Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Αφιερώματα Καλλιτέχνες

Διονύσης Σαββόπουλος: Ένας συντηρητικός επαναστάτης

Από Χαρά Μπιτζαράκη 2 Δεκεμβρίου 2022
 Διονύσης Σαββόπουλος: Ένας συντηρητικός επαναστάτης

 

Πηγή εικόνας: ΤΟ ΒΗΜΑ

 

Ο Διονύσης Σαββόπουλος, συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων καλλιτεχνών της γενιάς του κι όχι μόνο.  Είναι συνθέτης, στιχουργός και θεωρείται πρωτεργάτης της Σχολής των Ελλήνων τραγουδοποιών, των ανθρώπων δηλαδή που γράφουν, συνθέτουν και παράλληλα τραγουδούν τη μουσική τους. Χαρακτηριστικό των τραγουδιών του, η διαχρονικότητα, η επικοινωνία με τη νεολαία. Προσπαθεί να διατηρεί με κάθε τρόπο την παιδικότητά του και να προσδίδει νόημα στην καθημερινότητά του.  Αυτά είναι τα “μυστικά” της νεότητάς του. Ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές του έγραφε μουσική, γιατί έτσι απελευθέρωνε τον πόνο. Μετουσίωνε τη βία της εξουσίας σε τέχνη, σε στίχους και τραγούδια. Ήταν η διέξοδος στο αδιέξοδό του. Σήμερα εμπνέει, στηρίζει και μαθητεύει νέους καλλιτέχνες, αναζητώντας τη δική του προσωπική Αναγέννηση.

 


Διονύσης Σαββόπουλος: Τα πρώτα χρόνια

Ο Διονύσης Σαββόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 2 Δεκεμβρίου 1944. Έχοντας ρίζες από την Κωνσταντινούπολη και την Φιλιππούπολη, δέχτηκε σε νεαρή ηλικία επιρροές από μια πιο ανατολίτικη κουλτούρα. Οι γονείς του ήταν πολύ μορφωμένοι και προστατευτικοί απέναντι σ’ εκείνον και τον αδελφό του. Ο Σαββόπουλος αισθανόταν μάλιστα, μια βαθύτερη σύνδεση με τον πατέρα του, διότι υπήρχε ίση αντιμετώπιση όταν συζητούσαν, κι όχι διάλογος μεταξύ γονέα και παιδιού. Τον θαύμαζε όταν διηγούταν ιστορίες, τον εντυπωσίαζε η παραστατικότητά του κι ο τρόπος που εξιστορούσε τα γεγονότα. Ασυνείδητα ή ίσως και συνειδητά ήθελε να καλλιεργήσει αυτή την έμφυτη ικανότητα που είχε κληρονομήσει από τον πατέρα του, στην προσπάθειά του να τον μιμηθεί. Η χαρά  που αισθανόταν όταν έβλεπε την επιδοκιμασία στα μάτια του, πως μπορούσε να αναγνωρίσει το ταλέντο του, ήταν απερίγραπτη. Πίστευε πως μπορούσε να τον καταλάβει μ’ έναν τρόπο διαφορετικό απ’ ότι η μητέρα του.

Μεγαλώνοντας, αποφάσισε να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα της Νομικής. Πολύ γρήγορα όμως, συνειδητοποίησε πως κάτι τέτοιο ούτε τον εξέφραζε ούτε τον γέμιζε. Έτσι, το 1963 ανακοίνωσε στους γονείς του πως θα εγκαταλείψει τις σπουδές του και θα ασχοληθεί πιο σοβαρά με τη μουσική. Μια τέτοια εξομολόγηση, προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στο σπίτι, σε μια εποχή όπου το επάγγελμα του μουσικού ήταν ιδιαιτέρως αμφιλεγόμενο. Ο νεαρός Σαββόπουλος δεν οπισθοχώρησε, γιατί δεν είχε την αίσθηση του κινδύνου ή του φόβου. Έκανε οτοστόπ, ώσπου κάποια στιγμή βρέθηκε στην Αθήνα μόνος, χωρίς ιδιαίτερα χρήματα αλλά ούτε και γνωριμίες. Δυσκολεύτηκε πολύ μέχρι να βρει τα πατήματά του, όμως σιγά σιγά κατάφερε το στόχο του. Ήδη από το πρώτο βινύλιο που κυκλοφόρησε γνώρισε επιτυχία κι από τότε, ακολούθησε μια ανοδική πορεία, η οποία του επιφύλασσε κάποια απρόσμενα σκαμπανεβάσματα.

 

Διονύσης Σαββόπουλος
Πηγή εικόνας: menta88.gr

 


Η ζωή στη φυλακή

Κατά τη διάρκεια της Χούντας, ο Διονύσης Σαββόπουλος βρέθηκε δύο φορές στη φυλακή το ’67 για πολιτικούς λόγους. Δεν υπήρχε κάποια κατηγορία απέναντι του, όμως εξέφραζε ανοιχτά κι ελεύθερα τις αριστερές του πεποιθήσεις. Κάτι τέτοιο για εκείνη τη χρονική περίοδο δεν ήταν ούτε αποδεκτό ούτε επιτρεπτό, γι’ αυτό και βρέθηκε αντιμέτωπος με τις συνέπειες. Στη φυλακή έμεινε για περίπου σαράντα ημέρες. Βασανίστηκε, υπέστη φάλαγγα και ύστερα από τόση βιαιότητα- ώσπου έφτασε σε σημείο να μην μπορεί να περπατήσει- βρέθηκε στην απομόνωση. Στην περίπτωσή του, οι τέσσερις τοίχοι, ξύπνησαν μέσα του το καλλιτεχνικό ένστικτο και τη δημιουργικότητα.

Σε μία δήλωσή του είπε: “Έχω μείνει σε ένα κελί για πάρα πολύ καιρό. Μπορεί βέβαια να ήμουν στενεμένος, αλλά ένα φως μέσα μου έγραφε τραγούδια.” Το τραγούδι «Δημοσθένους λέξις» γράφτηκε εκεί. Μάλιστα ο πρώτος τίτλος του τραγουδιού ήταν «Εμβατήριο για μετέωρο φυλακισμένο». Ανακάτεψα εκ των υστέρων τον Δημοσθένη για να ξεγελάσω τη λογοκρισία. Τους δούλεψα κανονικά! Δεν με επηρέασε η στενότης ή ο περιορισμός, πετούσα μέσα μου. Πάντα έφερνα εκείνο που συνέβη τότε και το ζούσα στο τώρα. Δεν πήγαινα στο παρελθόν. Έφερνα το παρελθόν στον παρόντα χρόνο».

Advertising

Δεν προοριζόταν για το Διονύση Σαββόπουλο η “Δημοσθένους λέξις”, αλλά για το Στέλιο Καζαντζίδη. Είχαν γίνει συζητήσεις, πρόβες αλλά τελικά ο Καζαντζίδης αρνήθηκε, γιατί φοβήθηκε τον στίχο. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι παραμένει ένα από τα πιο διαχρονικά κομμάτια στην ελληνική μουσική. Η ερμηνεία του Σαββόπουλου ήταν καθηλωτική, επειδή βγήκε από την ψυχή του.

 

Κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή κανείς δε θα με περιμένει

οι δρόμοι θα ‘ναι αδειανοί κι η πολιτεία μου πιο ξένη

τα καφενεία όλα κλειστά κι οι φίλοι μου ξενιτεμένοι

αέρας θα με παρασέρνει κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή

 

Κι ο ήλιος θ’ αποκοιμηθεί μες στα ερείπια της Ολύνθου

θα μοιάζουν πράγματα του μύθου κι οι φίλοι μου και οι εχθροί

μαρμαρωμένοι θα σταθούν οι ρήτορες κι οι λωποδύτες

ζητιάνοι εταίρες και προφήτες μαρμαρωμένοι θα σταθούν.

 

Μπροστά στην πύλη θα σταθώ με τις κουβέρτες στη μασχάλη

κι αργοκουνώντας το κεφάλι θα χαιρετήσω το φρουρό

χωρίς βουλή χωρίς Θεό σαν βασιλιάς σ’ αρχαίο δράμα

θα πω τη λέξη και το γράμμα μπροστά στην πύλη θα σταθώ.

 

Διονύσης Σαββόπουλος
Πηγή εικόνας: enimerotiko.gr

 


Τα τολμηρά τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου και η ξενιτιά

Κατά τη διάρκεια της Μεταπολίτευσης, ο Διονύσης Σαββόπουλος σε συνεργασία με την Ελευθερία Αρβανιτάκη, κυκλοφόρησε ένα τραγούδι με τίτλο “Κωλοέλληνες”. Δέχτηκε μεγάλη επίθεση από τον τύπο για αρκετούς μήνες, στις μουσικές σκηνές δεν τον ήθελαν και γενικότερα υπήρχε μια έντονη αντιπάθεια κι αποστροφή προς το μέρος του. Έτσι, αναγκάστηκε να ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη για να ανασυγκροτήσει τη σκέψη του. “Φαίνεται πως είναι στη φύση του τροβαδούρου να λέει αυτό που αισθάνεται, ανεξαρτήτως του αν αυτό θα έχει ή δε θα έχει κόστος” είχε πει σε μια συνέντευξή του. Όταν δυσαρεστούσε ένα τμήμα του ακροατηρίου του, έκανε μια συμφωνία με τον εαυτό του πως την επόμενη φορά θα ήταν πιο προσεκτικός. Κάθε φορά όμως που έγραφε κάτι καινούργιο αθετούσε την υπόσχεσή του. Προτιμούσε τη σύγκρουση, από το να παρουσιάζει κάτι που δεν τον αντιπροσωπεύει.

