Athens
14°
clear sky
humidity: 82%
H 14 • L 14
Weather from OpenWeatherMap
MAXMAG | Επικαιρότητα, Κόσμος, Πολιτισμός, Διασκέδαση, Ομορφιά

Φανή Πανταζή: «Δεν πιστεύω στη μετενσάρκωση, τη θεώρησα όμως θαυμάσιο όχημα για την ανάπτυξη του μυθιστόρημάτος μου!»

Η Φανή Πανταζή γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε οικονομικές επιστήμες στη Νομική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε σε γνωστές πολυεθνικές εταιρείες και ασχολήθηκε για αρκετά χρόνια με τη διαφήμιση ως κειμενογράφος. Σήμερα, είναι από τις συγγραφείς που έχουν σταθερή παρουσία κάθε χρόνο στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, αποτελώντας σταθερή αξία στα λογοτεχνικά δρώμενα της χώρας.  Με τα οχτώ μυθιστορήματά της που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός να έχουν πουλήσει συνολικά πάνω από 140.000 αντίτυπα και τις δεκάδες μεταφράσεις της να ακολουθούν αυτή την επιτυχημένη πορεία, δικαιώνεται, όπως φαίνεται, η απόφασή της να ακολουθήσει το δρόμο της συγγραφής.

Στη συζήτηση που είχαμε μαζί της αναφερθήκαμε στα βιβλία της και ιδιαίτερα στο τελευταίο, «Η ψυχή του πέτρινου σπιτιού» – που βρίσκεται ήδη στη λίστα με τα best seller της χρονιάς, αποσπώντας ιδιαίτερα θερμές κριτικές – στους πειθαρχημένους ήρωές της, ενώ μας αποκάλυψε και κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με το επόμενο βιβλίο που ετοιμάζει.

 

  • Ποιος ήταν ο καταλυτικός παράγοντας που σας οδήγησε στην απόφαση να ασχοληθείτε με τη συγγραφή, αφήνοντας πίσω σας μια επαγγελματική πορεία διαφορετική της λογοτεχνίας;

Η μετάφραση δεν είναι άσχετη με τη λογοτεχνία και, για μένα, υπήρξε ένα είδος προθαλάμου. Δεν συνέβη κάτι καταλυτικό όταν αποφάσισα να γράψω το πρώτο μου βιβλίο. Ήταν φαίνεται καιρός να διαχειριστώ κάπως τη φαντασία μου και τις αμέτρητες ιδέες που περνούσαν και περνούν συνέχεια από το κεφάλι μου.

 

  • Συγγραφέας, πιστεύετε, γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Σίγουρα χρειάζεται να έχεις ταλέντο. Δεν αρκεί όμως αυτό. Πριν ξεκινήσει να γράφει κανείς είναι απαραίτητο να διαθέτει ένα μίνιμουμ εμπειριών, κάτι που συμβαδίζει συνήθως με την ηλικία. Πώς θα γράψεις αν δεν έχεις ζήσει; Επίσης, χρειάζεται διάβασμα, πολύ διάβασμα. Οι κλασικοί και οι μεταγενέστεροι μεγάλοι συγγραφείς είναι το καλύτερο σχολείο.

 

  • Τι καθιστά έναν συγγραφέα επιτυχημένο; Οι πωλήσεις, η ψυχή που έχουν τα έργα του ή η διαχρονικότητα αυτών;

Ασφαλώς και οι συγγραφείς που αντέχουν στο χρόνο έχουν αξία, αυτό είναι το απόλυτο κριτήριο. Όσο για την εμπορικότητα, άλλοτε συνδέεται και άλλοτε δεν συνδέεται με την ποιότητα ενός βιβλίου.

 

  • Τι εφόδια, πιστεύετε, χρειάζεται κάποιος για να γίνει επιτυχημένος συγγραφέας;

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι που να εγγυάται την επιτυχία. Μπορεί ένας καλός συγγραφέας να έχει μικρή απήχηση, να μην αναγνωριστεί ή να τον ανακαλύψουν αργότερα. Υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις. Το κοινό χαρακτηριστικό πάντως όλων των πετυχημένων και ταλαντούχων είναι συνήθως η καλλιέργεια, η αφοσίωση στο στόχο και η αυτοπειθαρχία.

 

  • Το τελευταίο σας βιβλίο, «Η ψυχή του πέτρινου σπιτιού», είναι αρκετά διαφορετικό από τα προηγούμενα, τόσο σε θεματολογία όσο και σε δομή, καθώς περιλαμβάνει όχι μία αλλά τρεις διαφορετικές ιστορίες. Από πού πηγάζουν οι ιστορίες του, πώς τις εμπνευστήκατε;

Έχω γράψει και άλλα βιβλία με παρόμοια δομή και διπλές ή τριπλές ιστορίες. Πηγή έμπνευσης των βιβλίων μου μπορεί να είναι ένα τυχαίο περιστατικό, μια είδηση, μια εικόνα, μια φράση ή μια ιδέα απ’ αυτές που περνούν ασταμάτητα από το μυαλό μου. Πιστεύω πως, όταν έχουμε τα μάτια ανοιχτά και τις κεραίες μα τεντωμένες, θα διαπιστώσουμε ότι βομβαρδιζόμαστε από ερεθίσματα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον πυρήνα μιας ιστορίας.

 

  • Kατά πόσο ο συνδυασμός των ιστοριών που εξιστορούνται στο βιβλίο σας δυσκόλεψε κατά τη συγγραφή του;

Δεν με δυσκόλεψε καθόλου. Η πλοκή των μυθιστορημάτων μου είναι τόσο ξεκάθαρη στο μυαλό μου, που ο συνδυασμός των ιστοριών γίνεται χωρίς να το καταλάβω.

 

  • Στις ιστορίες κυριαρχεί το μεταφυσικό στοιχείο. Ποια η προσωπική σας άποψη για την μετενσάρκωση και γιατί επιλέξατε να καταπιαστείτε με αυτό το θέμα;

Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιώ το μεταφυσικό στοιχείο σε βιβλίο μου. Προσωπικά, δεν πιστεύω στην μετενσάρκωση, τη θεώρησα όμως θαυμάσιο όχημα για να αναπτύξω ένα τέτοιο μυθιστόρημα.

 

  • Πολλοί συγγραφείς λένε πως οι ήρωες τους έχουν ψυχή και πολλές φορές κατά την διάρκεια της συγγραφής αυτονομούνται, παίρνοντας πρωτοβουλίες και αλλάζοντας ίσως το ρόλο τους ή την πλοκή του έργου. Σας έχει συμβεί αυτό; Ή μένετε σταθερή από την αρχή ως το τέλος στην πλοκή που έχετε στο μυαλό σας;

Το ότι οι ήρωες έχουν ψυχή και, μερικές φορές, κάνουν ό,τι θέλουν είναι κατά τη γνώμη μου μια ποιητική έκφραση που υπογραμμίζει τη ζωντάνια των χαρακτήρων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ήρωες είναι δημιουργήματα του κάθε συγγραφέα και ότι όλα εκπορεύονται από το δικό του μυαλό. Στη δική μου περίπτωση πάντως, επικρατεί αυστηρή πειθαρχία και οι ήρωες κάνουν ό,τι τους λέω εγώ.

 

  • Κατά την περίοδο της συγγραφής ενός νέου βιβλίου πώς βιώνετε την καθημερινότητα;

Είναι αρκετά δύσκολο να συνδυάσει κανείς τις καθημερινές υποχρεώσεις με τη συγγραφή ενός βιβλίου, κάτι που απαιτεί, χρόνο, συγκέντρωση και ηρεμία. Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, προσπαθώ όσο το δυνατόν να ξεμπερδεύω με τις δουλειές και να βγάζω την… πραγματικότητα έξω από το δωμάτιο όπου γράφω.

 

  • Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η περίοδος μετά το τέλος της; Αποφορτίζεστε εύκολα ή οι ήρωές σας σάς «παιδεύουν» ακόμα μετά;

Εγκαταλείπω εύκολα τους ήρωές μου γιατί, στο μεταξύ, με τραβούν από το μανίκι οι ήρωες του επόμενου βιβλίου!

 

  • Τι απολαμβάνετε περισσότερο, τη λογοτεχνική μετάφραση ή τη συγγραφή ενός βιβλίου;

Προτιμώ να γράφω γιατί έχω τον απόλυτο έλεγχο.

 

  • Το οικονομικό-πολιτικό-κοινωνικό πλαίσιο της εποχής μας τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εγχώριο επίπεδο θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και πεδίο δράσης για κάποιο επόμενο βιβλίο σας; Ή θεωρείτε πως ο συγγραφέας δεν θα πρέπει να επεμβαίνει όσο ακόμα γράφεται η ιστορία μιας εποχής;

Ασφαλώς και θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης. Άλλωστε, έχουν ήδη γραφεί αρκετά βιβλία με πλαίσιο την οικονομική κρίση. Προσωπικά, δεν σκοπεύω να ασχοληθώ με το θέμα αυτό, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, καθώς είναι μια κατάσταση που με θλίβει και με ξεπερνά. Αν άρχιζα να γράφω ένα τέτοιο βιβλίο είμαι σίγουρη ότι θα αρρώσταινα.

 

  • Πιστεύετε ότι σήμερα ο Έλληνας διαβάζει;

Διαβάζει, αλλά θα μπορούσε να διαβάζει περισσότερο. Έρευνες πάντως έδειξαν ότι η αναγνωσιμότητα αυξήθηκε με την οικονομική κρίση, παρόλο που οι πωλήσεις μειώθηκαν, όπως ήταν επόμενο. Η εξήγηση είναι ότι οι αναγνώστες δανείζονται πλέον βιβλία.

 

  • Έχετε ζηλέψει κάποιο βιβλίο που έχετε διαβάσει και θα θέλετε να το έχετε γράψει εσείς;

Εννοείται ότι έχω ζηλέψει άπειρα βιβλία!

 

  • Ποιο είναι το επόμενό σας βήμα; Ετοιμάζετε κάποιο νέο μυθιστόρημα;

Γράφω ένα μυθιστόρημα που αρχίζει λίγο πριν από τον πόλεμο του ’40 και φτάνει μέχρι το 1965 περίπου. Κι εδώ υπάρχουν δύο ιστορίες που αλληλοσυμπληρώνονται και η μία ρίχνει φως στην άλλη.

 

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Απόφοιτη τμήματος Κοινωνικής εργασίας, εργαζόμενη μαμά ενός κοριτσιού, με μεγάλη αγάπη στο διάβασμα, στο γράψιμο και στα βιβλία. Χαρισέ μου ένα βιβλίο και θα σου χαρίσω τον κόσμο όλο...

Το MAXMAG είναι ένα νέο διαδικτυακό περιοδικό, που σκοπεύει να παρέχει ενημέρωση επάνω σε ζητήματα κοινωνικά, πολιτιστικά, αλλά και πολιτικά. Η κάθε στήλη μας αντιπροσωπεύει και ένα ξεχωριστό πεδίο, καλύπτοντας με αυτό τον τρόπο ένα ευρύ πλαίσιο ενδιαφερόντων του κάθε αναγνώστη ξεχωριστά.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG