλέον ως προοπτική τις σπουδές στην ζωγραφική.

Αυτή του η περιπέτεια μεταμόρφωσε και τον εσωτερικό του κόσμο, αναθεωρώντας και τη σχέση με τη μητέρα του. Αυτό είχε ως συνέπεια να επιλέξει να υπογράφει από τα τέλη του 1901 μόνο με το επώνυμο της μητέρας του, εγκαταλείποντας εντελώς το πατρικό του επώνυμο, που έως τότε χρησιμοποιούσε.

Ο θάνατος του επήλθε αρκετά χρόνια αργότερα, στα 92 του χρόνια, στις 8 Απριλίου του 1973, σε ένα συμπόσιο φίλων. Η τελευταία φράση του στο τραπέζι ήταν «Πιείτε στην υγειά μου». Ως τελευταία του κατοικία επιλέχθηκε ο κήπος του κάστρου Βωβενάργκ της Γαλλίας, δίπλα στη συζυγό του, Ζακλίν Ροκ.

Αδιαμφισβήτητα, ο Πικάσο ήταν ένας σπουδαίος καλλιτέχνης, ένα ανήσυχο πνεύμα και ένας ασυμβίβαστος χαρακτήρας. Το ταλέντο του δεν περιορίστηκε μόνο στη ζωγραφική, αλλά εδραιώθηκε σε κάθε καλλιτεχνικό χώρο, δημιουργώντας αριστουργήματα και επεξεργάζοντας κάθε δυνατό υλικό, όπως κάρβουνο, μελάνι, μολύβι, παστέλ, υδατογραφίες και ελαιογραφίες.

Δημιούργησε νέα καλλιτεχνικά ρεύματα, «τάραξε» το κατεστημένο και φυσικά αναγνωρίστηκε γι’ αυτό. Η ζωή του υπήρξε πλούσια σε εμπειρίες, σε έρωτες, σε χρώματα, και φυσικά σε πρωτοπορία. Το όνομα του είναι συνυφασμένο με τα διαχρονικότερα και ακριβότερα πορτραίτα ζωγραφικής. Η ελάχιστη ακαδημαϊκή του μόρφωση δεν αποτέλεσε ποτέ εμπόδιο στην επιτυχία του, επιβεβαιώνοντας την πεποίθηση ότι αν κυνηγάς με πάθος αυτό που αγαπάς, τότε σίγουρα θα το πετύχεις.


Στο βίντεο που ακολουθεί, παρουσιάζεται το έργο του Πάμπλο Πικάσο, ως ζωγράφος του 20ου αιώνα.

Τέλος, στο ακόλουθο βίντεο περιλαβάνεται ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα της ζωής του σπουδαίου και ασυμβίβαστου αυτού ζωγράφου.

Πηγές

https://el.wikipedia.org/wiki

https://el.wikipedia.org/

https://www.sansimera.gr/biographies

http://www.lifo.gr/team

http://www.lifo.gr/team/u43054/

http://jenny.gr/who-what-where/now/435019/pablo-picasso

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νικαέλα το όνομά μου και η ταυτότητα επικοινωνίας μου μαζί σας. Ζω και σπουδάζω στην Πάτρα στο Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής. Τα βήματα μου ακολουθούν την ρομαντική και ελεύθερη πλευρά της ζωής. Όταν οι σκέψεις χοροπηδούν ανεξέλεγκτα στο μυαλό μου, το χαρτί και η μουσική γίνονται η εκτόνωση μου. Χαίρομαι που θα μοιράζομαι τις σκέψεις μου μαζι σας! Αγαπημένο μου Quote: "Δεν είμαι αυτό που μου συμβαίνει, είμαι αυτό που επιλέγω να γίνω." Ραντεβού πίσω από τις λέξεις!! ;)

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG