Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας: Οι Δίδυμοι του Ελληνικού Πενταγράμμου

 

Κατσιμίχας

Πολύ συχνά, άνθρωποι με δεσμούς αίματος έχουν καλλιτεχνικές τάσεις, στην περίπτωση του Χάρη & Πάνου Κατσιμίχας  όμως δύο αδέρφια ένωσαν τις φωνές τους με ένα αποτέλεσμα που χάραξε την ελληνική μουσική και το έντεχνο ρεύμα κυρίως.


Βιογραφικά Στοιχεία

Γεννήθηκαν στις 19 Οκτωβρίου του 1952 στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσαν. Ο πατέρας τους ήταν αξιωματικός του στρατού με καταγωγή από τη Θήβα. Από την πλευρά της μητέρας υπήρχε το καλλιτεχνικό μονοπάτι, το οποίο ακολούθησαν. Ο παππούς τους έπαιζε μαντολίνο και ήταν κανταδόρος στην Κόρινθο που ζούσε και διατελούσε δάσκαλος. Γύρω στην ηλικία των 10 χρονών, ο Πάνος αρχίζει να μαθαίνει φυσαρμόνικα και ο Χάρης μαντολίνο. Στα μαθητικά τους χρόνια βρίσκονται στο Μπραχάμι, εκτός των 3 ετών που μετακομίζουν στην Κύπρο, λόγω μετάθεσης του πατέρα τους. Το 1970 εισάγονται στην Πάντειο με την ίδια ακριβώς βαθμολογία.


Τα Πρώτα Βήματα

Τελειώνοντας το λύκειο, ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας κάνουν τις πρώτες απόπειρες να δημιουργήσουν τραγούδια. Ήταν μια βαθύτερη επιθυμία, ωθούμενη από την όρεξη για δημιουργία. Τα πρωτόλειά τους όμως χάθηκαν, καθώς οι ίδιοι τα απέρριψαν. Από την εποχή αυτή μένει το “Ερωτικό Κάλεσμα” που έγραψε ο Χάρης Κατσιμίχας, μελοποιώντας στίχους του Μενέλαου Λουντέμη. Την ίδια εποχή, τα δύο αδέρφια συμπράτουν με το Νίκο Ζιώγαλα. Η οργανολογική συγκρότηση του σχήματος, δύο κιθάρες και κρουστά, εξυπηρετούσε το ρεπερτόριο τους: παραδοσιακά πολυφωνικά τραγούδια.

Advertisements
Ad 14

Το 1975 ο Χάρης πραγματοποιεί την πρώτη του ηχογράφηση με το συγκρότημα Αγάπανθος. Την ίδια χρονιά, τα αδέρφια αποφασίζουν να φύγουν στο Βερολίνο για σπουδές. Ο Χάρης σπουδάζει γερμανική φιλολογία και μένει εκεί 10 χρόνια, ο Πάνος φεύγει για δυόμισι χρόνια στην Γαλλία, προκειμένου να παρακολουθήσει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα.
Το 1976 έρχεται η πρώτη προσπάθεια να πλησιάσουν τη δισκογραφία με τα “Ζεστά Ποτά”, η οποία απέτυχε. Ο Χάρης Κατσιμίχας μαζί με τον ντράμερ Νίκο Αντύπα επισκέπτονται τον Αχιλλέα Θεοφίλου, προκειμένου ο τελευταίος να ακούσει τη δουλειά τους, πράγμα που δεν έγινε ποτέ, καθώς τους άφησε στην αναμονή, χωρίς να τους δώσει κάποια απάντηση. Την ίδια χρονιά, ο Πάνος Κατσιμίχας συμμετέχει στην παράσταση του Διονύση Σαββόπουλου με τίτλο “Αχαρνών”. Το 1977 ο Πάνος κάνει μια ακόμη απόπειρα με τα “Ζεστά Ποτά” στην Columbia με αρνητική απάντηση ξανά. Ο μεγάλος Μάνος Ξυδούς, όντας απλός υπάλληλος της δισκογραφικής αυτής τότε, είχε πει στον Πάνο πως αν μπορούσε θα του έβγαζε τον δίσκο αμέσως. Το 1979 ο Πάνος συμμετέχει στους Socrates, με τους οποίους εμφανίζεται στο Κύτταρο. Μια ακόμη αξιοσημείωτη συνεργασία του είναι αυτή με τον Παύλο Σιδηρόπουλο στο συγκρότημα Σπυριδούλα. Παράλληλα, Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας παίζουν μουσική στο δυτικό Βερολίνο με ελληνικό ρεπερτόριο και κυρίως λαϊκά και ρεμπέτικα.
Η δεκαετία του ’80 βρίσκει τον Πάνο να τελειώνει το στρατιωτικό του και να παίζει σε διάφορα μαγαζιά ρεμπέτικα μαζί με τον Ηρακλή Κοντό και το νεαρό τότε Γεράσιμο Ανδρεάτο. Ο Χάρης επιστρέφει κατά περιόδους από τη Γερμανία, χωρίς να δραστηριοποιείται μουσικά και καταπιάνεται για βιοποριστικούς λόγους με μεταφράσεις. Το 1982 ο Μάνος Χατζιδάκις διοργανώνει τους “Αγώνες της Κέρκυρας” και παίρνει μέρος ο Πάνος με ένα τραγούδι γραμμένο από τον Χάρη. Το τραγούδι είναι το γνωστό και χιλιοτραγουδισμένο “Μια Βραδιά στο Λούκι”, το οποίο βραβεύτηκε.
Το 1983 καταπιάνονται με τη συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου με τίτλο “Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι”, το οποίο μελοποίησαν και κυκλοφόρησε ως δισκογραφική δουλειά 12 χρόνια μετά.

Διαβάστε επίσης  Κλωντ Μονέ: Ο ζωγράφος που καθιέρωσε τη δική του εντύπωση για την τέχνη

Κατσιμίχας


Η Αναγνώριση και η Πορεία τους

Το 1985 επιτέλους ηχογραφούνται τα “Ζεστά Ποτά”, μετά από μεγάλη επιμονή του Μανόλη Ρασούλη. Ο δίσκος αυτός εν τέλει έγινε αποδεκτός και δημοφιλής στο κοινό. Ένα χρόνο μετά, οι Κατσιμιχαίοι συνεργάζονται με τον Γιώργο Νταλάρα και κάνουν συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Κατσιμίχας
Το 1987 κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος τους “Όταν Σου Λέω Πορτοκάλι Να Βγαίνεις” και το καλοκαίρι γυρίζουν τη χώρα για συναυλίες. Δύο χρόνια μετά, ηχογραφούν το άλμπουμ “Απρίλη Ψεύτη”. Το 1992 έρχεται ο εμβληματικός δίσκος “Η Μοναξιά του Σχοινοβάτη” και την ίδια χρονιά ένα ακόμη άλμπουμ με τίτλο “Υπάρχει Λόγος” . Το 1993 έχουν την τιμή να συμμετέχουν στις δύο συναυλίες που έδωσε ο Bob Dylan στο Λυκαβηττό. Το Δεκέμβριο του 1994 ηχογραφούν έναν ιδιαίτερο δίσκο με τίτλο “Της Αγάπης Μαχαιριά”. Τραγούδια από στίχους ποιημάτων της Λένας Παππά, ένα παραδοσιακό κομμάτι με τη συμμετοχή χορωδίας στην εκτέλεση του, συμμετοχή της Αρλέτας και του Λάκη Παπαδόπουλου συνθέτουν το δίσκο αυτό.

Κατσιμίχας
Το 1997 κυκλοφορεί ένας δίσκος που έγινε δίπλα πλατινένιος και τιτλοφορήθηκε ως “Παράλληλη Δισκογραφία”. Ηχογράφησαν σε ένα διπλό άλμπουμ όλα τα τραγούδια που ερμήνευσαν σε δουλειές άλλων καλλιτεχνών. Το 2000 ο Χάρης ανακοινώνει τη διάλυση του γκρουπ μέσω μιας συνέντευξης. Το Δεκέμβριο του ίδιου έτους κυκλοφορεί ο δίσκος “Τρύπιες Σημαίες”. Το 2001 έρχεται ο δίσκος με τίτλο “Τα Μελοποιημένα Ποιήματα 1985-2000” και ένας ακόμη με τίτλο “20 Χρόνια Live”. Το 2002 κυκλοφορεί το άλμπουμ “Στους Ελαιώνες της Αγάπης”. Η αποχαιρετηστήρια περιοδεία τους ονομάστηκε “Ο Χάρης και ο Πάνος αποχαιρετούν τους φίλους τους”. Από το 2010 ως το 2012 επιστρέφουν με μια σειρά συναυλιών και έναν ακόμη δίσκο με τίτλο “Beat Poetry”. Το 2012 έρχεται και το τραγούδι “Από Πείσμα Θα Υπάρχω”, στο οποίο συμπράτουν Αντώνης Βαρδής, Πασχάλης Τερζής και ο Πάνος Κατσιμίχας.

Διαβάστε επίσης  Άλ Πατσίνο: «Λέω πάντα την αλήθεια, ακόμα και όταν ψεύδομαι.»

“Φάνης”

Κάθε τραγούδι έχει έναν τίτλο, ο οποίος από πίσω μπορεί να κρύβει μια ιστορία, είτε μικρή, είτε μεγάλη. Το τραγούδι “Φάνης” ηχογραφήθηκε το 1985 στο δίσκο “Ζεστά Ποτά” και μιλάει για τη ζωή ενός ανθρώπου που βίωσε την περιθωριοποίηση. Από τους στίχους καταλαβαίνουμε πως βρέθηκε στην φυλακή για δυόμισι χρόνια. Μετά την αποφυλάκισή του προσπαθεί να ενταχθεί ξανά στο κοινωνικό σύνολο, πράγμα το οποίο δεν είναι εύκολο, καθώς την εποχή εκείνη το λερωμένο ποινικό μητρώο ήταν ταμπού. Ο Φάνης, λοιπόν, έχοντας “κίτρινο χαρτί”, έψαχνε δουλειά, οι εργοδότες όμως ήταν επιφυλακτικοί απέναντι σε έναν άνθρωπο που έχει κάνει φυλακή. Ο Φάνης ήθελε να ζήσει “σαν άνθρωπος”, αφήνοντας πίσω την εξάρτηση από τα ναρκωτικά, την κακοποίηση που υπέστη στη φυλακή και ό,τι εγκληματικό διέπραξε, όμως ο καθωσπρεπισμός της κοινωνίας δεν του επέτρεψε μια φυσιολογική ζωή. Ο Φάνης “έφυγε” και έτσι δεν ενόχλησε ξανά την κοινωνία με το κίτρινο χαρτί του.


Στο παρακάτω βίντεο οι αδελφοί Κατσιμίχα παρουσιάζουν στην κρατική τηλεόραση μερικά κομμάτια από τον πρώτο τους δίσκο.


Πηγές

http://www.tralala.gr/xarhs-kai-panos-katsimixas-gennhthhkan-san-shmera-to-1952/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

70s boho chic: Το trend που κάνει δυνατό comeback.

Το boho chic των 70s, εμπνευσμένο από την ανεπιτήδευτη αισθητική

Απόγνωση, Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ: Μια χειριστική πρόζα

Το αριστούργημα του Ναμπόκοφ, Απόγνωση, συντίθεται με μια συγκλονιστική πρόζα