 

Πηγή εικόνας: LIFO

 


Τα αντισυμβατικά στοιχεία

Ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του πολύ συντηρητικό. Η αριστερά στο Πανεπιστήμιο, οι παρέες, η ροκ μουσική, το οτοστόπ, από εκεί προέρχονται τα αντισυμβατικά στοιχεία. Αντισυμβατικός ήταν μονάχα σε πράγματα ουσιαστικά, σε θέματα ιδεών, αντιπαλότητας, στο να ακολουθείς την καρδιά σου. Η ζωή του ήταν μια ανηφόρα αλλά ένιωθε το χέρι του Θεού να τον σπρώχνει και να του λέει “Καλά πας!”. Όλες οι δυσκολίες όσο περνούν τα χρόνια φαίνονται αλλιώς, λες κι αυτές είχαν τη θέση τους, έπαιξαν το ρόλο τους. Έχουν περάσει περίπου είκοσι χρόνια από την τελευταία φορά που κυκλοφόρησε νέο υλικό. Δεν αισθάνεται την ανάγκη να εκφραστεί με αυτόν τον τρόπο. Αν το κάνει χωρίς να το θέλει πραγματικά, δε θα βγει μέσα από την καρδιά του. Προτιμά να είναι ειλικρινής με το κοινό του. Άλλωστε έχει καταφέρει να γράψει τραγούδια που όσα χρόνια ή γενιές κι αν περάσουν, παραμένουν άφθαρτα και πάντοτε επίκαιρα. Κανείς δεν πρόκειται να ξεχάσει έργα όπως το “Φορτηγό”, το “Περιβόλι του τρελλού”, τον “Μπάλλο”, το “Βρώμικο ψωμί”, τη “Ρεζέρβα” και τα “Τραπεζάκια έξω”

Advertising

 

Πηγή εικόνας: in.gr

 


“Άδεια μου αγκαλιά”, του Διονύση Σαββόπουλου:

 


Πηγές πληροφοριών που χρησιμοποιήθηκαν στο Αφιέρωμα:

-Βικιπαίδεια | Διονύσης Σαββόπουλος | https://el.wikipedia.org (Τελευταία πρόσβαση 29/11/2022)

-Diesi in concert | Αφιέρωμα στο Διονύση Σαββόπουλο | https://www.youtube.com/@DIESITAYTISOY (Τελευταία πρόσβαση 30/11/2022)

Advertising

-Gossip-tv.gr | Διονύσης Σαββόπουλος | https://www.gossip-tv.gr/inside-stories (Τελευταία πρόσβαση 30/11/2022)

-LIFO | Αφιέρωμα στο Διονύση Σαββόπουλο | lifo.gr (Τελευταία πρόσβαση 30/11/2022)

-KLIK stories | Δημοσθένους Λέξις | klik.gr (Τελευταία πρόσβαση 30/11/2022)

 

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Χαρά Μπιτζαράκη

Αρθρογράφος

Μόλις ανέβηκαν
Εκπαίδευση

Παιδεία και εκπαίδευση: Τι παρέχεται στα παιδιά;

28 Μαρτίου 2023
Λογοτεχνία

Χριστίνα Σουλελέ: «Ελευθερία είναι να κρατάς στο ένα χέρι το πινέλο και να ζωγραφίζεις όνειρα και στο άλλο ένα ‘κουφό αυτί’»

28 Μαρτίου 2023
Αψυχολόγητα

Λόγοι να είμαστε, όχι αφορμές

28 Μαρτίου 2023
Μουσική

Θέλια Κούφη: Η ανατροπή στα παιδικά τραγούδια

28 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αφιερώματα

Η θεά Ma'at και οι 42 "εντολές"

Αφιερώματα

Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα: Η Οδύσσεια μιας μεγάλης ζωγράφου

Αφιερώματα

Eugene Parker: Ο αστροφυσικός που άγγιξε τον ήλιο

Αφιερώματα

Thomas Midgley Jr. : Μια τραγική ιστορία

Αφιερώματα

Γκάρι Σινίζ: Ηθοποιός, μουσικός κι ανθρωπιστής

Αφιερώματα

Το αντισυλληπτικό χάπι και το κίνημα απελευθέρωσης

Αφιερώματα

Νίκος Ξανθόπουλος: Το ταλαντούχο παιδί του λαού

Αφιερώματα

Μιχάλης Χατζηγιάννης: Ο άνθρωπος πίσω από τις επιτυχίες

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED