Ferdinand Porsche: Ο μηχανικός αυτοκινήτων του αιώνα

SHARE

Πηγή εικόνας: sansinera.gr

Ο Ferdinand Porsche είναι ο ιδρυτής της Porsche, της εταιρείας κατασκευής πολυτελών σπορ και επιβατικών οχημάτων. Ο άνθρωπος που δεν πήρε ποτέ ανώτερη εκπαίδευση πάνω στα μηχανολογικά, αλλά κατάφερε να αποκτήσει μετά θάνατον το βραβείο του «Μηχανικού Αυτοκινήτου του Αιώνα» (1999).

Το λογότυπο της Porsche προήλθε από τον θυρεό της Στουτγάρδης. Τα κέρατα με τις καφέ και τις κόκκινες ρίγες είναι από το οικόσημο του οίκου του Βίρτεμπεργκ. Ο Ferdinand είχε όραμα και έβλεπε στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτό που ουσιαστικά ήταν αόρατο στους άλλους.

Δεν μπορούσα να βρω το σπορ αυτοκίνητο των ονείρων μου και έτσι κατασκεύασα το δικό μου.

Ferdinand Porsche.


Ferdinand Porsche: Ο γιος ενός μηχανικού αυτοκινήτων

Ο Ferdinand Porsche γεννήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1875 στο Maffersdorf της Βόρειας Βοημίας, μια περιοχή εκείνης της περιόδου ανάμεσα σε Αυστρία και Ουγγαρία. Ήταν το τρίτο παιδί της Anna Ehrlich και του Anton Porsche, ενός μηχανικού αυτοκινήτων. Η έφεση που είχε από πολύ νωρίς για τα μηχανολογικά τον οδήγησε να παρακολουθήσει μαθήματα στην Αυτοκρατορική Τεχνική Σχολή του Reichenberg. Με εφόδιο το δίπλωμα και μια καλή συστατική επιστολή ξεκίνησε να εργάζεται στην εταιρεία της Bela Egger Electrical στην Vienna. Ήταν μόλις 18 και είχε καταφέρει να έχει μια πολύ καλή δουλειά. Όταν σχολούσε, του άρεσε να «τρυπώνει» κρυφά στις τάξεις του τοπικού πανεπιστημίου -χωρίς να είναι φοιτητής-  και να παρακολουθεί μαθήματα ανώτερης μηχανολογικής εκπαίδευσης. Αυτή η διαδικασία τον βοήθησε, έτσι ώστε μετά από 5 χρόνια να αναπτύξει με την βοήθεια της Bela Egger Electrical τον ηλεκτρικό διανομέα (Πλήμνη – Hub) μηχανής.

Advertisement
Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Με το τέλος του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ferdinand Porsche γίνεται Τσεχοσλοβάκος υπήκοος. Το 1934, όμως, αποκτά την Γερμανική υπηκοότητα χάρη στις ναζιστικές διασυνδέσεις του πατέρα του, Anton. Ο πατέρας του Ferdinand Porsche, Anton, ήταν στενός φίλος του Αδόλφου και εργαζόταν πάνω σε «μυστικά συμβόλαια» στα τότε στρατιωτικά εργοστάσια της εποχής. Οι βομβιστικές, όμως, επιθέσεις των Συμμάχων κατά της Γερμανίας στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο, τα κατέστρεψαν.


Egger – Lohner ή C.2 Phaeton το πρώτο μοντέλο του Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: commons.wikimedia.org | To Egger-Lohner ή C2 Phaeton, έτσι όπως βρίσκεται σήμερα στο μουσείο της Στουτγάρδης.

Το 1898 ο Ferdinand Porsche συνεργάζεται με το εργοστάσιο Jakob Lohner & Company με έδρα την Vienna. O Jakob Lohner είχε ήδη ξεκινήσει τις παραγωγές αυτοκινήτων το 1896 υπό την επίβλεψη του Ludwig Lohner. Ο Ludwig ήταν ο συνεχιστής της μεγάλης πρώτης  αυτοκρατορίας κατασκευής αυτοκινήτων και αεροπλάνων στην Αυστροουγγαρία. Έτσι το πρώτο σχέδιο ήταν το όχημα με την κωδική ονομασία: EggerLohner ή C.2 Phaeton.

Το EggerLohner ή C.2 Phaeton ήταν η πρώτη Porsche στον κόσμο που σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Ferdinand Porsche, προτού ακόμη δημιουργηθεί η ομώνυμη εταιρεία. Τα αποκαλυπτήρια γίνανε στις 26 Ιουνίου του 1898. Είχε τον κωδικό «P που ήταν συμβολικό και παρέπεμπε στο πρώτο σχέδιο του Ferdinand Porsche. Το «P έμοιαζε με ένα ξύλινο κιβώτιο, ενδεδυμένο σε μια παλιά άμαξα, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένα ηλεκτροκίνητο όχημα. Είχε μια ταχύτητα, μπαταρίες μολύβδου – οξέος, έπιανε τα 79 χιλιόμετρα την ώρα και ζύγιζε 2,977 Λίβρες.

Advertisement

Ένα χρόνο σχεδόν αργότερα και πιο συγκεκριμένα στις 28 Σεπτεμβρίου του 1899 ο Ferdinand Porsche κέρδισε με την εφεύρεση του αυτή το χρυσό μετάλλιο, αφού έβγαλε το «P στους δρόμους του Βερολίνου και τερμάτισε πρώτο με διαφορά 18 λεπτών από το δεύτερο αυτοκίνητο. Το «P δεν κέρδισε μόνο το χρυσό μετάλλιο, αλλά και τον τίτλο της χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας εν κινήσει!

Το EggerLohner γίνεται τετρακίνητο και τον Δεκέμβριο του 1900 προβλήθηκε στην Παγκόσμια έκθεση του Παρισιού με το όνομα «La Toujours Contente». Ο Ferdinand Porsche είχε ενσωματώσει έναν ηλεκτροκινητήρα 7 ίππων ανά κόμβο, όμως παρά την πρωτοποριακή χρήση της τετρακίνησης, οι μπαταρίες μολύβδου – οξέος που χρησιμοποιούσε ήταν ένα σοβαρό μειονέκτημα, επειδή καθιστούσαν εξαιρετικά αργή την ανάβαση στους λόφους, καθώς και η διάρκεια ζωής τους ήταν περιορισμένη. Το μοντέλο αποσύρθηκε μέσα σε μια ήμερα.


Ferdinand Porsche: Ένας από τους πιο σημαντικούς μηχανικούς της Αυστρίας

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: pinterest.com | Lohner Porsce Mixte Hybrid.

Ο Ferdinand Porsche, σε συνεργασία με τον Lohner Werkle το 1901,  κατασκευάζουν το υβριδικό μοντέλο «Lohner Porsce Mixte Hybrid» ή «Lohner-Porsche Electromobile». Οι μπαταρίες αφαιρούνται και στην θέση τους μπαίνει μια μηχανή εσωτερικής  καύσης. Επί της ουσίας, επρόκειτο για το πρώτο όχημα πετρελαίου και ηλεκτρικού. Το όχημα ζύγιζε 1,500 Kg. και χρησιμοποιήθηκε περισσότερο σε ηλεκτρικές και σιδηροδρομικές γραμμές παρά σε αυτοκίνητα. Ως το 1906 είχαν πωληθεί περισσότερο από 300 «LohnerPorsche», είτε δίτροχα, είτε φορτηγά, είτε ήταν λεωφορεία ή πυροσβεστικά, ενώ η ταχύτητα που έπιαναν ήταν ως και 56 χιλιόμετρα την ώρα. Το 1905 ο Ferdinand Porsche κερδίζει ένα επιπλέον βραβείο, το βραβείο Pötting για την συμβολή του και ως ένας από τους πιο σημαντικούς μηχανικούς στην αυτοκινητοβιομηχανία της Αυστρίας.

Advertisement

Το 1906, η AustroDaimler, μια από τις μεγάλες Αυστροουγγαρικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσλαμβάνει τον Porsce ως επικεφαλής και τεχνικό διευθυντή στην Στουτγάρδη. Το 1924 λαμβάνει τον τίτλο του επίτιμου καθηγητή και αποκτά διδακτορικό από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης για το έργο του Daimler Motoren Gesellschaft. Στην Daimler Motoren o Ferdinand Porsche σχεδιάζει μια σειρά από αγωνιστικά αυτοκίνητα, τα οποία κάνουν καλές πωλήσεις στην αγορά. Το 1926 η εταιρεία συγχωνεύεται με την Daimler Benz και έτσι προκύπτει η «Mercedes Benz». To 1929 o Ferdinand Porsche απολύεται, αφού τον προλαβαίνει η παγκόσμια οικονομική ύφεση. Η κρίση επηρεάζει βαθιά το διεθνές εμπόριο, αλλά και τα προσωπικά εισοδήματα των πολιτών, με αποτέλεσμα να «παγώσουν» τα πάντα.


Η ίδρυση της Dr. Ing. hc F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: porscheengineering.com

Το 1931 ο Ferdinand Porsche ιδρύει την «Dr. Ing. hc F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau», μια εταιρεία η οποία σχεδιάζει οχήματα και κινητήρες και παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στα παραπάνω. Προσλαμβάνει πρώην συνεργάτες, όπως ο Karl Rabe, Erwin Komenda, Franz Xaner Reimspiess και τον γιο του, Ferry Porsche.

Παρά τις καλές ιδέες, τα μοντέλα που σχεδιάζονται δεν βρίσκουν θερμή ανταπόκριση. Η επιμονή, όμως, του Ferdinand Porsche τον οδηγεί στο να εμπνευστεί ένα αυτοκίνητο για την μεσαία αστική τάξη για λογαριασμό της Wanderer Company. H Wanderer ήταν μια Γερμανική εταιρεία, η οποία κατασκεύαζε ποδήλατα, μηχανάκια, μοτοποδήλατα, φορτηγά και μηχανολογικό εξοπλισμό. Το αυτοκίνητο ήταν μικρό και υπήρξε ως ιδέα από την εποχή που εργαζόταν ακόμα στην Daimler Benz.

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: flickr.com

To 1932 ιδρύει μια θυγατρική εταιρεία με το όνομα «Hochleistungs Motor GmbH (High Performance Engines Ltd)». Στόχος του αυτή την φορά είναι να κερδίσει την αγορά των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Έτσι, κατασκευάζει το «PWagen project» που είναι καθαρά ένα αυτοκίνητο φόρμουλας. Το μοντέλο δεν ξεπερνά τα 750 Kg. χωρίς τα λάστιχα, τα καύσιμα, νερό και φυσικά τον οδηγό. Την ίδια χρονιά, ο Βαρόνος Laus-Detlof von Oertzen, ο πατέρας της Volkswagen της Νότιας Αφρικής τον κλείνει για να εργαστεί για αυτόν. Τα project που αναλαμβάνει τον βοηθούν να συνεργαστεί και με τους Ναζί, και έτσι προύπτουν τα «Tiger Tank» και «Elefant tank Destroyer».

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: porscheengineering.com

To 1934 o Ferdinand Porsche κλείνει συμβόλαιο με τον Χίτλερ για να σχεδιάσει το αυτοκίνητο λαού, δηλαδή το Volkswagen, από το Volks (λαός) και από το Wagen (αυτοκίνητο), ο γνωστός σε όλους μας Σκαραβαίος ή Κατσαριδάκι. Τα σχέδια, όμως, ήταν παρόμοια με τα μοντέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας Tatra, κάτι που οδήγησε σε δίκη την Tatra εναντίον του Porsche για κλοπή του διπλώματος ευρεσιτεχνίας. Τελικά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η αυτοκινητοβιομηχανία δικαιώθηκε, αφού το Volkswagen πλήρωσε αρκετά χρήματα.

Επί Χίτλερ, ο Ferdinand Porsche ανακηρύσσεται Μέγας Γερμανός Μηχανικός. Κατά την διάρκεια του πολέμου του απονεμήθηκε ο «Πολεμικός Σταυρός αξίας», ένα μετάλλιο που δινόταν από τον ίδιο τον Αδόλφο Χίτλερ  και μόνο σε όσους παρείχαν εξαιρετικές υπηρεσίες κατά τον πόλεμο.


Η σύλληψη του Ferdinand ως εγκληματίας πολέμου και η επανασύσταση της εταιρείας του

Το 1945 ο Ferdinand μεταφέρει το εργοστάσιο του στη Γαλλία, με σκοπό να σχεδιάσει Volkswagen. Επιπλέον, του ζητείται να παρέχει τις υπηρεσίες του για τον σχεδιασμό του Renault 4CV. Η κόντρα ανάμεσα στην Γαλλική κυβέρνηση και στην αυτοκινητοβιομηχανία λήγει άδοξα τα σχέδια του Porsche. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους συλλαμβάνεται μαζί με τους Anton Piëch και τον γιο του Ferry Porsche ως εγκληματίες πολέμου. Ο  Ferdinand μαζί με τον Piëch πέρασαν 22 μήνες στην φυλακή, ενώ ο γιος του Ferry μόνο 6! Παρ’όλα αυτά, προσπάθησε να κρατήσει την εταιρεία του με νύχια και με δόντια, επισκευάζοντας αυτοκίνητα, αντλίες νερού, βαρούλκα και σχεδιάζοντας ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για Grand Prix το «Type 360 Cisitalia».

Ferdinand Porsche
Πηγή εικόνας: el.wikipedia.org | To ταμπλό ενός Σκαραβαίου ή Χελώνας το 1949.

H οικογένεια Porsche επιστρέφει στην Στουτγάρδη το 1949 και προσπαθεί να στήσει την εταιρεία από την αρχή. Οι τράπεζες, όμως, δεν δίνουν δάνειο. Έτσι ο γιος του κλείνει μια συμφωνία με την Volkswage, με σκοπό να πουλήσει την περιορισμένη σειρά μοντέλων 356, αλλά προκαταβάλλοντας οι πελάτες τα χρήματα. Η σειρά ήταν αρκετά καλή, αφού είχε χαλύβδινο σώμα, συγκολλημένο στο σασί της πλατφόρμας, αντί του αλουμινένιου. Το ρίσκο που πήρε ο Ferry Porsche πέτυχε και κατάφερε να πουλήσει 1500 αυτοκίνητα,  ενώ περισσότερα από 78.000 χιλιάδες Porsche 356 βγήκαν στην αγορά τα επόμενα 17 χρόνια. Ο Porsche έκλεισε συμβόλαιο με την Volkswagen και είχε δικαιώματα ευρεσιτεχνίας, έτσι ώστε να εισπράττει χρήματα για κάθε Volkswagen τύπου Ι (Σκαραβαίος) που θα κατασκεύαζε ή θα πωλείτο στο μέλλον. Αυτό από μόνο του του απέφερε πάρα πολλά χρήματα, αφού κατασκευάστηκαν 20 εκατομμύρια Σκαραβαίοι…


Το εγκεφαλικό επεισόδιο που τον οδήγησε στο θάνατο

Ο Ferdinand Porsche στα τέλη του 1950 υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο, από το οποίο δεν συνήλθε ποτέ. Πέθανε αρχές του 1951 και πιο συγκεκριμένα στις 30 Ιανουαρίου. Σήμερα, η εταιρεία Porsche δραστηριοποιείται σε Ευρώπη, Αφρική, Ασία, Αυστραλία, Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αμερική. Τα πρωτοποριακά συστήματα ελέγχου της, οι κινητήρες, η διασυνδεσιμότητα και η μηδενική κλίση στις στροφές την έχουν κατατάξει ως τον αυτοκράτορα των αυτοκινήτων.


Ακολουθεί ένα βίντεο με την ιστορία της Porsche.

Πηγές

  • Ferdinand Porsche. Ανακτήθηκε από https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche. Τελευταία προσπέλαση στις 27-1-2020.
  • Kandell J. (1998). Ferdinand Porsche, Creator of the Sports Car That Bore His Name, Is Dead at 88. Ανακτήθηκε από https://www.nytimes.com/1998/03/28/business/ferdinand-porsche-creator-of-the-sports-car-that-bore-his-name-is-dead-at-88.html. Τελευταία προσπέλαση στις 27-1-2020.

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Η Φωτεινή Μακρή είναι ᴘᴄ ɪɴᴛᴇʀɴᴇᴛ ᴛᴇᴄʜɴɪᴄɪᴀɴ ᴀɴᴅ ᴛᴇᴄʜ sᴜᴘᴘᴏʀᴛ. Έχει πλούσια αρθρογραφία από τον Σεπτέμβριο του 2017 στα:www.grafomichani.com-www.creteonair.eu-www.mikrofwno.gr - www.enfo.gr- www.maxmag.gr . Αρθρογραφεί στο www.mikrofwno.gr όπου έχει την δική της σατυρική στήλη με όνομα οι γλωσσοκοπάνες. Στο www.maxmag.gr γράφει στην κατηγορία αφιερώματα. Τον Αύγουστο του 2018 δημιούργησε το Daily Madness stories δηλαδή μικρές ιστορίες καθημερινής τρέλας σε μορφή εικονογραφημένου .

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG