“Wolf 1061c”- Μια νέα “Υπέρ-Γη”

5 Φεβρουαρίου 2017

Wolf 1061c

Νέα “Υπερ-Γη”

Πρόσφατα οι επιστήμονες επιβεβαίωσαν την ανακάλυψη ενός νέου πλανήτη, του Wolf1061c, που πιθανότατα θα μπορούσε να φιλοξενήσει την ανθρωπότητα και μας δίνει ελπίδα για την εύρεση ενός κατοικήσιμου πλανήτη με συνθήκες ίδιες με της γης. Η παρούσα εργασία, με επικεφαλή τον Duncan Wright στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας (UNSW), βασίζεται σε δεδομένα από το φασματογράφο HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) που έχει εγκατασταθεί στο τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου στη La Silla στη Χιλή.

Ελπιδοφόρα ανακάλυψη

Το πιο ελπιδοφόρο κομμάτι όμως είναι ότι η «υπέρ- Γη», που ονομάστηκε «Wolf 1061c», και ο κόκκινος “ήλιος” της, Wolf 1061, βρίσκονται σχετικά κοντά στο ηλιακό μας σύστημα, περίπου 13.8 έτη φωτός μακριά από τη γη, στο αστρικό σύστημα Ophiuchus. Αυτό που προκαλεί το ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους επιστήμονες για τον Wolf1061c, είναι ότι βρίσκεται σε “κατοικήσιμη ζώνη”, ή όπως είναι γνωστή με τον επιστημονικό όρο “habitable zone”.

Advertisements
Ad 14

Κατοικήσιμη ζώνη

Κατοικήσιμη ζώνη είναι το εύρος των τροχιών γύρω από ένα αστέρι μέσα στις οποίες μια πλανητική επιφάνεια μπορεί να υποστηρίξει νερό σε υγρή μορφή και επαρκή ατμοσφαιρική πίεση. Τα όρια της CHZ (circumstellar habitable zone) μπορούν να προσδιοριστούν με βάση τη θέση της Γης στο ηλιακό σύστημα και το ποσό της ενέργειας της ακτινοβολίας που λαμβάνει από τον Ήλιο. Λόγω της σημασίας του νερού σε υγρή μορφή στην βιόσφαιρα της Γης, μπορεί να προσδιοριστεί και η φύση της CHZ και το είδος ζωής που αυτή μπορεί να υποστηρίξει.

Διαβάστε επίσης  Η ευθανασία ως αντικείμενο της Βιοηθικής

Η κατοικήσιμη ζώνη επίσης ονομάζεται και ζώνη “Goldilocks”, μια μεταφορά του παιδικού παραμυθιού «Η Goldilocks και οι τρεις αρκούδες”, στο οποίο ένα μικρό κορίτσι επιλέγει από τρεις ομάδες αντικειμένων, αγνοώντας αυτά που είναι πάρα πολύ ακραία (μικρά ή μεγάλα, ζεστά ή κρύα, κλπ), και επιλέγει πάντα το ένα που βρίσκεται σχετικά στη μέση, και το οποίο είναι το ιδανικό. Κάπως έτσι είναι και ο Wolf 1061c.

Πως βρέθηκε ο “ιδανικός” πλανήτης

Ένα πράγμα που μας υπενθυμίζει o Wolf1061 είναι ότι τα κόκκινα αστέρια νάνοι είναι καλά πεδία για μελέτες. Τα αστέρια αυτά έχουν χαμηλά επίπεδα φωτεινότητας. Αυτό σημαίνει ότι οι κατοικήσιμες ζώνες τους είναι μικρές και οι πλανήτες μέσα σε αυτούς κινούνται σε στενές τροχιές. Για να βρούνε ότι ο πλανήτης Wolf1061c είναι ο ιδανικός, οι επιστήμονες ανέλυσαν δεδομένα φωτεινότητας εφτά χρόνων από το κόκκινο άστρο του, Wolf1061c, και παρακολούθησαν την τροχιά του πλανήτη, ώστε να προσεγγίσουν την θερμότητα και την επιφανειακή πίεσή του.

Πολύ κοντά στο ηλιακό μας σύστημα

Το αστρικό σύστημα Wolf1061 είναι πολύ κοντά στο ηλιακό σύστημα της γης. Για αυτό το λόγο ο πλανήτης Wolf1061c αποτελεί και τον τρίτο σε σειρά πιθανό πλανήτη αποίκισης. Μετά τον Άρη και τον Proxima B που περιφέρεται γύρω από τον αστέρα Proxima Centauri, και εντοπίζεται στον αστερισμό του Κενταύρου. Είναι ο κοντινότερος αστέρας στο ηλιακό μας σύστημα. Ωστόσο υπάρχουν πολλές σκοτεινές πτυχές γύρω από τον νέο πλανήτη. Αυτό κάνει τους επιστήμονες να είναι ακόμα συγκρατημένοι με αυτή την ανακάλυψη.

Πιθανότητα παρόμοιας θερμοκρασίας με την Αφροδίτη

Ενώ και η Αφροδίτη βρίσκεται σε κατοικήσιμη ζώνη, οι θερμοκρασίες της είναι τέτοιες που εξατμίζουν σχεδόν απευθείας κάθε ίχνος νερού σε υγρή μορφή. Αυτό δημιουργεί στην Αφροδίτη ένα είδος φαινομένου του θερμοκηπίου. Αυτό αυξάνει την θερμοκρασία της ακόμα περισσότερο, κάνοντας τη μη κατοικήσιμη. Οι επιστήμονες εικάζουν ότι είναι πιθανό κάτι τέτοιο να συμβαίνει και με τον Wolf1061c. Γιατί η εγγύτητα του με το κόκκινο άστρο του είναι πολύ κοντά με την εγγύτητα της Αφροδίτης με τον ήλιο.